Wielu polskich kierowców kupiło używany pojazd z ukrytymi wadami | MOTOFAKTOR

Wielu polskich kierowców kupiło używany pojazd z ukrytymi wadami

45% polskich kierowców potwierdziło, że podczas zakupu swojego ostatniego używanego auta spotkali się z praktyką ukrywania wad – wynika z raportu „Polak kupuje auto używane”.

 

Jak wynika z badania zleconego przez Santander Consumer Multirent na rzecz raportu „Polak kupuje auto używane”, niemal połowa polskich kierowców zetknęła się z praktyką ukrywania wad samochodu podczas zakupu swojego ostatniego pojazdu z drugiej ręki. Z przypadkami zatajenia istotnych informacji o samochodzie i jego mankamentów spotykali się raczej mężczyźni niż kobiety (52% w porównaniu do 29%). Praktyka ta była też częstsza w przypadku kupców, którzy mieli od 18 do 29 lat (79%). Może to mieć związek z tym, że osoby przed 30. rokiem życia z powodu ograniczonych zasobów częściej decydują się na starsze auta, które z racji wieku posiadają wady jakie próbują zatuszować nieuczciwi sprzedawcy.

 

W przypadku, gdy odkryjemy, że kupione przez nas auto posiada tzw. wadę ukrytą fizyczną (np. zatuszowanie uszkodzeń powypadkowych) lub prawną (np. brak możliwości zarejestrowania pojazdu) możemy dochodzić swoich praw z tytułu rękojmi – komentuje Nikodem Putek Radca Prawny z Santander Consumer Multirent – Na zgłoszenie sprzedawcy tego, że odkryliśmy wadę ukrytą auta, mamy rok od momentu stwierdzenia wady, natomiast odpowiedzialność sprzedawcy trwa przez okres 2 lat od momentu podpisania umowy sprzedaży. Należy wtedy wysłać oświadczenie z żądaniem obniżenia ceny pojazdu lub odstąpienia od umowy kupna samochodu. Możemy też zażądać naprawy pojazdu lub jego wymiany. Następnie, jeżeli ugodowe rozwiązanie sporu nie będzie możliwe, sprawa powinna zostać skierowana do sądu.

 

Jakie wady aut używanych próbują zataić nieuczciwi sprzedawcy? Jak wynika z odpowiedzi ankietowanych, najczęściej spotykaną próbą oszustwa jest fałszywa deklaracja o bezwypadkowości pojazdu (47%). Praktyka ta dotyczy głównie małych miejscowości. Zetknęło się z nią aż 57% mieszkańców wsi w porównaniu do 43% respondentów z metropolii powyżej 250 tys. mieszkańców jak Kraków, Gdańsk czy Wrocław. Innym, częstym działaniem oszustów było cofanie licznika (41% wskazań). Ten przypadek najczęściej dotyczył z kolei mieszkańców największych miast (46%) i mężczyzn (48% w porównaniu do 14% kobiet). Ankietowani uskarżali się również na niesprawną elektrykę i błędy czujników (31%). W tej grupie najwięcej było kobiet (50% wskazań). Ponadto 27 proc. zauważyło zły stan powłoki lakierniczej, a 23% uszkodzenia silnika i niesprawne zawieszenie.

 

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 26-29 kwietnia br. na użytkownikach aut używanych na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=500.

 

Źródło: Santander Consumer Multirent

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).