Ustawa o likwidacji szlabanów na autostradach już w Sejmie | MOTOFAKTOR

Ustawa o likwidacji szlabanów na autostradach już w Sejmie

person Adrian Januszkiewicz 15/04/2021

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy jest rozpatrywany przez Sejm.

Ustawa, nad którą trwają prace w Sejmie, ma wprowadzić nowy sposób poboru opłat za przejazd autostradą. Przejazd odcinkami Konin – Stryków (autostrada A2) i Bielany Wrocławskie – Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem, ma być możliwy od 1 grudnia 2021 r.

Kierując się przede wszystkim korzyścią dla obywateli, chcemy odejść od dotychczasowej metody poboru opłaty opartej o bramki autostradowe. Ustawa stworzy podstawę do budowy jednolitego systemu poboru wszystkich opłat drogowych. Magdalena Rzeczkowska szefowa KAS podczas pierwszego czytania projektu w Sejmie

e-TOLL - korzyści dla kierowców

e-TOLL ma oznaczać przede wszystkim:

 

  • kompleksową obsługę online bez konieczności wizyty w Miejscach Obsługi Klienta;
  • brak konieczności podpisywania umowy, a jedynie obowiązek rejestracji;
  • pełną obsługę online – bieżący wgląd w historię opłat i zarządzanie swoim kontem;
  • wszystkie dane, dokumenty i usługi w jednym miejscu.

Przejazdy pojazdów lekkich

Od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone mają zostać dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony):

 

  • zakup biletu autostradowego np. na stacji benzynowej podając numer rejestracyjny pojazdu,
  • na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji e-TOLL PL na urządzenia mobilne, dostarczonej przez KAS.

 

Do zakupu biletu autostradowego ma nie być wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd. Z punktu widzenia ochrony prywatności, ma być to rozwiązanie ograniczające do minimum zakres przetwarzanych danych.

 

Sprzedaż biletów autostradowych będą mogli prowadzić przedsiębiorcy na podstawie umowy zawartej z szefem KAS. Pozwolić ma to przede wszystkim na wnoszenie opłat poprzez istniejące już rozwiązania do wnoszenia opłat na odcinkach koncesyjnych z wykorzystaniem videotollingu i aplikacji integratorów płatności.

 

Przepisy ustawy przewidują możliwość likwidacji bramek i zmiany sposobu poboru opłat również na odcinkach koncesyjnych, na wniosek koncesjonariuszy, po zmianie umowy koncesyjnej. Krajowa Administracja Skarbowa deklaruje, że jest otwarta na dialog z przedstawicielami biznesu w tej sprawie.

 

Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL ma zostać, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL.

Ułatwienia dla przewoźników w e-TOLL

Przepisy ustawy przewidują też ograniczenie zakresu danych niezbędnych do rejestracji pojazdu w systemie e-TOLL. Ma nie być wymogu podania m.in. numeru VIN pojazdu, czy roku produkcji. Zniesiony ma zostać też obowiązek aktualizowania w systemie e-TOLL danych o numerach rejestracyjnych przyczep i naczep ciągniętych przez ciągniki siodłowe, co ma pozwolić na prostszą realizację procesów logistycznych.

Status prac nad nowym systemem

Trwa konfiguracja środowiska produkcyjnego systemu e-TOLL i przygotowanie do testów wydajnościowych i bezpieczeństwa. Trwa również integracja z dostawcami usług zewnętrznych np. dostawcami kart flotowych. Wraz ze startem nowego systemu, ma zostać uruchomiona sieć ponad 200 miejsc obsługi klienta.

 

Trwają też testy integracyjne operatorów OBU/ZSL. Aktualizowana na bieżąco lista podmiotów, które zakończyły testy z wynikiem pozytywnym i mogą pośredniczyć w przekazywania danych geolokalizacyjnych, jest dostępna na stronie internetowej: Informacje dla operatorów OBU i ZSL.

 

Źródło: Ministerstwo Finansów/Krajowa Administracja Skarbowa

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).