Podczas Hannover Messe Ursus pokazał model elektrycznego pojazdu dostawczego i podpisał umowę z zakładami Cegielski na stworzenie do niego napędu.
Zaprezentowany w Hanowerze elektryczny pojazd Ursusa o d.m.c. 3,5 tony to na razie model w skali 1:1 wydrukowany w 3D. Projekt wydruku karoserii pojazdu dostawczego realizowany na zlecenie Ursus S.A. przez Radomskie Centrum Innowacji i Technologii – spółkę należącą do ARP i działającą pod marką Infinitech 3D – jest jednym z największych wydruków zrealizowanych do tej pory w Polsce. Obejmował on przeprojektowanie modeli powierzchniowych, wydruk oraz częściowe przygotowanie elementów pod dalsze prace wykończeniowe.
Kolejnym etapem ma być produkcja pojazdu. W tym celu Ursus podpisał umowę z zakładami H.Cegielski-Poznań S.A. Umowa zakłada zaprojektowanie i wyprodukowanie pojazdu przez lubelskiego producenta oraz umieszczenie w nim elektrycznej jednostki napędowej opracowanej przez poznańską firmę.
Mały samochód dostawczy który powstanie na mocy podpisanej dzisiaj umowy, w naszej opinii idealnie wpisuje się w program elektromobilności zapoczątkowany przez Premiera Morawieckiego, a także jest polską odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku polskiego oraz rynków europejskich na mały kompaktowy elektryczny samochód dostawczy, który z powodzeniem może być użytkowany zarówno przez służby pocztowe, komunalne czy segment hotelarski.
Andrzej Zarajczyk
przewodniczący Rady Nadzorczej Ursus S.A.
Napęd, którym dysponujemy to najnowocześniejsza technologia na świecie, wyprzedzająca rozwiązania oferowane przez konkurencję. Innowacyjne napędy z indukcyjnymi silnikami pięciofazowymi wyróżnia podwyższony moment obrotowy. Jest o 15 proc. większy niż rozwiązania dostępne na rynku. Nasze rozwiązanie wyróżnia też bezczujnikowe sterowanie silnikiem, które zapewnia ekstremalnie wysoką sprawność. Nasze napędy są mniejsze, a przez to lżejsze, przez co idealnie nadają się do zastosowania w pojazdach. HCP jest też producentem stacji do ładowania tego typu pojazdów. Nasze rozwiązania stwarzają więc dogodne warunki dla rozwoju technologii elektromobilności w Polsce.
Wojciech Więcławek
Prezes Zarządu H.Cegielski-Poznań S.A.
Samochód o d.m.c. 3,5 t stworzony wspólnie z firmą H.Cegielski-Poznań S.A. będzie miał minimalną ładowność 1100 kg, zasięg na jednym ładowaniu baterii około 150 km i prędkość maksymalną na poziomie 100 km/h. Wszelkie parametry będzie można dopasować do indywidualnych potrzeb klienta. Wysokość prezentowanego samochodu wyniesie około 2 m, aby bez problemu mógł wjechać na parking podziemny np. w centrum handlowym.
Pojazd będzie posiadał 2 rozwiązania silnikowe. W przypadku pierwszego silnik będzie umiejscowiony centralnie i będzie dysponował mocą 60-70 kW. W drugim przypadku możliwe jest rozłożenie mocy na 2 silniki, każdy o mocy 35 kW. W tej chwili rozpatrywana jest możliwość zabudowy silników w kołach. Do prezentowanego modelu istnieje możliwość dobrania każdego rodzaju zabudowy np. zabudowa skrzyniowa, kontenerowa lub specjalistyczna w zależności od potrzeb i specyfiki pracy potencjalnego kontrahenta. Samochód oferowany będzie w wersji 3-osobowej. Zastosowane w nim baterie są litowo-jonowe z możliwością szybkiego doładowania do 90 proc. w czasie 15 min, co zdecydowanie zwiększa jego zasięg.
Źródło: Ursus
Autor
Adrian Januszkiewicz