Trwałość opon – fakty | MOTOFAKTOR

Trwałość opon – fakty

Eksperci marki Yokohama przedstawiają jakie są główne czynniki decydujące o trwałości opon.

Opony mają bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy, ponieważ jako jedyny element wyposażenia samochodu mają kontakt z podłożem. Wobec tego niezwykle istotne jest zadbanie o odpowiedni stan ogumienia. Trwałość, oznaczająca wydajność przebiegu, zapobieganie pęknięciom, rozdarciom i separacji zależy od warunków użytkowania i czynników środowiskowych.

Bardzo ważny jest też odpowiedni stan opon – ich zużycie, ewentualne ubytki, wybrzuszenia czy przerwania. Są to główne czynniki wpływające na żywotność ogumienia.

Deputy General Manager Yokohama CEE - Artur Posłuszny

 

Przyjmuje się, że opony zachowują właściwości przez pięć lat i przebieg około 50-80 tysięcy kilometrów, jednak należy regularnie kontrolować ich stan.

Wiek opony

Niezwykle trudnym zadaniem jest określenie, jaka jest trwałość ogumienia, gdyż decyduje o tym wiele wypadkowych. Jednym z czynników jest wiek opony, który nie jest regulowany przez polskie prawodawstwo. Przyjmuje się, że opony starsze niż 10 lat od daty produkcji i po 5 latach użytkowania trzeba wymienić, ponieważ mają ograniczoną przyczepność, wydłużoną drogę hamowania i niski komfort jazdy.

Data produkcji znajduje się na boku opon, przy symbolu DOT (skrót od Department of Transport). Za nim znajdują się informacje odnośnie zakładu i państwa, w którym wyprodukowano ogumienie (dwa znaki), następnie podany jest kod rozmiaru (dwa znaki), dalej wartość opcjonalna i na końcu interesujący nas 4-cyfrowy kod odnośnie daty produkcji. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień roku, a kolejne dwie rok produkcji. Przykładowo 1808 będzie wskazywało, że opona została zrobiona 18. tygodniu 2008 roku. Jeżeli kod ma tylko trzy cyfry, oznacza to, że ogumienie zostało wyprodukowane przed 2000 rokiem.

- Artur Posłuszny

Styl jazdy

Żywotność opon jest uzależniona też od stylu jazdy kierowcy. Czynnikami znacznie skracającymi trwałość ogumienia jest chaotyczna jazda polegająca na gwałtownym przyspieszaniu i hamowaniu. Sprzyja temu częste przemieszczanie się po mieście związane z hamowaniem na światłach oraz niedostosowanie sposobu prowadzenia pojazdu do panujących warunków.

 

Krótko mówiąc, im płynniej jeździsz, tym opony wolniej się zużywają. Podobnie jest w przypadku braku zachowania ostrożności. Wpadanie w dziury na drodze, zbyt szybkie pokonywanie progów zwalniających czy zahaczanie bokiem ogumienia o krawężniki prowadzi do poważnych uszkodzeń.

Wysokość bieżnika

Trzeba pamiętać o dopuszczalnej wysokości bieżnika. Zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym w Polsce minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm zarówno dla opony letniej, jak i zimowej. Aktualnie większość opon wyposażona jest w tzw. wskaźnik TWI (tread wear indicator – wskaźnik zużycia bieżnika). Są to zgrubienia w rowkach na środku bieżnika. Ich lokalizacja oznaczona jest trójkątem na ścianie bocznej opony.

 

Do pomiaru głębokości można wykorzystać miernik dostępny na stacjach benzynowych. Kierowca może też dokonać pomiaru we własnym zakresie przy pomocy monety dwuzłotowej. Gdy złota obwódka w całości chowa się w zagłębieniach bieżnika, wtedy warunek minimalnej głębokości został zachowany. Należy pamiętać o skontrolowaniu kilku miejsc bieżnika, w rowkach poprzecznych i obwodowych.

Zużyty bieżnik w znacznym stopniu odpowiada za ograniczoną trakcję, co przekłada się na wydłużoną drogę hamowania. Gdy jest płytszy niż 3 mm to nie zapewnia odpowiedniego odprowadzania nadmiaru wody spod kół, prowadząc do utraty przyczepności, tzw. zjawiska aquaplaningu.

- Artur Posłuszny

Właściwe ciśnienie

Nie należy zapominać o odpowiednim ciśnieniu w oponach, które gwarantuje bezpieczeństwo i komfort. Prawidłowa, wskazana przez producenta wartość ciśnienia znajduje się w instrukcji obsługi, naklejce na słupku przy drzwiach pojazdu, klapce wlewu paliwa lub tabliczce znamionowej przy kole zapasowym. Warto pamiętać, że pomiaru należy dokonywać na zimnym ogumieniu lub po jeździe nie dłuższej niż 2 km. Zbyt niskie ciśnienie w oponach w stosunku do obciążenia pojazdu, może prowadzić do poślizgu między barkiem a środkiem opony.

 

Taka sytuacja przyczynia się do większego zużycia, a tym samym skrócenia żywotności ogumienia. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie w stosunku do obciążenia auta powoduje wzrost nacisku wokół środka styku opony z podłożem i zwiększa jej zużycie w tej części. Warto również pamiętać o właściwym obciążeniu pojazdu.

Opona dopasowana do sezonu i dobrze przechowywana

Opony należy dopasować do sezonu, gdyż użytkowanie niezgodnie z przeznaczeniem przyczynia się do niszczenia powłoki. Eksploatacja opon letnich zimą powoduje, że guma jest sztywna. Jeśli opony zimowe będziemy eksploatowali latem, błyskawiczne ścieranie się bieżnika jest niemal gwarantowane. Ponadto opony należy przechowywać w odpowiedni sposób. Oznacza to, że ogumienia nie można wystawiać na działanie promieni słonecznych i należy składować w miejscu ciemnym, suchym i chłodnym. Zapobiegnie to pękaniu gumy, która pozostanie sprężysta.

 

Źródło: Yokohama

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).