Trudny I kwartał 2022 r. dla branży moto - dane AutomotiveSuppliers.pl | MOTOFAKTOR

Trudny I kwartał 2022 r. dla branży moto - dane AutomotiveSuppliers.pl

Jak wskazują dane AutomotiveSuppliers.pl za I kwartał br. rosyjska inwazja na Ukrainę odbija się na wynikach branży moto: spada produkcja sprzedana, zatrudnienie i wartość eksportu.

Produkcja sprzedana

W I kwartale 2022 r. produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) osiągnęła poziom 45 mld złotych. To o 2% mniej niż przed rokiem. –

 

Wynik w minionym kwartale byłby lepszy niż przed rokiem ale w marcu przemysł motoryzacyjny w Europie, w tym w Polsce, bardzo silnie odczuł skutki rosyjskiej inwazji na Ukrainę – mówi Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl – Przerwane zostały łańcuchy dostaw, co doprowadziło do ograniczenia produkcji samochodów i pojazdów ciężarowych.

W grupie firm produkcyjnych średnich i dużych (powyżej 49 osób) produkcja sprzedana w I kwartale br. osiągnęła poziom 43 mld złotych. To o 2,8% mniej niż rok wcześniej. Nadal większość przychodów generują producenci części i akcesoriów (PKD 29.3). Tego typu firmy w analizowanym okresie osiągnęły produkcję sprzedaną na poziomie 26,4 mld złotych, o 0,8% mniej niż przed rokiem. Spadła także sprzedaż u producentów pojazdów i silników (PKD 29.1) – o 6,9% (14,88 mld złotych). Wzrost odnotowali natomiast producenci przyczep i naczep (PKD 29.2) – do 1,71 mld złotych (+2,4%).

Zatrudnienie

Początek 2022 roku przyniósł dalsze ograniczenie liczby miejsc pracy w motoryzacji. Na koniec I kwartału 2022 roku w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób (PKD 29) przeciętne zatrudnienie[1] wyniosło 196,9 tys. osób. To 1,8 proc. mniej (-3,6 tys.) niż przed rokiem. Warto zwrócić uwagę, że w ciągu tylko trzech miesięcy tego roku przeciętne zatrudnienie, w stosunku do IV kwartału 2021 roku, zmalało o 2,9 tys.

 

Niestabilna sytuacja w przemyśle motoryzacyjny trwa już kilkadziesiąt miesięcy i zatrudnienie maleje nieprzerwanie od II kwartału 2021 roku – podkreśla Rafał Orłowski – Duża zmienność zamówień, pomiędzy tak zwanymi wywołaniami a ich finalnie zrealizowanym poziomem powodują, że producenci stosują „bufor” w postaci pracowników tymczasowych.

W grupie firm średnich i dużych (powyżej 49 osób) przeciętne zatrudnienie wyniosło po I kwartale br. 187,0 tys. wobec 192,2 tys. rok wcześniej (-2,7%). O spadku zadecydowała sytuacja w najważniejszej grupie pracodawców, jaką pozostają niezmiennie producenci części i akcesoriów. Na koniec I kwartału 2022 r. przeciętne zatrudnienie było u nich na poziomie 140,8 tys., czyli o 3,8% niższe (-5,5 tys.) niż w analogicznym okresie zeszłego roku. W pozostałych grupach nastąpił wzrost przeciętnego zatrudnienie: u producentów pojazdów i silników (PKD 29.1) o 0,2% (34,9 tys.) a u producentów przyczep i naczep (PKD 29.2) o 1,7% (11,3 tys.).

Eksport

Początek 2022 roku pod względem wartości eksportu rozpoczął się bardzo obiecująco. Zarówno w styczniu jak i w lutym eksport, rok do roku, nieznacznie wzrósł – odpowiednio o 0,4% i o 1,0%. O wynikach I kwartału zadecydował marzec, w który nastąpił spadek aż o 16,2 proc. W całym I kwartale 2022 roku wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski[2] wyniosła 8,29 mld euro. To o 5,72% mniej niż rok wcześniej.

Podobnie jak dotychczas naszym najważniejszym zagranicznym partnerem pozostają Niemcy (33,31% całości). Eksport do naszego zachodniego sąsiada był o 7,75% niższy niż w analogicznym kwartale 2021 roku. Kolejne miejsca należały do: Francji (7,19% całości, -87,90%), Włoch (6,94%, -12,30%) i Czech (6,39%, +1,60%).

Części i akcesoria

Od kilku lat najważniejszą grupą eksportową są części i akcesoria. W minionym kwartale na rynki zagraniczne trafiły komponenty, których wartość przekroczyła 3,45 mld euro. W stosunku do I kwartału 2021 r. nastąpił wzrost o 5,84%. Na części i akcesoria przypadło 41,56% całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski. W porównaniu do zeszłego roku udział części wzrósł o 4,54 punktów procentowych. Największym partnerem nadal są Niemcy (31,39% całości, +3,41%). Kolejnymi rynkami zbytu były: Czechy (9,69% całości, +7,58%), Słowacja (7,44%, +0,49%) i Włochy (6,05%, +14,94%).

Akumulatory litowo-jonowe

W I kwartale tego roku został wyhamowany dynamiczny wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych, który obserwowaliśmy w poprzednich latach. Choć ta grupa umacnia swoją pozycję jako „wicelider” eksportowanych komponentów motoryzacyjnych, to zarówno w styczniu, lutym jak również w marcu nastąpiło ograniczenie popytu (odpowiednio dla każdego z miesięcy o: -12,01%, -5,75% i -23,60%). W sumie w analizowanym kwartale 2022 roku wartość eksportu akumulatorów litowo-jonowych spadła, rok do roku, o 14,43% i wyniosła 1,42 mld euro. Większość akumulatorów litowo-jonowych trafiła do klientów w: Niemczech (40,93% wartości tej grupy, +435,72%), Meksyku (16,59 %, +11 680 227,9%!) i Belgii (8,76%, +1 063,8%).

Źródło: AutomotiveSuppliers.pl na podstawie danych Eurostat

Samochody osobowe i towarowo-osobowe

W I kwartale br. eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych miał wartość 1,0 mld euro. To o 28,69% mniej niż rok wcześniej. Tak duży spadek należy wiązać z marcowymi przestojami jakie miały miejsce w zakładach w Tychach, Poznaniu, Wrześni oraz z zakończeniem (pod koniec 2021 roku) produkcji aut osobowych w Gliwicach. Na tego typu pojazdy przypadło 12,2% całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski (spadek rok do roku o 3,93 punktu procentowego). Do najważniejszych rynku zbytu należą: Niemcy (29,73% całości, -35,71%), Włochy (15,18%, -39,37%) i Wlk. Brytania (5,99%, -3,56%).

Podsumowanie

Od kilkudziesięciu miesięcy zakłady produkcyjne przemysłu motoryzacyjnego mierzą się z ciągle zmieniającą się rzeczywistością. W I kwartale br. do wyzwań związanych z funkcjonowaniem w warunkach COVID-19, niedoboru półprzewodników i wysokich cen surowców, doszły skutki rosyjskiej agresji na Ukrainę.

 

Nasz wschodni sąsiad jest istotnym producentem wiązek elektrycznych do aut wytwarzanych w krajach UE – zaznacza Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl – Przerwanie łańcuchów dostaw spowodowało, że pod koniec lutego i w marcu w bardzo wielu przypadkach ograniczano, a nawet zawieszano produkcję pojazdów, co negatywnie wpłynęło także na dostawców komponentów.

 

Zamiast oczekiwanego wzrostu m.in. produkcji sprzedane i eksportu, w I kwartale 2022 roku miały miejsce ich spadki.

 

Sytuacja w II kwartale jest również trudna i skomplikowana. Po początkowych bardzo dużych problemach wynikających z braku dostaw wiązek elektrycznych, dzięki wznowieniu ich produkcji z fabrykach zlokalizowanych w zachodniej części Ukrainy i „zdublowaniu” jej produkcji w innych krajach, możliwe było ustabilizowane tego fragmentu łańcucha dostaw. Jednak straty w europejskiej produkcji motoryzacyjnej, szczególnie w kwietniu, były duże. Dodatkowo branża nadal boryka się z kryzysem chipów, co jest znów silnie widoczne pod koniec czerwca tego roku. AutomotiveSuppliers.pl prognozuje, że także wyniki za I półrocze 2022 roku będą gorsze od tych za analogiczny okres zeszłego roku.

 

[1] Średnia wielkość zatrudnienia obliczona dla badanego okresu na podstawie ewidencyjnego stanu zatrudnienia. Przeciętne zatrudnienie uwzględnia pracowników pełnozatrudnionych oraz niepełnozatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty. 

[2] Od 2020 roku AutomotiveSuppliers.pl do analizowanych grup eksportowych dodaje: baterie (w tym litowo-jonowe) oraz opony.

 

Źródło: AutomotiveSuppliers.pl

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).