Team PEUGEOT Total Energies pojedzie w Fuji | MOTOFAKTOR

Team PEUGEOT Total Energies pojedzie w Fuji

11 września Team PEUGEOT Total Energies weźmie udział w 6-godzinnej rywalizacji na torze Fuji, niedaleko Tokio. Peugeotem 9X8 pojadą kierowcy o numerach #93 i #94.

Z Monzy na Fudżi

10 lipca rozpoczął się nowy rozdział historii marki Peugeot w wyścigach długodystansowych. Peugeot 9X8 wystartował po raz pierwszy w wyścigu we Włoszech w kategorii Le Mans Hypercar (LMH).

 

Ten pierwszy start w wyścigu był konieczny. Doszliśmy do granic naszych możliwości w zamkniętych jazdach testowych. Musieliśmy się zmierzyć z rzeczywistością formatu startów weekendowych oraz z konkurencją, by móc kontynuować przygotowania i prace rozwojowe – wyjaśnia Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny PEUGEOT Sport.

 

Pewni potencjału drzemiącego w samochodzie, który uzyskał już homologację (co oznacza, że od tej pory wszelkie modyfikacje są ściśle ograniczone i określone przepisami), kierowcy obu załóg mogli zmierzyć się z ruchem panującym na torze podczas wyścigu i porównać się z innymi hipersamochodami startującymi w mistrzostwach. Była to konfrontacja, która potwierdziła, że owszem, jazdy testowe są niezbędne, jednak nic nie zastąpi startu w wyścigu.

 

Zgromadziliśmy wiele danych na temat samochodu oraz zespołu. Napotkaliśmy również problemy, z którymi nigdy wcześniej nie mieliśmy do czynienia podczas jazd testowych. Niektóre z nich mogliśmy rozwiązać od razu na miejscu, a nad innymi pracujemy od startu na torze Monza. Jest to proces pozytywny i typowy dla sportu samochodowego. Na obecnym etapie muszę przyznać, że bardziej skupiamy się na rozwiązywaniu problemów z niezawodnością i osiągami niż na dopracowywaniu strategii na wyścig. To normalna kolej rzeczy w przypadku zaangażowania w nową dyscyplinę, gdzie spotykamy rywali mających już ponad dziesięcioletnie doświadczenie w startach. Mamy w sobie ducha współzawodnictwa, dysponujemy samochodem i zespołem mogącym dokonać znacznych postępów i nie napotkaliśmy problemów, których nie umielibyśmy rozwiązać. To budujące – dodaje.

 

Olivier Jansonnie zawiedziony faktem, że nie mógł wykorzystać dziesięciu minut jazd kwalifikacyjnych, by wykazać potencjał Peugeot 9X8, skupił się wraz ze swym zespołem na organizacji czynności serwisowych wykonywanych w samochodzie w ograniczonym czasie, szczególnie podczas obu sesji zamkniętych jazd testowych przeprowadzonych pomiędzy startami w Monzy i na Fudżi.

 

Na torze w Japonii, który będziemy dopiero poznawać, musimy skorzystać z każdej okazji i uczestniczyć we wszystkich sesjach jazd testowych od piątku do niedzieli – podkreśla dyrektor techniczny Peugeot Sport.

Peugeot 9X8 podczas wyścigu WEC w Monzy

Fudżi - wiele znanych nieznanych

6 godzin Fuji – piąta runda Mistrzostw Świata FIA w Wyścigach Długodystansowych, drugi start w programie zespołu PEUGEOT TotalEnergies w 2022 roku – obejmuje odmienną formułę wyścigu niż start na torze Monza. Olivier Jansonnie jak i cały zespół są tego świadomi:

 

Podczas takich wyjazdów musimy odpowiednio dostosować metody pracy, ponieważ nie dysponujemy sprzętem (kampery, pojazdy ciężarowe…), z jakiego zwykle korzystamy na wyścigach w Europie.

 

Tor, często wyjątkowe warunki pogodowe z możliwością wystąpienia długotrwałych i intensywnych opadów, to kolejne niewiadome stojące przed zespołem PEUGEOT TotalEnergies … ale nie przed wszystkimi. Niektórzy kierowcy ścigali się już na Fudżi, jak przykładowo Jean-Eric Vergne, czy Gustavo Menezes, inni mieszkali w Japonii w swej karierze zawodniczej, jak Loïc Duval, czy też James Rossiter. Są to cenne doświadczenia, które uzupełniły istniejące dane w symulatorze używanym przez kierowców i inżynierów do jak najlepszego przygotowania zespołu do specyfiki japońskiego toru.

 

Nasze doświadczenia zdobyte na torze Monza, owszem niezbyt miłe, są rzeczą normalną na tym etapie realizacji projektu w sporcie samochodowym. Podczas wyścigu napotkaliśmy problemy, które w niedzielę unieruchomiły numer 93 w boksie, ale w trakcie jazdy wykonanej podczas sesji testowej byłem za Toyotą. Nasz niekonwencjonalny samochód zaistniał. Nie miałem co do tego żadnych wątpliwości. Pierwszy wyścig był pierwszym, bardzo ważnym krokiem. Teraz Fudżi postawi przed nami nowe cele. Taki jest sport samochodowy, pełen adrenaliny – powiedział Jean-Eric Vergne (samochód #93, członek załogi z Paulem di Restą i Mikkelem Jensenem).

 

Pierwszy wyścig na torze Monza wzbudził w nas poczucie pewności – nasz samochód ma potencjał. Z pewnością jest jeszcze sporo do zrobienia, ale jesteśmy zmotywowani. W Monzy wiele się nauczyłem jako kierowca. Zobaczyłem, jak Peugeot 9X8 zachowuje się podczas jazdy na torze i w rywalizacji z innymi hipersamochodami. To kolejny etap po pracach wykonanych podczas zamkniętych jazd testowych. Na Fudżi nasza strategia będzie identyczna – skupić się na samochodzie, na zespole, na naszej pracy, no i wtedy zobaczymy jakie to da wyniki… – dodał Gustavo Menezes (samochód #94, członek załogi z Loïciem Duvalem i Jamesem Rossiterem).

Program weekendu wyścigowego (różnica czasu: CET+7):

  • Piątek 9 września: Sesja treningowa 1, od godziny 11:00.
  • Piątek 9 września: Sesja treningowa 2, od godziny 15:30.
  • Sobota 10 września: Sesja treningowa 3, od godziny 10:20.
  • Sobota 10 września: Jazda kwalifikacyjna 1, od godziny 14:40, jazda kwalifikacyjna 2, od godziny 15.:00.
  • Niedziela 11 września: Wyścig 6 godzin Fuji od godziny 11:00.

 

Źródło: Peugeot

Zdjęcia: Maciej Niechwiadowicz

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).