Szybka diagnostyka akumulatora, rozrusznika i alternatora | MOTOFAKTOR

Szybka diagnostyka akumulatora, rozrusznika i alternatora

person Mariusz Leśniewski 6/12/2022

Diagnostyka akumulatora, a dokładnie przebiegu napięcia podczas uruchamiania samochodu możliwa jest dzięki specjalistycznym multimetrom lub oscyloskopom. Przedstawiamy proces pomiaru przebiegu napięcia testerem Mega Macs X firmy Hella Gutmann.

 

 

 

Zimowa aura sprzyja wielu usterkom, które są źródłem problemów z zachowaniem właściwego poziomu napięcia w instalacji elektrycznej pojazdu. Wychwycenie tych nieprawidłowości i trafne zlokalizowanie źródła problemu w niektórych przypadkach może wymagać od warsztatu znacznie większych nakładów czasowych. Kluczowym czynnikiem staje się więc szybko i prawidłowo przeprowadzona diagnostyka.

 

Gdy do warsztatu trafia samochód, w którym klient zgłasza problemy z rozruchem silnika, jednym z pierwszych kroków diagnostycznych jest badanie napięcia akumulatora. W większości przypadków pomiar wykonywany jest tradycyjnym multimetrem (ilustracja 1), który jest w stanie dostarczyć mechanikowi podstawowych informacji dotyczących napięcia spoczynkowego akumulatora, jak i poziomu napięcia w trakcie pracy jednostki napędowej, czyli wstępnej informacji jak funkcjonuje układ ładowania. Jednak przeprowadzenie pomiarów obejmujących swoim zakresem obserwacje spadku napięcia podczas rozruchu silnika, ocenę pracy rozrusznika czy też obserwację fazy przyrostu napięcia spowodowaną działaniem alternatora wymagają zaangażowania znacznie dokładniejszego przyrządu niż zwykły multimetr o przeciętnych parametrach.

 

Odpowiednia wizualizacja parametrów staje się nieocenioną pomocą dla mechanika, a taki komfort umożliwia praca z oscyloskopem lub zaawansowanym multimetrem. W naszym przykładzie posłużymy się testerem Hella Gutmann Mega Macs X, który umożliwia wyświetlanie parametrów badanych podzespołów w sposób pozwalający na dokładną ocenę analizowanego sygnału. Kluczowe staje się więc zwizualizowania wartości, tak by były one czytelne dla mechanika i w jednoznaczny sposób pozwoliły ukierunkować diagnozę. Dodatkowo, pomiar powinien być łatwy do zrealizowania i nie zajmować cennego czasu. Prawidłowe skonfigurowanie Mega Macs X wraz z jego podłączeniem do realizacji opisywanego testu zajmuje szacunkowo mniej niż 5 minut. Po tym czasie tester jest już gotowy do pracy i w zależności od wyboru dostępnego modułu – multimetr czy oscyloskop – mechanik może rozpocząć pomiar. Zaawansowane możliwości multimetru, a tym bardziej oscyloskopu pozwalają na zarejestrowanie sygnału napięcia który będzie wstępem do zdiagnozowania problemów z uruchomieniem silnika badanego pojazdu.

 

Podłączenie multimetru
Prosty multimetr może być narzędziem o ograniczonych możliwościach w przypadku testu napięcia akumulatora w trakcie rozruchu silnika. Fot. Mariusz Leśniewski.

Przebieg pomiaru napięcia akumulatora

Po prawidłowym skonfigurowaniu modułu oscyloskopu (ilustracja 2), sondy pomiarowe podłączamy do biegunów akumulatora (ilustracja 3). Test najlepiej rozpocząć od fazy rejestrowania napięcia spoczynkowego (ilustracja 4), po czym włączyć zapłon i uruchomić silnik. Jednostka napędowa powinna pracować przez kilka sekund, taki pomiar zapewni wtedy obserwację fazy pracy alternatora.

 

Podłączenie modułu pomiarowego
Ilustracja 2. Konfiguracja modułu pomiarowego z testerem Mega Macs X jest bardzo łatwa i zajmuje kilka sekund. Fot. Mariusz Leśniewski.

 

Moduł pomiarowy MT-HV wraz z oscyloskopem MT-77
Moduł pomiarowy MT-HV wraz z oscyloskopem MT-77 gotowy do pracy. Fot. Mariusz Leśniewski.

Uzyskany wykres napięcia pozwala mechanikowi na podjęcie pierwszych kroków ścieżki diagnozy. Najpierw przeanalizujemy prawidłowy przebieg (ilustracja 5), w którym możemy wyodrębnić kilka charakterystycznych obszarów.

 

Napięcie spoczynkowe akumulatora w fazie przed włączeniem zapłonu.
Napięcie spoczynkowe akumulatora w fazie przed włączeniem zapłonu. Fot. Mariusz Leśniewski.

Punkt (A) to moment, w którym nastąpiło włączenie zapłonu, natomiast punkt (B) to maksymalny spadek napięcia akumulatora wywołany obciążeniem instalacji pojazdu przez rozrusznik. Napięcie w punkcie (B) spada do wartości 9 V co świadczy o dobrym stanie akumulatora jak i samego rozrusznika. Wartości poniżej 8 V można uznać za zbyt niskie, więc powinny być one sygnałem do sprawdzenia rozrusznika, jego instalacji jak i stanu naładowania akumulatora. Krzywa (C) o dość stromym i narastającym zboczu obrazuje spadki napięcia wywołane ciśnieniem sprężania jednostki napędowej. Brak tego charakterystycznego odcinka w trakcie badania napięcia akumulatora może świadczyć o zaniku ciśnienia sprężania spowodowanego np.: złą kondycją mechaniczną silnika lub nieszczelnością zaworów (zerwanie paska lub łańcucha rozrządu).

 

Prawidłowy przebieg napięcia zarejestrowany w trakcie uruchamiania silnika.
Prawidłowy przebieg napięcia zarejestrowany w trakcie uruchamiania silnika. Poszczególne fazy omówiono w tekście artykułu. Fot. Mariusz Leśniewski.

W punkcie (D) rozpoczyna się faza ładowania akumulatora, alternator podnosi poziom napięcia do pułapu wynoszącego 14,2 V. Zauważmy jak wiele danych dostarcza mechanikowi ten prosty pomiar, wynik widoczny na ekranie testera pozwala na podjęcie kolejnych kroków diagnostycznych.

 

Przebieg przedstawiający brak napięcia ładowania.
Przebieg przedstawiający brak napięcia ładowania. Fot. Mariusz Leśniewski.

Przyjrzyjmy się teraz wykresowi na ilustracji 6, już na pierwszy rzut oka widać nieprawidłowość dotyczącą braku ładowania – obszar w punkcie (B). Napięcie spoczynkowe akumulatora – w punkcie (A), ma większą wartość od poziomu napięcia zarejestrowanego po uruchomieniu silnika wynikające z obciążenia baterii pracą rozrusznika. Następnym krokiem powinno być zatem zweryfikowanie stanu układu ładowania.

 

W kolejnych cyklach artykułów, przedstawione zostaną metody diagnostyki wykorzystujące Mega Macs X firmy Hella Gutamann.

 

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).