Szare i stonowane kolory aut budzą większe zainteresowanie | MOTOFAKTOR

Szare i stonowane kolory aut budzą większe zainteresowanie

Polacy preferują auta w szarych kolorach. Jaśniejsze i bardziej jaskrawe kolory cieszą się mniejszym wzięciem. Tak wynika z najnowszego raportu carVertical.

 

26,9% samochodów sprowadzanych do Polski było szarych, 21% – białych, a 19,2% czarnych. Bardzo podobnie wyglądają preferencje kolorystyczne kierowców w innych, europejskich krajach. Kolory szare i czarne powszechnie uważa się za bardziej praktyczne – są łatwiejsze w utrzymaniu – lepiej maskują zanieczyszczenia.

 

W 2000 roku udział szarych samochodów w Polsce wynosił 30,8%, a zatem był on nieco większy niż obecnie, ale ogólnie cały czas odgrywa on dominującą rolę.

 

Kolor czarny cieszy się natomiast zmienną popularnością. Początkowo utrzymywała się tendencja wzrostowa (skok z 15,7% w 2000 roku do 29,5% w 2010 roku), by później nieznacznie spadać do 19,3% w 2020 roku.

Jasne kolory starzeją się szybciej?

Wielu kierowców unika jasnych kolorów, ponieważ z biegiem lat tracą swój blask, co zwiększa utratę wartości samochodu. Są kierowcy, którzy starają się parkować w cieniu, aby zapobiec blaknięciu lakieru.

 

Kolory biały, srebrny, szary i czarny są modne na całym świecie. Żywe, jaskrawe kolory pozostają raczej na drugim planie. Warto jednocześnie zauważyć, że w odpowiedzi na specyficzne preferencje rynku, niektórzy producenci oferują już mniejszy wybór kolorów niż kiedyś – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w carVertical.

 

Jaskrawe, żywe kolory nie mają znaczącego udziału w polskim rynku samochodów używanych: żółty to zaledwie – 1,2% wszystkich pojazdów sprawdzanych w carVertical, czerwony – 9%, a niebieski – 9,9%.

 

Warto zaznaczyć, że żółty nigdy nie był popularnym wyborem. W 2000 roku tylko 2,6% samochodów sprawdzanych w carVertical było żółtych. W 2010 roku ten wskaźnik spadł do 1,8%, a w 2020 roku nawet do 1,3%.

 

Kolor czerwony jest nieco popularniejszy. W 2000 roku wśród wszystkich pobranych raportów carVertical 6,6% dotyczyło aut z taką barwą nadwozia. W 2010 roku było ich już tylko 4,8%. W 2020 roku odnotowano wzrost do 9,3%.

 

Kolor niebieski – kiedyś całkiem popularny – sukcesywnie traci swoją pozycję. Z całkiem znaczącego poziomu 18,8% w 2000 r. spadł do 8,3% w 2010 r. Fakt, że w 2020 roku wynosiła on 11,2% oznacza jedynie, że choć zainteresowanie samochodami w kolorze niebieskim odrobinę wzrosło, nadal gra on „w drugiej lidze”.

 

Producenci oferują obecnie nabywcom mniejszy wybór kolorów. Kilka dekad temu widzieliśmy wiele kolorowych pojazdów, ale teraz palety bardzo się zmieniły. Większość użytkowników nie chce wyróżniać się z tłumu i wybiera pojazdy w stonowanych barwach. Niektórzy kierowcy dostrzegają nawet, że sprzedaż samochodu, który jest na przykład czerwony lub żółty, trwa znacznie dłużej niż sprzedaż tego samego pojazdu w kolorze czarnym lub srebrnym – mówi Buzelis.

 

Niewielka popularność kolorów, które kiedyś były „na topie” może być okazją dla kupującego. Zwłaszcza te osoby, które mają ograniczony budżet powinny brać pod uwagę auta w „niemodnych kolorach”. Czasem właśnie w tej grupie może się trafić prawdziwa okazja, czyli samochód w dobrym stanie technicznym i adekwatnej do tego stanu cenie.

 

Zafascynowani atrakcyjnym kolorem używanego samochodu nie zapominajmy, że zbyt idealny wygląd może świadczyć o niedawnych naprawach blacharsko-lakierniczych. Zawsze warto mieć pod ręką czujnik grubości lakieru i w taki „bezduszny, cyfrowy sposób” opanować trochę ekscytację związaną z zakupem używanego samochodu – mówi Buzelis.

 

Źródło: carVertical

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).