Sytuacje, z którymi spotykają się mechanicy przy wymianie amortyzatorów

person Joanna Piszcz 21/12/2018

Bilstein realizuje w Polsce szereg szkoleń dla mechaników zajmujących się serwisowaniem amortyzatorów.

Takie spotkania są również okazją do wymiany doświadczeń i poznania wyzwań z jakimi muszą się mierzyć w swojej pracy. Ocena stanu technicznego zawieszenia, a nawet sama wymiana amortyzatorów nie jest skomplikowaną czynnością. Często wystarczy do tego warsztat z kanałem lub podnośnikiem i podstawowy zestaw narzędzi. Dobór odpowiedniej referencji do konkretnego egzemplarza samochodu ułatwia wyszukiwarka udostępniona na stronie www.bilstein.com/pl. Do każdego produktu dołączona jest szczegółowa instrukcja montażu, a także niezbędne elementy mocujące.

Większość mechaników bez problemu poradzi sobie z wymianą amortyzatorów. Niemniej prowadzimy cykl szkoleń w tym zakresie, wyjaśniając w nich między innymi różnicę pomiędzy naszymi produktami z linii Replacement i Performance. Takie spotkania zawsze są okazją do bezpośrednich rozmów z mechanikami. Dla nas to cenne wskazówki, pomocne przy planowaniu tematyki kolejnych szkoleń i poszerzenia informacji technicznych. Andrzej Wojciech Buczek doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, przedstawiciela marki Bilstein w Polsce

 

Jednym z często omawianych przypadków jest zlecenie na obniżenie wysokości zawieszenia samochodu. BILSTEIN oferuje do tego amortyzatory z serii Performance B8. Wielu kierowców chce tego dokonać montując jedynie krótsze amortyzatory, a w ostateczności źle dobrane, czy skracane „domowym sposobem” sprężyny. Chociaż technicznie jest to wykonalne, to wartość takiej modyfikacji jest zerowa i przede wszystkim niebezpieczna. Zaburzony zostaje skok zawieszenia, a amortyzator może pracować w zakresie pełnego odbicia i dobicia uszkadzając się wewnętrznie.

 

Drugim błędem, jest pozostawienie pozostałych zużytych elementów zawieszenia montowanych seryjnie, do których ma zostać założone zawieszenie sportowe. Ze względu na większą sztywność amortyzatorów i sprężyn siły działające na górne mocowania, tuleje metalowo-gumowe i sworznie zawieszenia są o wiele większe, co powodować może przyspieszone zużycie starych elementów. Pogarsza to właściwości jezdne i prawidłowe utrzymanie toru jazdy. Mechanik powinien definitywnie odmówić wykonania takiej usługi! Montując sztywniejsze amortyzatory pamiętajmy, że w przypadku pojazdów o większym przebiegu konieczna jest dokładna weryfikacja innych elementów zawieszenia i w większości przypadków ich profilaktyczna wymiana. Dzięki temu mechanik może uniknąć reklamacji klienta.

 

Innym przypadkiem jest szukanie wszelkich oszczędności przy wymianie amortyzatorów. Taki kierowca tnąc swoje koszty albo chce regenerować uszkodzoną część albo próbuje wymusić montaż tylko jednej sztuki, czasami też rezygnuje z kompleksowej naprawy odrzucając założenie nowych sprężyn, osłon, odbojów, górnych mocowań czy nowych elementów metalowo-gumowych. Zgodzenie się na takie warunki również nie przyniesie oczekiwanej poprawy i będzie stanowiło zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze. Zdarzają się również przypadki, że kierowcy przyjeżdżają do warsztatu z zakupionymi przez siebie amortyzatorami na… złomowisku czy z tak zwanej ”drugiej ręki”. Takiej osobie trudno również zrozumieć konieczność zakończenia całej usługi ustawieniem zbieżności kół.

 

W ostatnich latach, głównie za sprawą prywatnego importu samochodów używanych, rośnie w Polsce popularność modeli z zawieszeniem pneumatycznym. Dwadzieścia lat temu jego prekursorem, wraz z marką Mercedes, był właśnie Bilstein. Do dziś zachowuje on pozycję lidera w tym segmencie i jest najbardziej kompetentnym dostawcą na aftermarket. W tym przypadku niezwykle ważny jest termin produkcji miecha powietrznego. Z góry określona jest data „przydatności” do montażu takiego produktu (wyraźnie oznaczona na opakowaniu), ponieważ znajdujące się w nim powietrze w naturalny sposób uchodzi, co może doprowadzić do deformacji elementu gumowego i jego uszkodzenia. Nieprzestrzeganie tego i montaż w samochodzie może doprowadzić do mechanicznego zniszczenia całego zawieszenia. Wówczas winę, a więc i pokrycie kosztów, ponosi wyłącznie mechanik wykonujący tę usługę.

Każde takie szkolenie uczy nas czegoś nowego, podobne opinie mają też jego uczestnicy. Gdy pojawiają się opisy trudnych sytuacji wspólnie próbujemy je rozwiązać i znaleźć optymalną odpowiedź. Również Bilstein stara się zapewnić mechanikowi odpowiednie wsparcie w zakresie serwisowania i wymiany amortyzatorów. Jednym z nich jest check-lista, przestrzeganie jej zaleceń gwarantuje skuteczność wykonanej usługi i jednocześnie może służyć do przedstawienia Klientowi wszystkich zaleceń producenta, których przestrzeganie wiąże się z zapisami gwarancji produktu. Andrzej Wojciech Buczek doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, przedstawiciela marki Bilstein w Polsce

 

Źródło: Bilstein

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl