Stellantis inwestuje w Lyten i jej technologię akumulatorową | MOTOFAKTOR

Stellantis inwestuje w Lyten i jej technologię akumulatorową

Fundusz Stellantis Ventures zainwestował w firmę Lyten, aby przyspieszyć wprowadzenie na rynek i wykorzystanie grafenu 3D Lyten w branży mobilności.

 

  • Stellantis i Lyten opracują wspólnie rozwiązania w zakresie innowacyjnych akumulatorów litowo-siarkowych do aut elektrycznych, zmniejszenia masy samochodu i zaawansowanych czujników pokładowych
  • Akumulatory litowo-siarkowe mogą zapewnić ponad dwukrotnie wyższą gęstość energii niż akumulatory litowo-jonowe i stanowią alternatywne rozwiązanie dla katody, nie zawierające niklu, manganu i kobaltu
  • Stellantis wykorzystuje liczne technologie produkcji akumulatorów, aby zaspokoić różnorodne potrzeby swojego szerokiego grona klientów i zapewnić czystą, bezpieczną i przystępną cenowo mobilność
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

Grafen 3D Lyten ma znaleźć zastosowanie, m.in. przy produkcji akumulatorów litowo-siarkowych LytCell, lekkich kompozytów i nowatorskich czujników pokładowych. Lyten, pionier w dziedzinie trójwymiarowego (3D) grafenu, ma wykorzystać unikalne przestrajalne właściwości materiału, aby udoskonalić osiągi samochodu i wrażenia klienta przy jednoczesnej dekarbonizacji sektora transportu.

 

Platforma materiałowa Lyten o przestrajalnych właściwościach wykazała znaczną redukcję emisji gazów cieplarnianych i przyczynić ma się do szybszego przejścia na zrównoważoną mobilność.

 

W odróżnieniu od tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych, akumulatory litowo-siarkowe Lyten nie wykorzystują materiałów takich, jak nikiel, kobalt ani mangan, zmniejszając w konsekwencji ślad węglowy o około 60% w porównaniu do dzisiejszych najlepszych w swojej klasie akumulatorów i stanowią drogę do osiągnięcia najniższego poziomu emisji dla akumulatorów EV na rynku globalnym. Surowce do produkcji baterii litowo-siarkowych mogą być pozyskiwane i produkowane lokalnie, w Ameryce Północnej lub Europie, zwiększając regionalną niezależność dostaw. Nowa technologia ma zaspokoić potrzeby branż poszukujących lekkich i gęstych energetycznie akumulatorów, bez ryzyka zakłóceń w łańcuchu dostaw.

 

Grupa Stellantis założyła Stellantis Ventures w 2022 roku jako fundusz venture capital inwestujący w startupy na wczesnym i zaawansowanym etapie rozwoju, opracowujące innowacyjne i zrównoważone technologie w sektorze motoryzacyjnym i mobilności. Stellantis Ventures, z początkową inwestycją w wysokości 300 milionów euro jest kluczowym elementem planu strategicznego Dare Forward 2030, który określa najważniejsze cele Stellantis, w tym drastyczne zmniejszenie emisji CO2 o połowę do 2030 r. w porównaniu do 2021 r. oraz  osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla do 2038 przy jednocyfrowej procentowej kompensacji pozostałych emisji.

 

Cieszymy się, że Stellantis Ventures, jako ramię inwestycyjne globalnego innowatora w branży motoryzacyjnej, wykazało silną wiarę w naszą firmę i nasz supermateriał o nazwie Lyten 3D Graphene wspierający dekarbonizację – powiedział Dan Cook, prezes i dyrektor generalny Lyten – Wśród innowacji w branży motoryzacyjnej, w których zostanie zastosowany Lyten 3D Graphene, znajdują się akumulatory litowo-siarkowe o potencjale zapewniającym ponad dwukrotnie wyższą gęstość energii niż akumulatory litowo-jonowe, lekkie kompozyty zwiększające ładowność pojazdów oraz nowe czujniki niewymagające chipów, baterii ani przewodów. Jesteśmy zaangażowani w rozwój każdego z tych rozwiązań dla Stellantis i dla rynku motoryzacyjnego.

 

Cook powiedział również: W przeciwieństwie do dwuwymiarowych form grafenu, produkcja naszego grafenowego kompozytu polimerowego – Lyten 3D Graphene została zweryfikowana i oceniona przez niezależny organ jako neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla na szeroką skalę. Przekształcamy gazy cieplarniane w nową klasę wysokowydajnych, wartościowych materiałów węglowych, integrując materiały o przestrajalnych właściwościach z rozwiązaniami, które zdekarbonizują najbardziej problematyczne sektory na naszej planecie.

 

Carlos Tavares, dyrektor generalny Grupy Stellantis 04-2023
Carlos Tavares, dyrektor generalny Grupy Stellantis, Fot. TheNews2

Odwiedziliśmy niedawno zakład produkcyjny Lyten wraz z naszym dyrektorem ds. technologii, Nedem Curicem oraz dyrektorem Stellantis Ventures, Adamem Bazihem, i naprawdę byliśmy pod wrażeniem potencjału nowej technologii, która może przyczynić się do zapewnienia czystej, bezpiecznej i przystępnej cenowo mobilności – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis – Platforma materiałowa Lyten jest kluczową inwestycją dla Stellantis Ventures, zgodnie z naszym celem określonym w planie Dare Forward 2030, jakim jest przyspieszenie wdrażania innowacyjnych, zorientowanych na klienta technologii. W szczególności, akumulatory litowo-siarkowe Lyten mogą być kluczowym elementem umożliwiającym masowe wprowadzenie samochodów elektrycznych na rynki na całym świecie, a ich technologia materiałowa jest równie dobrze przygotowana do zmniejszenia masy pojazdów, co jest niezbędne dla naszej branży, aby zrealizować cele zerowej emisji dwutlenku węgla netto.

 

W obliczu poważnych niedoborów materiałów do produkcji tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych, co odbija się negatywnie na produkcji pojazdów elektrycznych, akumulatory litowo-siarkowe Lyten mają oferować alternatywne rozwiązanie z katodami niezawierającymi niklu, manganu i kobaltu, wspierając globalne przejście na samochody elektryczne na skalę masową. Celem Lyten jest zapewnienie swoim klientom bezpiecznego źródła dostaw produktów, które są wysokiej jakości i zrównoważone, oraz jednoczesne umożliwienie producentom samochodów korzystania z coraz częstszych ulg oferowanych przez amerykańskie i europejskie rządy, takich jak te, o których mowa w ustawie o redukcji inflacji.

 

Akumulatory litowo-siarkowe, kompozyty i czujniki Lyten mają być początkowo produkowane w Dolinie Krzemowej, w zakładzie o powierzchni około 13 500 m². Oprócz produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych, Lyten współpracuje z wcześniejszymi klientami, aby w 2023 roku rozpocząć dostarczanie na specjalistyczny rynek akumulatorów litowo-siarkowych i kompozytów grafenowych 3D. Lyten współpracuje ze swoimi strategicznymi inwestorami z różnych branż w zakresie stosowania materiałów na bazie Lyten 3D Graphene, przyczyniając się do dekarbonizacji innych, wysokoemisyjnych sektorów oprócz sektora transportu.

 

Źródło: Stellantis

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).