Stefan Bachmann o hamulcach i ofercie Meyle | MOTOFAKTOR

Stefan Bachmann o hamulcach i ofercie Meyle

Stefan Bachmann, ekspert Meyle ds. hamulców, mówi o odgłosach wydawanych przez hamulce, piszczeniu i nowych produktach.

Co nowego w obszarze projektowania produktów? O co chodzi z piszczącymi hamulcami? Czy odgłosy wydawane przez hamulce to zły objaw? Co ma wspólnego typ kierowcy z klockami hamulcowymi? Temat hamulców nasuwa wiele pytań – ale na szczęście są także eksperci, którzy rozprawiają się z mitami i błędnymi informacjami. W związku z tym Meyle opublikowało wywiad ze Stefanem Bachmannem, swoim ekspertem ds. hamulców

Branża motoryzacyjna ciągle się rozwija. Jakie trendy obserwuje Meyle?

Dostrzegamy wyraźny trend polegający na większym wyczuleniu na hałasy. To zrozumiałe zwłaszcza w odniesieniu do elektromobilności. Brak odgłosów pracy silnika zwiększa wrażliwość kierowcy na inne odgłosy w pojeździe, co powoduje, że wcześniej niesłyszane odgłosy wydawane przez hamulce teraz mogą przeszkadzać. Należy też wspomnieć o coraz powszechniejszych postulatach dotyczących zmniejszenia emisji. Mam tu na myśli pył hamulcowy i na tym zagadnieniu skupimy się w najbliższych latach w ramach badań i rozwoju. Powyższe wymogi połączone z jednoczesną lepszą lub przynajmniej identyczną wydajnością klocków i tarcz hamulcowych będą wyjątkowym wyzwaniem dla branży w nadchodzących latach.

Wielu klientów donosi o „piszczeniu hamulców” – czy odgłosy podczas hamowania to zły objaw? Na jakie czynniki i komponenty można wpłynąć na etapie rozwoju produktów, aby zminimalizować odgłosy wydawane przez hamulce?

Nie. Piszczący hamulec nie oznacza od razu uszkodzonych klocków lub tarcz. Na samym wstępie trzeba powiedzieć, że faktycznie istnieją również układy hamulcowe z mechanicznym wskazaniem zużycia. Zamiast komunikatu o zużyciu na desce rozdzielczej podczas hamowania słychać pisk. Generalnie obowiązuje zasada: im bardziej sportowo zestrojone klocki hamulcowe, tym większa tendencja do tzw. piszczenia. W przypadku kierowców „o zacięciu sportowym” z uwagi na większe obciążenia mogą powstawać większe drgania między klockami a tarczami, które w określonych zakresach częstotliwości mogą być odbierane przez kierowców jako pisk. Ponadto „sąsiednie” elementy, jak np. tuleje wahaczy poprzecznych, mogą być zużyte i przenosić drgania powstające w układzie jezdnym na ostatni element podwozia – hamulce. Niemniej jednak piszczące hamulce mogą również oznaczać błąd w układzie hamulcowym lub montaż niewłaściwych elementów hamulcowych. Dlatego w przypadku nietypowego zachowania hamulców i długotrwale utrzymującego się stanu należy bezwzględnie zasięgnąć opinii specjalisty!

Mówiąc ogólnie: klocki klockom nierówne. Jakie czynniki i typy kierowców można wyróżnić w odniesieniu do klocków hamulcowych?

W przypadku klocków hamulcowych rozróżniamy między kierowcami „klasycznymi” i „o zacięciu sportowym”. Klasyczny kierowca przykłada dużą wagę do komfortu, natomiast kierowca o ambicjach sportowych zwraca większą uwagę na osiągi. Aby zaoferować odpowiedni produkt obu typom kierowców, opracowaliśmy linie produktów MEYLE-ORIGINAL i MEYLE-PD. Klocki hamulcowe MEYLE-ORIGINAL skupiają się na maksymalnie niskiej emisji hałasu zapewniającej komfortową jazdę. Natomiast w przypadku klocków hamulcowych MEYLE-PD liczą się przede wszystkim sportowe osiągi i sprawna reakcja. W nowych klockach hamulcowych MEYLE-PD „next generation” udało się nam połączyć najlepsze cechy obu światów. Efekt to ukierunkowane na wydajność i jednocześnie ciche klocki hamulcowe charakteryzujące się znacznie mniejszą emisją niż pierwsza generacja klocków hamulcowych MEYLE-PD. To nie tylko korzyść dla środowiska, lecz także czyste felgi na dłużej.

Czym dokładnie wyróżniają się nowe klocki hamulcowe MEYLE-PD?

Opracowując klocki hamulcowe MEYLE-PD, dostosowaliśmy i udoskonaliliśmy mieszankę okładzin ciernych. Dostosowano także wzornictwo klocków hamulcowych. Ukosy (chamfer) i rowki (tzw. sloty) okładziny ciernej są optymalnie i indywidualnie dostosowane do różnych pojazdów – dodatkowo nowe klocki hamulcowe MEYLE-PD mają indywidualne podkładki, tzw. shimy (w zależności od zastosowania od trzech do pięciu warstw), które bardzo dobrze eliminują wibracje i w ten sposób jeszcze bardziej minimalizują powstawanie dźwięków. Dla wydajności hamulców liczy się także czas wyhamowania. Aby uzyskać optymalną wydajność, klocki i tarcze muszą zgrać się ze sobą. Aby skrócić czas hamowania, w zależności od mieszanki okładzin ciernych w produkcji stosuje się dwie metody: tzw. scorching (końcowa obróbka cieplna klocków hamulcowych) lub specjalne powlekanie powierzchni klocków zapewniające krótszy czas hamowania.

 

Pełny wywiad ze Stefanem Bachmannem można obejrzeć poniżej:

Stefan Bachmann

Stefan Bachmann jest kierownikiem obszaru produktów Meyle hamulce, napęd i NVH. Ten 38-letni technik z dyplomem państwowym od blisko 10 lat pracuje dla hamburskiego producenta części zamiennych. Na początku pełnił funkcję menedżera produktu, a od 5 lat piastuje stanowisko kierownicze. Wraz ze swoim zespołem dba o opracowywanie portfolio, projektowanie, specyfikację i produkcję w obszarze hamulców i napędu.

 

Dystrybutorami części MeyleMeyle-HDMeyle-Original i Meyle-PD są Auto Partner S.A. oraz Inter Cars.

 

Wywiad udostępniony przez Meyle

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).