W stanowisku kilku stowarzyszeń, o którym mowa powyżej wskazano, że Komisja udokumentowała za pomocą kilku badań, a ostatnio za pomocą konsultacji społecznych i kierunkowych konsultacji z zainteresowanymi stronami, że istnieją systemowe bariery (nieodłącznie związane z konstrukcją pojazdu – oraz wiele innych przeszkód strukturalnych i behawioralnych) utrudniające niezależnym usługodawcom sprawiedliwy dostęp do danych, funkcji i zasobów generowanych przez pojazdy. Takich systemowych barier typu „producent pojazdu jako strażnik dostępu” i innych nie da się usunąć za pomocą ogólnego – horyzontalnego Data Act.
Przypominają, że propozycja Data Act sama w sobie podkreśla, że:
…potrzebne są jednak nowe przepisy w celu zapewnienia, aby obowiązujące przepisy dotyczące homologacji typu całego pojazdu były dostosowane do epoki cyfrowej i wspierały rozwój czystych ekologicznie, zautomatyzowanych pojazdów podłączonych do Internetu. W oparciu o akt w sprawie danych, który stanowi ramy dotyczące dostępu do danych i ich wykorzystania, przepisy te będą dotyczyć wyzwań charakterystycznych dla danego sektora, w tym dostępu do funkcji i zasobów pojazdów.*
Obok rezolucji PE z 2018 r. i 2019 r. wzywających do przyjęcia przepisów sektorowych dotyczących dostępu do danych generowanych przez pojazdy w sektorze motoryzacyjnym/mobilności, sprawozdanie Komisji ITRE Parlamentu Europejskiego z lutego 2023 r. w sprawie Data Act wyraźnie wspomina (pięciokrotnie) o potrzebie sektorowych przepisów w celu zapewnienia dostępności danych, które są niezbędne do naprawy i serwisowania podłączonych produktów.
Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, członek zarządu CLEPABez określenia odrębnych, specyficznych dla sektora zasad prawnych i technicznych obejmujących dane, funkcje i zasoby, dostawcy usług okołomotoryzacyjnych nie będą mogli z wyprzedzeniem rozwijać własnych konkurencyjnych usług cyfrowych. Bez takich zasad nie będzie po prostu konkurencyjnych usługodawców, którym użytkownicy mogliby świadomie przekazywać swoje dane, zgodnie z intencją Data Act. Co ciekawe, Komisja Europejska zapowiadała przepisy sektorowe już w grudniu 2020 r., do przyjęcia przez Kolegium w 2021 r. Przepisy sektorowe dotyczące dostępu do danych zdrowotnych są już w toku, co pokazuje, że – jak zaprojektowała sama Komisja – przepisy sektorowe nie muszą czekać na finalizację Data Act. Obecnie obserwujemy kolejne opóźnienia, które spowodować mogą, iż przepisy nie zostałyby przyjęte przed końcem kadencji Parlamentu Europejskiego, która dobiega końca w maju 2024 r. Będzie to hamulec dla konkurencyjności i innowacyjności usług okołomotoryzacyjnych. Branża wzywa więc Komisję do natychmiastowego wznowienia procesu dotyczącego sektorowych przepisów w zakresie dostępu do danych i zasobów w pojazdach – mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Stanowisko kilku organizacji europejskich wskazuje, że tego rodzaju podejście ACEA, reprezentującej producentów pojazdów przynosi korzyści tylko jednej grupie zainteresowanych – tu bez zaskoczeń – producentom pojazdów, ze względu na ich uprzywilejowaną pozycję w ekosystemie motoryzacji i mobilności. Warto dodać, że Komisja przewiduje, że rynek danych generowanych przez pojazdy może potencjalnie osiągnąć wartość 400 mld EUR do 2030 r. Uniemożliwianie uczciwej konkurencji w Europie, opóźnianie innowacji i obciążanie europejskich konsumentów i przedsiębiorstw większymi kosztami usług związanych z danymi generowanymi przez pojazdy wydaje się mało prawdopodobną receptą na to, by Europa stała się liderem na tym globalnym rynku.
Prawie każdy obywatel Europy korzysta na co dzień z jakiejś formy mobilności. Powinni zatem korzystać z dobrodziejstw innowacji opartych na danych, wyboru, a zwłaszcza przystępnych cenowo usług motoryzacyjnych i mobilnościowych. Może się to stać tylko wtedy, gdy będą obowiązywać ukierunkowane przepisy prokonsumenckie i prokonkurencyjne. Obywatele Europy powinni otrzymać te korzyści teraz, a nie za kilka lat. Koszty braku działania dla europejskiego konsumenta będą wysokie – mówi Laurianne Krid, Dyrektor Generalna FIA Region 1, organizacji reprezentującej konsumentów.
* Wniosek Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie w sprawie zharmonizowanych przepisów dotyczących sprawiedliwego dostępu do danych i ich wykorzystywania (akt w sprawie danych), Com(2022) 68 final, str. 6.
Źródło: SDCM