Solaris ze swoim elektrycznym flagowcem w Barcelonie | MOTOFAKTOR

Solaris ze swoim elektrycznym flagowcem w Barcelonie

Solaris Bus & Coach pojawił się na Globalnym Szczycie Transportu Publicznego UITP w Barcelonie ze swoim flagowym modelem Urbino 12 electric.

 

  • Solaris Bus & Coach na Globalnym Szczycie Transportu Publicznego UITP w Barcelonie prezentuje flagowy model elektrycznego Urbino w wersji 12-metrowej, wchodzący w skład taboru TMB Barcelona 
  • Baterie najnowszej generacji i system ładowania dopasowany do miejskiej infrastruktury, mają gwarantować całodzienny zasięg pojazdu 
  • 6 czerwca o godz. 11:00 producent zaprasza na briefing prasowy 
  • Eksperci Solarisa pojawią się na panelach eksperckich z prezentacjami dotyczącymi e-mobilności 
  • Łączna liczba zakontraktowanych autobusów zeroemisyjnych marki – bateryjnych i wodorowych – wynosi już blisko 3000 sztuk
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

Tegoroczny Globalny Szczyt Transportu Publicznego UITP właśnie się rozpoczął. Tym razem przedstawiciele międzynarodowej branży transportu publicznego spotykają się w Barcelonie. Podczas swojej obecności na tym wydarzeniu Solaris Bus & Coach prezentuje swój najpopularniejszy model autobusu elektrycznego – Urbino 12 electric – wyprodukowany na zlecenie TMB Barcelona.

Solaris Urbino 12 electric na UITP 2023

Na UITP 2023 producent wystawia 12-metrowy model Urbino electric, który dostarczył do TMB Barcelona, przewoźnika obsługującego transport publiczny w mieście będącym gospodarzem wydarzenia. Autobus jest wyposażony w najnowsze rozwiązania techniczne z zakresu e-mobility, takie jak wydajne baterie nowej generacji czy innowacyjne systemy asystenckie. Pojazd należący do barcelońskiej miejskiej floty został wytypowany do reprezentowania oferty producenta nieprzypadkowo. Jest bowiem idealnym przykładem autobusu bateryjnego, który oferuje przewoźnikowi komfortowy i całodzienny zasięg. Tak wysoka operacyjność elektrycznego pojazdu jest możliwa dzięki nowoczesnym bateriom, ale także opcji ładowania autobusu także w ciągu dnia za pomocą pantografu. Barcelona to miasto, które z powodzeniem wkomponowało stacje ładowania w miejską infrastrukturę.

 

Jednostką napędową prezentowanego na wystawie UITP Solarisa Urbino 12 electric jest silnik centralny o mocy 220 kW. Energia magazynowana jest w bateriach Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 400 kWh. Baterie umieszczone są na dachu pojazdu, a także w jego tylnej części. Pojazd jest wyposażony w obie opcje ładowania baterii, zarówno poprzez złącze plug-in, jak i za pomocą ładowarki pantografowej. Maksymalne moce ładowania wynoszą odpowiednio 260 kW i 450 kW. Prezentowany egzemplarz na swój pokład może wpuścić nawet 77 pasażerów, w tym 21 na miejscach siedzących.

 

Solaris Urbino 12 electric wyprodukowany dla TMB Barcelona jest wyposażony w pakiet systemów bezpieczeństwa – m.in. MirrorEye (czyli kamery zainstalowane w miejscu lusterek wstecznych autobusu, które znacznie poszerzają pole widzenia i poprawiają aerodynamikę pojazdu) oraz MobilEye Shield+ (system sygnalizujący ryzyko kolizji i ostrzegający kierowcę – akustycznie oraz przy pomocy wyświetlacza – w przypadku opuszczenia pasa ruchu bez stosownej wcześniejszej sygnalizacji czy też braku zachowania odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu). Prezentowany model, zgodnie z zamówieniem przewoźnika, posiada zamkniętą kabinę kierowcy z opuszczaną szybą. Dodatkowo pracę kierowcy ułatwia dotykowy pulpit, a komfort klimatyczny zapewnia wydajna klimatyzacja. Na pokładzie dostępny jest monitoring autobusu, który obejmuje także dach pojazdu, umożliwiając podgląd działania pantografu. Z myślą o wygodzie pasażerów w ścianach autobusu i na jego poręczach zamontowano także gniazda USB.

Solaris Urbino 12 electric w malowaniu TMB Barcelona, Fot. Solaris

Knowledge sharing – wystąpienia ekspertów Solaris

Przedstawiciele firmy Solaris zostali zaproszeni jako eksperci do podzielenia się z uczestnikami Globalnego Szczytu doświadczeniami i wiedzą z zakresu bezemisyjnego transportu publicznego. Jednym z takich wydarzeń jest Spotlight-Forum Sessions, podczas którego reprezentanci marki, Jakub Jóźwiak, Dyrektor After Sales, oraz Mateusz Figaszewski, Dyrektor E-mobility Development and Market Intelligence, opowiedzą m.in. o bezpieczeństwie autobusów bateryjnych, a także o wodorze jako bezemisyjnej alternatywie dla pojazdów transportu publicznego.

 

Dodatkowo podczas ostatniego dnia szczytu Mateusz Figaszewski weźmie udział w panelu dyskusyjnym CBEP (Clean Bus Europe Platform). Tematem rozmowy będzie rozwój czystych technologii w transporcie publicznych w Europie i to, w jaki sposób inicjatywy takie jak CBEP mogą wspierać dalszy rozwój tej branży.

 

Spotlight-Forum Sessions:

 

Are battery buses safe – decade of experience in deploying large scale electric buses fleet?
Jakub Jóźwiak
Sesja: Latest innovations in charging and battery technology for e-buses.
5 czerwca: 14:00-15:15, Spotlight Forum B (Hala 6)

 

Hydrogen – an alternative and new energy for zero emission public transport of the future?
Mateusz Figaszewski
Sesja: Accelerating Zero Emission Bus Deployment II.
5 czerwca: 16:15-17:30, Spotlight Forum B (Hala 6)

 

CBEP FINAL EVENT:

 

Dyskusja panelowa z udziałem Mateusza Figaszewskiego
7 czerwca: 12.00 to 12.45, Meeting room CC5.2

 

6.06 o godzinie 11:00 na stoisku producenta odbędzie się krótki briefing prasowy poprowadzony przez Prezesa Zarządu firmy, Javiera Iriarte. Podczas spotkania zostaną przedstawione najnowsze informacje na temat firmy i jej produktów, wdrażanych technologii oraz planów na przyszłość w zakresie sprzedaży i rozwoju.

Solaris przewodzi w rozwiązaniach bezemisyjnych

Solaris to jeden z europejskich liderów w zakresie rozwiązań e-mobility.  Potwierdza to fakt utrzymywania przez spółkę pozycji europejskiego lidera w segmencie autobusów bezemisyjnych w okresie od 2012 do 2022, z łącznym udziałem na poziomie 14,1% na koniec 2022 roku. Na podstawie rejestracji pojazdów w samym 2022 roku Solaris uzyskał 2. pozycję na europejskim rynku autobusów bezemisyjnych, tj. bateryjnych i wodorowych, z udziałem w rynku na poziomie 11,2%. Coraz istotniejszym elementem bezemisyjnego portfolio producenta staje się także oferta wodorowa. Łączna liczba zakontraktowanych autobusów zeroemisyjnych – bateryjnych i wodorowych – marki wynosi już blisko 3000 sztuk.

Solaris na targach Busworld 2023

Globalny Szczyt Transportu Publicznego w Barcelonie to nie jedyne wydarzenie międzynarodowe, w którym producent bierze udział jeszcze w tym roku. W dniach 7-12 października Solaris będzie obecny na największych międzynarodowych targach autobusowych Busworld w Brukseli. Firma ma zaprezentować tam produktową nowość – Solaris Urbino 18 electric – przegubowy autobus elektryczny z bateriami o dużej pojemności umieszczonymi jedynie na dachu pojazdu.

 

Źródło: Solaris

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).