Smarowanie silników pojazdów ciężkich

person Redakcja 9/08/2018

Elementy silnika w ciężkich pojazdach terenowych są duże, ciężkie i wymagają zaawansowanego smarowania.

Ciężkie prace terenowe, podobnie jak pojazdy używane do ich realizacji są bardzo zróżnicowane. Wywrotki przegubowe, koparko-ładowarki lub ciągniki — wszystkie te unikalne urządzenia mają różne konstrukcje i spotykają się z różnymi warunkami pracy podczas codziennej eksploatacji. Dla właściciela parku maszynowego niezwykle ważne jest wydłużenie czasu sprawności maszyn, tak aby zmaksymalizować zwrot z inwestycji w zakresie tych silnie zróżnicowanych maszyn. Środki smarne mogą pomóc w osiągnięciu tego celu.

 

Poniżej opisane są 3 krytyczne właściwości oleju w zakresie efektywnego i wydajnego smarowania silników do pojazdów ciężkich. Każda właściwość ma swoją funkcję i odpowiada potrzebom poszczególnych części, bezpośrednio poprawiając codzienną mobilność firmy.

1. Kontrola tarcia

Ilość paliwa potrzebna do napędzania pojazdu ciężkiego jest znaczna, dlatego niezbędne jest zmniejszenie zużycia paliwa. Duża ilość ruchomych części silnika może powodować wysokie tarcie, co sprawia, że skuteczne smarowanie silnika zyskuje kluczowe znaczenie dla współczesnej mobilności.

 

Wałek rozrządu, dźwigienki i zawory stanowią część układu rozrządu. Wszystkie te elementy ruchome przy złym smarowaniu mogą powodować duże tarcie. Olej o niskiej lepkości, zawierający zrównoważone dodatki redukujące tarcie, umożliwia wszystkim powierzchniom ślizganie się przy minimalnym tarciu, nawet w warunkach smarowania granicznego.

2. Kontrola zużycia

Zużyte elementy silnika psują się łatwiej i działają mniej wydajnie niż ich niezużyte odpowiedniki. Oleje silnikowe zawierają dodatki do pracy w ekstremalnym ciśnieniu i/lub inne dodatki zapobiegające zużyciu utrzymujące wszystkie części silnika w stanie idealnym. Zachowaj jednak ostrożność! Dodatki te mogą powodować nadmierne utlenianie, dlatego należy stosować wyłącznie oleje od uznanego producenta środków smarnych, posiadającego bogate doświadczenie.

 

Dodatki są doskonałym sposobem na zmniejszenie tarcia, choć odpowiednia lepkość jest również niezbędna do pełnej kontroli zużycia. Zbyt płynne środki smarne nie mogą zapobiec wzajemnemu zużyciu się powierzchni metalowych, podczas gdy środek smarny o zbyt stałej konsystencji zwiększa zużycie paliwa i nie może dotrzeć do krytycznych obszarów smarowania w odpowiednim czasie po uruchomieniu silnika. Doskonałym przykładem takiej równowagi są masywne łożyska silników do pojazdów ciężkich.

 

Pojazdy wyposażone w łożyska o dużej wytrzymałości wymagają stosowania oleju o odpowiedniej nośności, który zapobiega zużyciu i zatykaniu się elementów obrotowych. Olej silnikowy z niską płynnością i zaawansowanymi dodatkami zapobiegający zużyciu zapewnia ochronę wszystkich elementów, minimalizując tarcie wewnątrz łożyska.

3. Kontrola odkładania szlamu i osadów

Brud, kurz i zanieczyszczenia pochodzące z wnętrza lub z zewnątrz silnika zawsze poszukują miejsca, w którym mogą się osadzać i tworzyć depozyty. Cząsteczki te są przenoszone przez strumień powietrza lub oleju, aż do momentu, gdy pojawią się odpowiednie warunki do ich osadzania się.

 

Różne rodzaje cząstek stałych tworzą osady w różnych warunkach. Wykorzystajmy tłok jako przykład:

 

  • Korona tłoka: na górze korony tłoka mogą tworzyć się osady stałe. Te kłopotliwe formacje wychwytują ciepło wytwarzane w komorze spalania.
  • Część prowadząca tłoka: lakier utrudnia chłodzenie tłoka, co bezpośrednio zwiększa tarcie i zużycie.

 

Zrównoważony olej silnikowy zawierający detergenty i dyspergatory zapobiega tworzeniu się osadów i aktywnie usuwa już istniejące, bezpośrednio zwiększając żywotność silnika. Wydłużenie czasu pracy każdego pojazdu we flocie zwiększy zwrot z inwestycji w sprzęt.

Maksymalne wykorzystanie inwestycji w olej

Zapewnienie pełnej ochrony silnika i optymalizacja jego osiągów ma kluczowe znaczenie. Nie należy jednak lekceważyć znaczenia ochronnego oryginalnego składu oleju silnikowego w okresie pomiędzy jego wymianami.

 

Odporność oleju na utlenianie decyduje o tym, jak długo płyn zachowuje swoje właściwości. Starannie zbilansowane inhibitory utleniania mogą znacznie zmniejszyć tempo utleniania płynu. Utleniony olej silnikowy traci swoje właściwości smarne, co oznacza, że trzeba będzie go wymieniać w regularnych odstępach czasu, aby zapewnić, że ciężkie maszyny utrzymają prawidłowe smarowanie.

 

Drugim czynnikiem wpływającym na tempo pogarszania się jakości oleju silnikowego jest jego ścinanie.

 

Dłuższe cząsteczki modyfikujące lepkość (jak te znajdujące się w dodatkach modyfikujących lepkość) rozkładają się na mniejsze cząsteczki w wyniku narażenia ich na działanie wysokiego ciśnienia, co prowadzi do obniżenia lepkości środka smarnego.

 

Wysoce odporny na utlenianie i ścinanie płyn pozwoli na wydłużenie okresu pomiędzy wymianami oleju silnikowego. Kategorie olejów silnikowych do terenowych pojazdów ciężkich zawierają przepisy dotyczące okresów pomiędzy wymianami oleju, dzięki czemu można łatwo zapoznać się z zalecanymi okresami pomiędzy wymianami wszystkich olejów silnikowych do terenowych pojazdów ciężkich. Silniki do pojazdów ciężkich mogą pomieścić do nawet 150 litrów oleju, więc zapewnienie, aby olej silnikowy zachował swoje istotne właściwości smarne, bezpośrednio zwiększy rentowność floty.

Podsumowanie:

  • Silniki do pojazdów ciężkich wymagają stosowania specjalnych środków smarnych, aby utrzymać ich optymalny stan.
  • Efektywna redukcja tarcia pomaga zoptymalizować zużycie paliwa.
  • Kontrolowanie zużycia silnika pozwala wydłużyć czas pracy floty.
  • Zaawansowana kontrola osadu i odkładów wydłuża żywotność silnika.
  • Oleje mogą być formułowane w taki sposób, aby dłużej zachowywały swoje właściwości smarne.
  • Czytaj naszego bloga, aby dowiedzieć się więcej na temat specyfikacji i trendów dotyczących pojazdów ciężkich.

 

Źródło: Wolf Lubs

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl