Shell: oszczędna ciężarówka Starship

person Adrian Januszkiewicz 27/04/2018

Dział olejowy Shell oraz AirFlow Truck Company, podczas festiwalu "Make the Future" zaprezentowali ciężarówkę o wyjątkowo niskim zużyciu paliwa.

Pojazd nowej generacji o nazwie Starship został zaprojektowany i zbudowany, by wykazać możliwości zmniejszania zapotrzebowania na energię w transporcie towarowym. Współpraca Shella i AirFlow Truck Company ma na celu zwiększenie efektywności energetycznej w skali globalnej. Sam projekt ma szansę zrewolucjonizować rynek transportu towarowego w zakresie efektywności energetycznej. Zastosowane w nim najnowocześniejsze technologie mają na celu zmniejszenie zużycia energii potrzebnej do przewozu ładunków, a w rezultacie obniżenie emisji dwutlenku węgla.

Transport odpowiada za więcej niż jedną czwartą całkowitego zużycia energii na świecie oraz jedną piątą globalnej emisji dwutlenku węgla związanej z produkcją energii. Aż 72 proc. przypada na transport drogowy, realizowany w znacznej części przez pojazdy ciężarowe. Jako lider w zakresie produkcji wysokowydajnych środków smarnych, czujemy się odpowiedzialni za poszukiwanie nowatorskich rozwiązań globalnego problemu oszczędności energii. Dzięki badaniom prowadzonym przez dział olejowy Shell z AirFlow Truck Company oraz innymi dostawcami, wspólnie tworzymy rozwiązania, które mają realny wpływ na poprawę efektywności paliwowej i ochronę środowiska. Robert Mainwaring Menedżer ds. Innowacyjnych Technologii w Shell Lubricants

 

Osiągnięcie znacznego zmniejszenia zużycia paliwa przez potężne pojazdy ciężarowe jest trudnym procesem m.in. ze względu na rozmiar oraz konstrukcję ciągnika siodłowego i naczepy. Pojazd Starship zaprojektowany i zbudowany przez dział olejowy Shella oraz AirFlow Truck Company jest modelowym przykładem możliwości zmniejszania zapotrzebowania na energię w transporcie towarowym przy pomocy powszechnie dostępnych na rynku rozwiązań technologicznych.

Mniejsze zużycie paliwa i większa wydajność silnika

Korpus ciągnika siodłowego Starship to wykonana na zamówienie w 100 proc. aerodynamiczna konstrukcja z włókna węglowego. Pojazd jest napędzany 6-cylindrowym silnikiem o mocy 400 KM i momencie obrotowym 2 508 Nm. Standardowy silnik został tak dostosowany do skrzyni biegów, aby mógł pracować przy bardzo niskich prędkościach obrotowych – nawet do 800 obr/min. Shell zapewnił wsparcie techniczne w zakresie silnika, elementów układu napędowego oraz doboru środków smarnych. Inżynierowie zastosowali w pojeździe Starship w pełni syntetyczny olej silnikowy nowej generacji o niskiej lepkości. Wykorzystane w jego produkcji syntetyczne oleje bazowe i technologicznie zaawansowane dodatki mają za zadanie chronić silnik przed zużyciem, powstawaniem osadów i rozkładem oleju. Niższa lepkość to z kolei mniejsze zużycie paliwa w porównaniu z tradycyjnym olejem SAE 15W-40. Zastosowany w ciężarówce olej silnikowy ma taką samą lepkość, jak Shell Rimula Ultra E+ i jest obecnie testowany przez producentów oryginalnego wyposażenia na całym świecie.

Ekonomiczny i ekologiczny

W przyszłości pojazd zostanie doposażony w napęd hybrydowy. Pozwoli to na zwiększenie mocy w trakcie pokonywania wzniesień, gdy zużywana będzie większa ilość paliwa. Konfiguracja osi dostosowana do mniejszej prędkości obrotowej, wykorzystująca zaawansowane mechanizmy sterowania silnikiem, oraz zautomatyzowana skrzynia biegów zapewnią również lepszą efektywność oraz wysoką siłę pociągową. Natomiast zamocowany na dachu naczepy układ paneli fotowoltaicznych o mocy 5 000W, pozwoli na ładowanie 48V akumulatora i gromadzenie w nim energii wystarczającej do zasilania typowych elementów wyposażenia, takich jak: światła, wycieraczki, silniki wentylatorów, wskaźniki, klimatyzacja i ogrzewanie, kuchenki mikrofalowe oraz inne urządzenia elektryczne.

 

W maju tego roku Shell i AirFlow Truck Company zaprezentują osiągi Starship na trasie “od wybrzeża do wybrzeża” w Stanach Zjednoczonych, zaczynającej się w Kalifornii, a kończącej się na Florydzie. Pojazd ciężarowy będzie maksymalnie wypełniony z uwzględnieniem dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu wynoszącej 36 287 kg. Jednym z głównych parametrów mierzonych w trakcie jazdy będzie efektywność przewozu ładunku, gdyż określa on ilość energii potrzebnej do przemieszczenia ładunku z punktu A do punktu B.

 

Więcej informacji na temat projektu Starship można śledzić na stronie www.shell.com/starship.

 

Źródło: Shell

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl