Serce układu klimatyzacji

person Redakcja 23/05/2019

Najważniejszy komponent układu klimatyzacji samochodowej stanowi kompresor, dzięki któremu czynnik chłodniczy wraz z olejem są rozprowadzane po całym układzie.

Branżowi specjaliści mówią, że kompresor jest jak serce w krwioobiegu i jest to całkowicie uzasadniona analogia.

Kompresor klimatyzacji – funkcje

Zadaniem kompresora jest dystrybucja czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji. Jest ona realizowana za sprawą różnicy ciśnień. Kompresor zasysa czynnik w stanie gazowym z wylotu parownika, za sprawą kompresji zwiększa jego ciśnienie i doprowadza do skraplacza, gdzie stan skupienia czynnika zmienia się z gazowego na płynny. Bardzo ważną funkcją kompresora jest również transport oleju w czynniku chłodniczym.

Budowa kompresora klimatyzacji

Na powyższym zdjęciu przedstawiono podstawową budowę kompresora tłokowego z krzywką tarczową. Jest to obecnie powszechnie stosowana konstrukcja. Praca kompresorów tłokowych polega na przekształceniu ruchu obrotowego wału na ruch liniowy tłoków. Moment z silnika jest przekazywany na koło pasowe w układzie osprzętu. Kompresor może być wyposażony w tradycyjne sprzęgło lub – tak jak na zdjęciu – w elektromagnetyczny zawór sterujący (to rozwiązanie jest współcześnie znacznie częściej spotykane).

Rodzaje kompresorów

Zapewne każdy kierowca jest w stanie odczuć różnicę w charakterystyce pracy układu klimatyzacji w autach współczesnych i tych nieco starszych. W starszych konstrukcjach, zazwyczaj uruchomienie klimatyzacji powodowało odczuwalne szarpnięcie i obniżenie obrotów silnika. Podobnie po wyłączeniu nawiewu, można było odczuć zmniejszenie obciążenia jednostki. W przypadku nowszych konstrukcji efekt ten nie jest już odczuwalny. Wszystko za sprawą ewolucji kompresora. W skrócie, można wyróżnić dwa główne rodzaje kompresorów z krzywką tarczową: ze stałą i zmienną wydajnością.

 

W przypadku kompresorów o stałej wydajności – płyta oscylacyjna znajduje się pod takim samym kątem, niezależnie od warunków eksploatacji.

W tej wersji nie można precyzyjnie regulować mocy chłodzenia układu i możliwe są tylko całkowite cykle załączania i wyłączania sprężarki. Tłoki pracują niezmiennie, wymuszając przepływ czynnika. Kompresor załączany jest przez sprzęgło elektromagnetyczne na kole pasowym. W przypadku takiego rozwiązania, wydajność kompresora zależy od prędkości obrotowej przekazywanej na koło pasowe kompresora. eksperci Valeo

 

W przypadku kompresorów o zmiennej wydajności, tłoki są przesuwane za pomocą płyty oscylacyjnej.

Kąt wychylenia jest zmienny i odpowiada za sterowanie tłokami. Zależy on od wymagań w zakresie energii i ciśnienia oraz temperatury czynnika na porcie wlotowym sprężarki. Im większe zapotrzebowanie na niską temperaturę, tym większa wydajność cylindra, a maksymalny kąt płyty odpowiada maksymalnemu skokowi tłoka. eksperci Valeo

 

Położenie płyty oscylacyjnej kontrolowane jest przez zawór, ten może być sterowany wewnętrznie z wykorzystaniem elementu wrażliwego na ciśnienie lub przez elektrozawór zewnętrzny – za pośrednictwem elektronicznego modułu sterującego (ECU). Kompresory sterowane zewnętrznie mają znacznie lepszą kontrolę nad przemieszczaniem tłoka, a tym samym lepszą kontrolę temperatury.

Wybieraj kompresory w jakości OE

Jak już zostało wspomniane, kompresor pełni kluczową funkcję w układzie klimatyzacji. W przypadku jego awarii, specjaliści zalecają wybór produktów jakości OE, takich jak dostępne na rynku wtórnym kompresory marki Valeo. Dzięki swojemu doświadczeniu, firma Valeo mogła opracować pełen asortyment nowych kompresorów o różnorodnych właściwościach technologicznych, dopasowanych do większości samochodów jeżdżących po drogach Europy. Wybierając kompresor Valeo zyskujemy pewność idealnego dopasowania elementu, jego wydajności oraz niezawodności, a także komfortu użytkownika, dzięki ograniczeniu hałasu i wibracji.

 

Więcej na temat kompresorów klimatyzacji można przeczytać tutaj.

 

Zapraszamy także do obejrzenia zapisu ze szkolenia online Valeo dotyczącego kompresorów klimatyzacji.

 

Źródło: Valeo

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl