SEAT Arosa – mały z bogatym wnętrzem | MOTOFAKTOR

SEAT Arosa - mały z bogatym wnętrzem

SEAT Arosa był produkowany łącznie 10 lat i chociaż był wtedy najmniejszym dostępnym modelem marki, to miał całkiem sporo wersji wyposażenia.

  • Po premierze w marcu 1997 roku i rozpoczęciu produkcji w maju tego samego roku, ten trzydrzwiowy samochód użytkowy produkowany był aż do połowy 2004 roku.
  • SEAT Arosa oferował początkowo dwie benzynowe opcje silnikowe: 1.0 z aluminiowym blokiem oraz ośmiozaworowy silnik 1.4. Z biegiem lat pojawiły się kolejne wersje napędowe, w tym turbodiesel i 16-zaworowy wariant.
  • Model ten posiadał centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby, radio z 4 głośnikami, kierownicę i fotel kierowcy z regulacją wysokości oraz takie opcje, takie jak: ABS, aluminiowe felgi i klimatyzację.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora 
  • Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

Choć SEAT Arosa uznawany jest za bliźniaczy model Volkswagena Lupo, to pojawił się na rynku niemal półtora roku wcześniej. Podczas gdy dziennikarze mieli okazję przetestować Arosę już w marcu 1997 roku na Lanzarote, to produkcja ruszyła dopiero w maju tego samego roku w fabryce w Wolfsburgu. Ponad rok później przeniesiono ją do hiszpańskiego zakładu w Martorell.

Bogato wyposażona z wieloma wersjami silnika

Choć wraz z debiutem SEAT Arosa oferował do wyboru dwa silniki benzynowe, identyczne jak w Ibizie II – mały 1.0 z aluminiowym blokiem oraz 8-zaworowy 1.4 – kolejne pojawiły się stosunkowo szybko. Zaledwie po roku wprowadzono napęd wysokoprężny, po kolejnych dwóch – turbodiesel, a kolejne sześć miesięcy przyniosło dynamiczną, 16-zaworową wersję silnika 1.4 o mocy 101 KM.

We wszystkich wersjach Arosa była wyposażona w wspomaganie kierownicy i przedni stabilizator. Duże zderzaki samochodu w najbardziej podstawowych wersjach wykonano z szarego plastiku, a w wyższych wersjach wykończenia pomalowano na kolor nadwozia. Model ten posiadał centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby, radio z 4 głośnikami, kierownicę i fotel kierowcy z regulacją wysokości oraz takie opcje, takie jak: ABS, aluminiowe felgi i klimatyzację. Dzięki takiemu pakietowy wyposażenia już w listopadzie 1997 roku otrzymał prestiżową Złotą Kierownicę od niemieckiego tygodnika „Bild am Sonntag”, a w 1998 zdobył tytuł Najlepszego Samochodu Użytkowego Roku w Portugalii i certyfikat „Najniższy koszt na milę” w Wielkiej Brytanii.

Fot. SEAT

Mały samochód na duże podróże

Wbrew pozorom, Arosa nie była najmniejszym modelem w gamie SEAT-a. Dla porównania: Marbella była o 6 centymetrów krótsza, o 2 centymetry niższa i nie mniej niż 14 centymetrów węższa. Z kolei model SEAT Panda był węższy nawet o 18 cm. Obowiązek uwzględnienia progresywnych stref zgniotu zarówno z przodu, jak i z tyłu, warunkował w Arosie pojemność bagażnika, która wyniosła zaledwie 170 litrów. Ze względu na szeroką gamę silników SEAT Arosa nie był jednak uznawany wyłącznie za samochód miejski. Nawet wersja 50-konna nie zawodziła w trasie, a modele o mocy 60, 75 oraz 101 KM poruszały się z całkowitą łatwością na każdym typie i długości drogi.

Jesienią 2000 roku model przeszedł lifting, zyskując nowy przód podobny do znanego z modelu Ibiza i Cordoby rozwiązania, wyposażonego w trzy oddzielne wloty powietrza na grillu i reflektory falujące w górnej części. Choć pod względem trwałości SEAT Arosa nie konkurował z Pandą lub Marbellą, był na rynku przez prawie osiem lat. Siedem lat później, koncepcja kompaktowego samochodu znalazła odzwierciedlenie w zupełnie nowym modelu, jakim jest SEAT Mii.

Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek SEAT i CUPRA, Fot. SEAT
Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek SEAT i CUPRA, Fot. SEAT

„Produkowany w latach 1997-2006 SEAT Arosa bez względu na swoją wersję silnikową doskonale sprawdzał się zarówno w przypadku podróżowania po mieście, jak i do dalszych podróży. Kompaktowy bagażnik pozwalał zmieścić najpotrzebniejsze bagaże, niewielkie wymiary samochodu ułatwiały znalezienie miejsca parkingowego, a silniki umożliwiały ekonomiczną jazdę” – zauważa Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek SEAT i CUPRA.

 

 

 

 

Źródło: SEAT

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).