Samochody pościgowe CANARD pod lupą prokuratury | MOTOFAKTOR

Samochody pościgowe CANARD pod lupą prokuratury

Prokuratura zbada sprawę zakupu 33 pojazdów CANARD o charakterystyce pozwalającej na ich użycie do pościgów, w tym 22 pojazdów z ręcznymi urządzeniami do mierzenia prędkości - poinformowała ITD.

Projekt rozbudowy i modernizacji systemu CANARD, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, miał w efekcie realizowanych inwestycji podnieść skuteczność eliminowania niebezpiecznych zachowań kierowców, skutkujących przekraczaniem prędkości oraz nierespektowaniem sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach.

system CANARD

W ramach tego projektu przewidziano zakup pojazdów wraz z urządzeniami rejestrującymi. Czas postępowania przetargowego w sprawie dostarczenia pojazdów trwał prawie dwa lata. W jego wyniku określono warunki dla dostawy pojazdów, których spełnienie spowodowało zaopatrzenie się w pojazdy przewyższające wymagania do osiągnięcia celów CANARD w realizowanych zadaniach (cele te spełniałby również zakup pojazdów tańszych).

Artur Czapiewski, p.o. Główny Inspektor Transportu Drogowego
Artur Czapiewski, p.o. Główny Inspektor Transportu Drogowego

Na zrealizowanie obydwu postępowań poniesiono wydatek ok. 12 mln zł ze środków publicznych, kupując w pierwszym postępowaniu 11 pojazdów niewspółmiernie drogich do realizowanych celów, a w drugim postępowaniu 22 pojazdy po zawyżonych cenach, z niedającą się wytłumaczyć decyzją o ich zakupie, w wyniku której wydano dodatkowe 2 mln 124 tys. zł. Mamy wszelkie podstawy podejrzewać, że w CANARD doszło do niegospodarności przy realizacji tych zamówień” – powiedział w trakcie briefingu Główny Inspektor Transportu Drogowego Artur Czapiewski.

Rozbudowa systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym miała zwiększyć skuteczność i efektywność prowadzonych kontroli, tymczasem decyzja o zakupie 33 nowych samochodów z miernikami prędkości budzi wątpliwości co do celowości i zasadności wydatkowania środków publicznych. Wątpliwości rodzi sposób prowadzenia nadzoru ówczesnego kierownictwa GITD nad prowadzonymi postępowaniami przetargowymi m.in. w zakresie wyboru najkorzystniejszej oferty, czy też procedury odbioru pojazdów. W ocenie obecnego kierownictwa istnieje wysokie prawdopodobieństwo naruszenia zasad oszczędnego wydatkowania środków publicznych i rażącej niegospodarności.

Wobec stwierdzonych nieprawidłowości, skierowałem dziś do prokuratury rejonowej w Warszawie zawiadomienie o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa niecelowego wydatkowania środków publicznych oraz działanie na szkodę interesu publicznego na skutek decyzji i niewystarczającego nadzoru sprawowanego przez byłe kierownictwo GITD” – w tym Głównego Inspektora” – poinformował 16 lutego Artur Czapiewski.

Samochód pościgowy CANARD

W obecnej chwili trwa też analiza innych wydatków związanych z realizacją zadań i projektów nadzorowanych przez poprzednie kierownictwo Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. Kierownictwo GITD nie wyklucza skierowania kolejnych zawiadomień.

Flota CANDAR to m.in. nieoznakowane BMW G3L 330i xDrive. Na ich wyposażeniu są urządzenia rejestrujące prędkość Videorapid 2A (ZURAD) oraz laserowe mierniki prędkości z wideorejestracją – LTI 20/20 TRUCAM II. Kontrole mobilne, które są realizowane z wykorzystaniem nieoznakowanych radiowozów, stanowią uzupełnienie systemu fotoradarowego CANDAR. Są wykorzystywane do czynności kontrolnych prowadzonych na niebezpiecznych odcinkach dróg, w miejscach gdzie nie ma możliwości posadowienia stacjonarnych urządzeń rejestrujących. Są również kierowane na odcinki dróg wskazywane przez lokalne społeczności, jako miejsca zagrożone wystąpieniem niebezpiecznych zdarzeń drogowych, spowodowanych przez niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.

Źródło: GITD

 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).