Samochody połączone w chmurze

person Adrian Januszkiewicz 6/09/2018

Toyota rozpoczęła kolejny etap testowania technologii łączenia samochodów w chmurze, co ma pomóc zapobiegać wypadkom przez bieżącą wymianę danych.

Program obejmuje teren Ann Arbor w stanie Michigan i jest adresowany do pracowników firmy oraz mieszkańców miasta. Testowany system oparty na technologii DSRC wykorzystuje fale krótkiego zasięgu i jest niezależny od sieci komórkowej.

Toyota testuje nowy system bezpieczeństwa

Ann Arbor Connected Vehicle Test Environment (AACVTE) to największy na świecie program testowy samochodów połączonych w sieci w technologii Dedicated Short-Range Communication (DSRC). Rozwiązanie to opiera się na falach radiowych w częstotliwości 5.9 GHz i działa na zasadzie V2X, czyli umożliwia automatyczną komunikację samochodów między sobą oraz z innymi odbiornikami, w tym urządzeniami infrastruktury drogowej.

 

Program testowy AACVTE działa na terenie miasta Ann Arbor w Michigan, gdzie mieści się jedna z trzech siedzib firmy badawczej Toyota Research Institute. Projekt organizują University of Michigan Transportation Research Institute (UMTRI) oraz Toyota Motor North America Research & Development (TMNA R&D).

Wymiana danych zwiększy bezpieczeństwo na drogach

Faza testowa jest adresowana w pierwszej kolejności do ponad 1800 pracowników zatrudnionych w dziale badań i rozwoju oraz ich rodzin. Do programu mogą dołączać także mieszkańcy Ann Arbor. Ich samochody zostaną wyposażone w najnowsze urządzenia systemu DSRC 5.9 GHz, który stanowi platformę wymiany anonimowych danych o położeniu, prędkości i przyspieszeniu wiele razy na sekundę. Korzystając z tych informacji samochody będą mogły automatycznie zapobiegać kolizjom – samochód będzie wiedział o zbliżającym się innym pojeździe, zanim kierowca będzie miał szansę go dostrzec, i uruchomi automatyczne hamowanie awaryjne. Auta będą odbierały informacje o potencjalnych zagrożeniach, pojazdach jadących bardzo wolno bądź zatrzymanych na drodze, a także o sygnalizacji świetlnej czy znakach drogowych. DSRC nie wymaga połączenia w sieci komórkowej, co pozwala uniknąć jakichkolwiek opłat za korzystanie z sieci przesyłowej.

Nowy system w samochodach Toyoty od 2021 roku

W tym roku Toyota i Lexus ogłosiły plany wprowadzenia w 2021 roku systemów DSRC do pierwszych modeli sprzedawanych w USA. W ciągu kilku lat rozwiązanie to trafi do cenników większości modeli obu marek. Toyota liczy na to, że inni producenci również zastosują to rozwiązanie, gdyż im więcej samochodów będzie się porozumiewało w tym samym systemie, tym będzie on skuteczniejszy.

Sto tysięcy Toyot i Lexusów połączonych w sieci

Podobny system o nazwie ITS Connect Toyota wprowadziła w 2015 roku na rynek japoński. Na początku 2018 roku po drogach Japonii poruszało się już ponad 100 000 podłączonych do niego samochodów Toyoty i Lexusa. W 2016 roku firma powołała spółkę Toyota Connected, która zajmuje się prowadzeniem badań nad wykorzystaniem przetwarzania wielkich baz danych w samochodach osobowych. Jej partnerem technologicznym jest Microsoft, który dostarczył Toyocie technologię chmury Microsoft Azure. Efektem będą nowe rozwiązania w dziedzinie usług teleinformatycznych w samochodzie, w tym współpraca inteligentnego samochodu z inteligentnym domem i internetem przedmiotów, coraz bardziej spersonalizowane systemy multimedialne i nowe systemy bezpieczeństwa.

 

Źródło: Toyota

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl