Samochód elektryczny zasilany energią słoneczną rusza w trasę | MOTOFAKTOR

Samochód elektryczny zasilany energią słoneczną rusza w trasę

person Redakcja 28/08/2021

Zespół inżynierów opracował wydajny model samochodu typu sedan zasilany energią słoneczną i zdolny pokonać trasę 725 km.

Finansowany ze środków UE projekt LIGHTYEAR przyczynił się do powstania pierwszego na świecie dostępnego komercyjnie samochodu elektrycznego, który sam się ładuje. Lightyear One to pięcioosobowy elektryczny sedan ładowany przez baterie słoneczne o bardzo niskim zużyciu energii.

 

Inżynierowie z holenderskiej firmy Lightyear, która specjalizuje się w branży zaawansowanych technologii, chcieli skonstruować samochód, który byłby niezwykle wydajny i dysponowałby własnym źródłem zasilania. W tym celu projektanci musieli ograniczyć zużycie energii i zmaksymalizować jej dostarczanie.

 

Aby to osiągnąć, planowano zmniejszyć zależność od sieci ładowania, które w niektórych przypadkach nadal są zasilane z elektrowni węglowych, więc zostawiają potężny ślad węglowy. W ten sposób udałoby się rozwiązać niektóre z głównych problemów uniemożliwiających wprowadzenie takiej technologii na skalę światową – zasięgu pojazdów, wysokich kosztów zakupu oraz wyraźnej zależności od infrastruktury ładowania.

 

Firma została założona w 2016 roku przez studentów Uniwersytetu Technicznego w Eindhoven, którzy wygrali konkurs na najbardziej innowacyjny pojazd zasilany energią słoneczną.

 

Swój dalszy rozwój zawdzięcza ekspertom z branży motoryzacyjnej (zaangażowani w jej rozwój byli Hans Heijmans, były dyrektor Volvo i Royal DSM, Laurens Weers i Feike Sijbesma, honorowy prezes Royal DSM) mającym duże doświadczenie we współpracy z szybko rozwijającymi się firmami w branżach zaawansowanych technologii i motoryzacyjnej.

 

Dziś Lightyear zatrudnia przeszło 150 osób i jest naprawdę blisko osiągnięcia celu, jakim jest wprowadzenie na rynek pierwszego zasilanego energią słoneczną samochodu o dużym zasięgu.

Lightyear chce sprawić, by czysta mobilność stała się ogólnodostępna i powszechna. Strategia produktowa firmy zakłada dostarczenie ultrawydajnego, zasilanego energią słoneczną pojazdu elektrycznego o dużym zasięgu, który zapewni wygodę podróżowania. Jednocześnie chcemy utrzymać niską złożoność procesu produkcji. Qurein Biewenga stypendysta projektu LIGHTYEAR

 

Dzięki wyeliminowaniu problemów związanych z infrastrukturą ładowania pojazdów elektrycznych, Lightyear stał się idealnym samochodem dla wszystkich tych, którzy zapragną przesiąść się na pojazdy o na napędzie elektrycznym.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy udało się nam znaleźć kilku partnerów, którzy umożliwią nam dostarczenie pierwszej partii samochodów Lightyear One latem 2022 roku. Rens Melsen specjalista ds. relacji inwestorskich w Lightyear

 

W ciągu ostatnich kilku miesięcy udało się nam znaleźć kilku partnerów, którzy umożliwią nam dostarczenie pierwszej partii samochodów Lightyear One latem 2022 roku.

 

Niedawno partnerem produkcyjnym firmy zostały zakłady Valmet Automotive z Finlandii. Nowo nawiązane relacje biznesowe pozwolą zwiększyć produkcję w 2022 roku i ostatecznie umożliwią wprowadzenie modelu Lightyear One na rynek.

 

Premiera pierwszego samochodu firmy Lightyear wywołała wiele pozytywnych reakcji. Program „Horyzont 2020” okazał się tu bardzo przydatny, ponieważ pomógł zespołowi osiągnąć wymagany poziom gotowości technologicznej.

Naszym największym dotąd osiągnięciem było przedstawienie pierwszego prototypu. 25 czerwca 2019 roku zaprezentowaliśmy światu wyniki naszej pracy. Rens Melsen

 

Firma może pochwalić się także innymi sukcesami, takimi jak choćby trafienie na listę największych wynalazków publikowaną przez magazyn TIME TIME’s Best Inventions of 2019 czy ustanowienie rekordu dla najbardziej aerodynamicznego samochodu w ciągłej produkcji.

 

Samochód napędzany energią słoneczną jest konkurencyjny pod względem kosztów, ponieważ wyposażono go w stosunkowo mały akumulator, co znacznie obniża wydatki na materiały. Z sieci czerpie 80–90 % mniej energii.  Obecnie firma opracowuje drugi model, który docelowo powinien kosztować znacznie mniej niż 50 000 EUR.

 

Źródło: Komisja Europejska

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).