Samochód elektryczny zasilany energią słoneczną rusza w trasę | MOTOFAKTOR

Samochód elektryczny zasilany energią słoneczną rusza w trasę

Zespół inżynierów opracował wydajny model samochodu typu sedan zasilany energią słoneczną i zdolny pokonać trasę 725 km.
28/08/2021

Finansowany ze środków UE projekt LIGHTYEAR przyczynił się do powstania pierwszego na świecie dostępnego komercyjnie samochodu elektrycznego, który sam się ładuje. Lightyear One to pięcioosobowy elektryczny sedan ładowany przez baterie słoneczne o bardzo niskim zużyciu energii.

 

Inżynierowie z holenderskiej firmy Lightyear, która specjalizuje się w branży zaawansowanych technologii, chcieli skonstruować samochód, który byłby niezwykle wydajny i dysponowałby własnym źródłem zasilania. W tym celu projektanci musieli ograniczyć zużycie energii i zmaksymalizować jej dostarczanie.

 

Aby to osiągnąć, planowano zmniejszyć zależność od sieci ładowania, które w niektórych przypadkach nadal są zasilane z elektrowni węglowych, więc zostawiają potężny ślad węglowy. W ten sposób udałoby się rozwiązać niektóre z głównych problemów uniemożliwiających wprowadzenie takiej technologii na skalę światową – zasięgu pojazdów, wysokich kosztów zakupu oraz wyraźnej zależności od infrastruktury ładowania.

 

Firma została założona w 2016 roku przez studentów Uniwersytetu Technicznego w Eindhoven, którzy wygrali konkurs na najbardziej innowacyjny pojazd zasilany energią słoneczną.

 

Swój dalszy rozwój zawdzięcza ekspertom z branży motoryzacyjnej (zaangażowani w jej rozwój byli Hans Heijmans, były dyrektor Volvo i Royal DSM, Laurens Weers i Feike Sijbesma, honorowy prezes Royal DSM) mającym duże doświadczenie we współpracy z szybko rozwijającymi się firmami w branżach zaawansowanych technologii i motoryzacyjnej.

 

Dziś Lightyear zatrudnia przeszło 150 osób i jest naprawdę blisko osiągnięcia celu, jakim jest wprowadzenie na rynek pierwszego zasilanego energią słoneczną samochodu o dużym zasięgu.

Lightyear chce sprawić, by czysta mobilność stała się ogólnodostępna i powszechna. Strategia produktowa firmy zakłada dostarczenie ultrawydajnego, zasilanego energią słoneczną pojazdu elektrycznego o dużym zasięgu, który zapewni wygodę podróżowania. Jednocześnie chcemy utrzymać niską złożoność procesu produkcji.

stypendysta projektu LIGHTYEAR - Qurein Biewenga

 

Dzięki wyeliminowaniu problemów związanych z infrastrukturą ładowania pojazdów elektrycznych, Lightyear stał się idealnym samochodem dla wszystkich tych, którzy zapragną przesiąść się na pojazdy o na napędzie elektrycznym.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy udało się nam znaleźć kilku partnerów, którzy umożliwią nam dostarczenie pierwszej partii samochodów Lightyear One latem 2022 roku.

specjalista ds. relacji inwestorskich w Lightyear - Rens Melsen

 

W ciągu ostatnich kilku miesięcy udało się nam znaleźć kilku partnerów, którzy umożliwią nam dostarczenie pierwszej partii samochodów Lightyear One latem 2022 roku.

 

Niedawno partnerem produkcyjnym firmy zostały zakłady Valmet Automotive z Finlandii. Nowo nawiązane relacje biznesowe pozwolą zwiększyć produkcję w 2022 roku i ostatecznie umożliwią wprowadzenie modelu Lightyear One na rynek.

 

Premiera pierwszego samochodu firmy Lightyear wywołała wiele pozytywnych reakcji. Program „Horyzont 2020” okazał się tu bardzo przydatny, ponieważ pomógł zespołowi osiągnąć wymagany poziom gotowości technologicznej.

Naszym największym dotąd osiągnięciem było przedstawienie pierwszego prototypu. 25 czerwca 2019 roku zaprezentowaliśmy światu wyniki naszej pracy.

- Rens Melsen

 

Firma może pochwalić się także innymi sukcesami, takimi jak choćby trafienie na listę największych wynalazków publikowaną przez magazyn TIME TIME’s Best Inventions of 2019 czy ustanowienie rekordu dla najbardziej aerodynamicznego samochodu w ciągłej produkcji.

 

Samochód napędzany energią słoneczną jest konkurencyjny pod względem kosztów, ponieważ wyposażono go w stosunkowo mały akumulator, co znacznie obniża wydatki na materiały. Z sieci czerpie 80–90 % mniej energii.  Obecnie firma opracowuje drugi model, który docelowo powinien kosztować znacznie mniej niż 50 000 EUR.

 

Źródło: Komisja Europejska

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).