Rynek dystrybucji 2017 – podsumowanie | MOTOFAKTOR

Rynek dystrybucji 2017 - podsumowanie

Przejęcia i konsolidacje - tak można podsumować mijający rok na rynku dystrybucji części zamiennych w Polsce i innych krajach Europy, gdzie coraz śmielej wkraczają amerykańscy gracze.

Rok 2017 zdecydowanie należał do amerykańskiej grupy LKQ Corporation – notowanego na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych największego dystrybutora części zamiennych w Europie. 8 grudnia 2017 Grupa poinformowała o podpisaniu umowy dotyczącej przejęcia Stahlgruber GmbH, głównego dystrybutora na rynku niemieckim. Wartość transakcji to około 1,5 miliarda euro. Zostanie ona sfinalizowana prawdopodobnie jeszcze w pierwszym kwartale 2018 r. Stahlgruber działa nie tylko w Niemczech, ale także w Austrii, Czechach, we Włoszech, w Słowenii i Chorwacji, a także w Szwajcarii. Firma posiada 228 filii, 6 magazynów i nowoczesne centrum logistyczne o powierzchni 128 tys. m kw. zlokalizowane w Niemczech, obsługujące ponad 100 tys. klientów. Obroty Stahlgrubera w 2017 roku szacowane są na około 1,6 miliarda euro.

 

Ale to nie jedyny „smakowity kąsek”, który ostatnio trafił do portfolio LKQ Corporation. Kilka miesięcy temu amerykański gigant, do którego należy Grupa Rhiag, a co za tym idzie także Elit, przejął firmę AD Polska. Ten ruch idealnie wpisuje się w strategię LKQ Corporation, zakładającą stworzenie w Centralnej i Wschodniej Europie silnej grupy sprzedażowo – dystrybucyjnej. W związku ze zmianą właściciela, spółka Autodistribution Polska 17 listopada 2017 roku zmieniła nazwę na Elit Polska spółka z o.o.

Zmiana środowiska biznesowego z Private Equity and Venture Capital, dotychczasowego właściciela AD Polska, na LKQ Corporation, które jest inwestorem strategicznym i branżowym, to zmiana fundamentalna. Private Equity and Venture Capital ze wszystkimi zaletami tego środowiska biznesowego, bardzo przejrzystymi regułami, nie dawał nam możliwości długoterminowego rozwoju. Stąd przejście pod skrzydła wielkiej korporacji specjalizującej się w dystrybucji części postrzegam jako ogromną szansę rozwoju dla firmy. To jest punkt zwrotny, co do tego nie ma wątpliwości. Wystarczy porównać naszą aktualną ofertę i nasze możliwości z tym, czym dysponują nasi koledzy choćby z najbliższego otoczenia - Czech, czy Słowacji. Firma Elit Czechy w połączeniu z Auto Kelly to oferta ponad 300 tys. referencji.

prazes AD Polska/Elit Polska - Piotr Stopczyk

 

Tegoroczne przejęcia dokonane przez LKQ Corporation to kontynuacja działań w Europie, które grupa rozpoczęła już kilka lat temu. W grudniu 2016 roku amerykański dystrybutor przejął część udziałów Mekonomen Group, firmy zajmującej pozycję lidera dystrybucji części zamiennych w krajach skandynawskich. To kolejny zakup potentata zza Oceanu w Europie, który nie pozostanie bez wpływu na europejski rynek części zamiennych. Na przestrzeni kilku ostatnich lat w ręce LKQ Corporation trafiły takie europejskie firmy jak:

  • Euro Car Parts – brytyjski lider dystrybucji części zamiennych
  • holenderski Sator Holding
  • Grupa Rhiag
  • Andrew Page 
Obecnie zasięg LKQ Corporation w Europie, w porównaniu z pokryciem rynku przez innych europejskich dystrybutorów wygląda następująco (materiał z prezentacji inwestorskiej LKQ Corporation):

Warto zatrzymać się chwilę także nad strukturą Grupy Rhiag, do której bezpośrednio należy m.in. Elit PolskaRhiag to kluczowy gracz na europejskim rynku dystrybucji części zamiennych oraz niezależnych usług warsztatowych. Grupa działa we Włoszech, w Szwajcarii, Czechach, na Słowacji, na Węgrzech, w Rumunii, Polsce, na Ukrainie, w Bułgarii oraz w Hiszpanii. W ramach holdingu Grupy Rhiag działają:

Poprzez swoje spółki Grupa Rhiag eksportuje do ponad 70 krajów świata, posiada ponad 200 marek premium oraz rozwinęła dwie marki własne: Era i Starline – ta ostatnia weszła już do oferty AD Polska/Elit Polska. Grupa Rhiag jest także właścicielem sieci warsztatowych działających na poszczególnych rynkach pod różnymi markami: a posto” RhiagDediCar, Optima Truck ServiceAuto Kelly Auto ServicePartner Elit & Liqui Moly.

Europejski rynek dystrybucji części zamiennych, zwłaszcza jeśli mówimy o Europie Zachodniej, jest bardzo dojrzały. A dojrzały rynek charakteryzuje się niską dynamiką wzrostu sprzedaży. W takiej sytuacji najlepszą drogą do zwiększenia swoich udziałów rynkowych są przejęcia mniejszych graczy, ewentualnie doprowadzenie konkurencji do bankructwa. Właśnie w związku z tym mamy do czynienia z postępującym procesem koncentracji, który dotyka także Polskę. Niewątpliwie najwięcej namieszał ostatnio amerykański potentat LKQ, który już od jakiegoś czasu jest numerem 1 w Europie, a kolejne przejęcia tylko go umacniają na tej pozycji. Autodis sprzedał w tym roku grupie Rhiag (czyli de facto LKQ) AD Polska, ale jeszcze większym krokiem jest przejęcie Stahlgrubera, jednego z wiodących dystrybutorów nie tylko na rynku niemieckim, ale w ogóle w Europie. Niemniej jednak drugi największy w Europie dystrybutor – Alliance Automotive Group (AAG) również jest bardzo aktywny. W 2016 r. grupa przejęła 15 różnych dystrybutorów na rynku brytyjskim, francuskim i niemieckim. Natomiast w tym roku AAG zostało kupione przez konkurencję LKQ – Genuine Parts Company (GPC). Widać zatem, że Amerykanie coraz silniej i z różnych stron inwestują w rynek europejski. Wszystko wskazuje na to, że proces koncentracji będzie postępował, tym bardziej, że są jeszcze w Europie kraje, gdzie rynek dystrybucji części zamiennych jest wciąż bardzo rozdrobniony. Przykładem takiego kraju jest Hiszpania. Niewątpliwy jest też fakt, że efekt skali daje przedsiębiorstwom przewagę. W związku z tym dążenie do internacjonalizacji i łączenie się w coraz większe grupy wydaje się czymś naturalnym.

dyrektor GiPA Polska - Marek Garlicki

Inter Cars zmierza na południe Europy

Konsolidacje na rynku dystrybucji części zamiennych bacznie obserwuje największy polski dystrybutor – Inter Cars. Zgodnie ze strategią spółki cel na najbliższe lata to osiągnięcie do 2020 w Europie ponad 10 mld złotych przychodu, stopniowe zmniejszanie udziału polskiego rynku w przychodach Grupy oraz rozwój spółek zagranicznych. Inter Cars odważnie myśli o ekspansji na południe Europy – w 2017 roku zostały uruchomione filie w Grecji oraz Bośni i Hercegowinie, Inter Cars kusi także rozwój na rynku włoskim, spółka nie wyklucza dalszej ekspansji w krajach dawnej Jugosławii, a także w Turcji. Do końca listopada 2017 roku Inter Cars otworzył w Polsce 30 nowych filii.

Inter Cars jest od blisko 20 lat członkiem grupy ATR. W tym czasie mogliśmy obserwować i nadal obserwujemy jak zmieniają się grupy zakupowe. Przed nimi z pewnością stoją duże wyzwania – bardzo dynamiczny rynek, konsolidacje. Kiedyś w grupie ATR była prosta zasada – z danego kraju do grupy mógł należeć tylko jeden członek i to najlepiej lider lokalnego rynku, ewentualnie wicelider. Obecnie ta zasada już nie ma żadnego zastosowania m.in. z tego powodu, że nie ma granic, mamy swobodny przepływ kapitału między krajami. Dlatego grupa także musiała się do tych zmian dostosować.

wiceprezes zarządu Inter Cars - Krzysztof Soszyński

 

Ważne wydarzenie w mijającym roku to dla Inter Cars zmiana na stanowisku prezesa. Z funkcji tej zrezygnował Robert Kierzek, którego zastąpił Maciej Oleksowicz.

Auto Partner idzie jak burza – także w grupie zakupowej

Narastająco od stycznia do września Grupa odnotowała 30-proc. wzrost sprzedaży r/r (do 675,1 mln zł z 519,5 mln zł rok wcześniej.). W trzecim kwartale roku 2017 wzrost ten wyniósł 26 proc. r/r, przychody wzrosły do 235,7 mln zł z 186,9 mln zł rok wcześniej. Obecnie spółka posiada w Polsce 80 filii. W tym roku zarejestrowała także dwie spółki zagraniczne – w Czechach i Rumunii. Jest to kolejny krok zgodny ze strategią Grupy, mający na celu rozszerzanie działalności o nowe rynki, w tym zagraniczne, oraz dalszy wzrost skali działania.

 

Od ubiegłego roku spółka jest członkiem grupy zakupowej GlobalOne, od czerwca 2016 r. jest także notowana na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Zdaniem zarządu Auto Partner S.A. przynosi to wymierne korzyści – spółka uzyskała dostęp do szerszej grupy światowych dostawców części zamiennych, poszerzyła ofertę o nowe marki, uzyskała silniejszą pozycję w negocjacjach z  dostawcami, pozyskała z giełdy środki na inwestycje.

Główne korzyści z członkowstwa w GlobalOne to poszerzenie know-how, wymiana doświadczeń, ale przede wszystkim dzięki przystąpieniu do GlobalOne mogliśmy zainwestować w nowe linie produktowe i marki, które do tej pory nie były dostępne w naszej ofercie, m.in. TRW, Beru czy Stabilus. Od momentu rozpoczęcia działalności w ramach GlobalOne nasza oferta została poszerzona o kilka nowych linii produktowych. To również nie byłoby możliwe bez środków pozyskanych od inwestorów.

prezes zarządu Auto Partner S.A. - Aleksander Górecki

 

W Polsce Auto Partner S.A. zamierza rozwijać się w tempie 6-7 nowych filii rocznie przez najbliższe kilka lat. Konsekwentnie rozwija sieć warsztatów MaXserwis, w której docelowo ma działać kilkaset punktów.

Sieć rozwija się dużo bardziej dynamicznie niż to zakładaliśmy. W przyszłości za pośrednictwem MaXserwis chcemy obsługiwać także klientów flotowych.

członek zarządu spółki - Piotr Janta

 

Najważniejsze wydarzenia 2017 roku:

  • Uruchomienie nowego centrum logistyczno-magazynowego w Pruszkowie koło Warszawy o powierzchni magazynowej 8,5 tys. mkw.
  • Powiększenie powierzchni magazynowej w centrum logistyczno-magazynowym w Bieruniu o blisko 12 tys. mkw.
  • Rozwój MaXserwis – ogólnopolskiej sieci niezależnych warsztatów: wzrost liczby warsztatów w 1H 2017 roku do 80.
  • Dynamiczny wzrost przychodów.
  • Wprowadzenie nowych linii asortymentowych i marek.
W kolejnych latach spółka zamierza rozwijać się poprzez otwarcia nowych filli, wprowadzanie kolejnych grup produktów, a także rozwój oddziałów na rynkach zagranicznych.

Moto-Profil – rok sukcesów

Moto-Profil, właściciel marki ProfiAuto, także ma za sobą udany rok. Firma zajęła 66. miejsce w rankingu „100 Największych Polskich Firm Prywatnych” magazynu „Forbes”.

W wielu aspektach tempo wzrostu znacząco przewyższa wartości uzyskiwane średnio przez podmioty w naszej branży. Ale rośniemy nie tylko my - również nasi klienci i partnerzy - sklepy, hurtownie oraz serwisy motoryzacyjne zrzeszone w ramach sieci ProfiAuto i ProfiAuto Serwis. Taki sukces cieszy podwójnie. Bez wątpienia rok 2017 to jeden z najlepszych okresów dla nas i naszych Partnerów.

-

 

ProfiAuto to obecnie ponad 1100 warsztatów samochodowych w Polsce, i ponad 100 w Czechach i na Słowacji i to nie jest ostatnie słowo. Zmieni się również sposób obsługi klientów. Do 2020 roku punkty napraw należące do sieci wycofają telefony stacjonarne i zastąpią je nowoczesną aplikacją. Dzięki nowoczesnym technologiom właściciel warsztatu będzie efektywniej zarządzał firmą, a klienci zyskają łatwiejszy dostęp do usług.

Polscy dystrybutorzy w Nexus Automotive Central Europe

Zmiany nie ominęły także globalnej grupy zakupowej Nexus, która na polskim rynku działa za pośrednictwem kilku dystrybutorów, którzy na początku tego roku powołali Nexus Automotive Central Europe (N!ACE). Inicjatorami założenia N!ACE, regionalnego reprezentanta Nexus Automotive International są – Auto Land PolskaAutosInter Land oraz Inter Parts.

Głównym celem N!ACE jest stworzenie wartości dodanej i możliwości dalszego rozwoju naszym członkom, zarówno w zakresie zaopatrzenia w części motoryzacyjne jak i łańcucha dostaw.

Prezes Zarządu Inter Parts - Waldemar Bacławski

 

Nowy sojusz ma wspierać strategiczne inicjatywy Nexusa w regionie Europy Środkowej, w tym rozwój koncepcji warsztatowych NexusAuto i NexusTruck, marki DR!VE+ oraz platformy szkoleniowej Nexus Academy School.

Kilka miesięcy później Inter-Team podpisał umowę o współpracy z Nexus Automotive Central Europe (N!ACE)Inter-Team posiada obecnie sieć sprzedaży obejmującą niemal 80 oddziałów. Firma jest członkiem Holdingu Nordic Forum, które przyłączyło się do grupy Nexus w grudniu 2016 r. Pozostali członkowie Nordic Forum to FTZ (Dania) oraz Hellanor (Norwegia).

Zmiany nastąpiły także w samej firmie Inter-Team. Od września 2017 Anita Niemczyk nie pełni już funkcji prezesa spółki.

Zmiana w strukturach zarządu firmy była planowana od lat. Gdy obejmowałam stanowisko prezesa, moim zadaniem był rozwój firmy i przeprowadzenie jej przez zmiany korporacyjne związane z wejściem Inter-Team do Nordic Forum oraz zacieśnieniem współpracy z Grupą Hella. Ten etap zakończył się z sukcesem i teraz przyszedł czas na wprowadzenie nowego systemu zarządzania, w ramach którego Inter-Team będzie umacniał swoją pozycję w strukturach grupy kapitałowej.

- Anita Niemczyk dla Motofaktor.pl

 

Z kolei w grudniu tego roku firma Autos podjęła decyzję o włączeniu na razie czterech warsztatów Autos Truck Service do sieci NexusTruck. Przygotowana zostanie również oferta współpracy w ramach koncepcji NexusTruck dla warsztatów niezależnych w Polsce.

Żegnamy się z Fotą

Historia kłopotów firmy ciągnie się od kilku lat, spółka znajduje się obecnie w upadłości likwidacyjnej. Ostatnio Syndyk Masy Upadłości firmy Fota poinformował, że 8 grudnia 2017 roku wpłynęło do spółki oświadczenie Jakuba Foty o rezygnacji z pełnienia funkcji prezesa zarządu.

Szanowni Państwo. W związku z brakiem możliwości dalszego ponoszenia odpowiedzialności za proces upadłościowy Spółki Fota S.A., podjąłem decyzję o rezygnacji z funkcji Prezesa Zarządu. W dalszym ciągu jestem związany ze Spółką umową o pracę i piastuję stanowisko Dyrektora Zarządzającego. Oznacza to, że pozostaję w Spółce i jej zdolność operacyjna pozostaje bez zmian. Wszelkie decyzje dotyczące majątku Spółki przejęła Pani Syndyk a na sprawność decyzyjną Sądu Upadłościowego nie mam wpływu.

- Jakub Fota w oświadczeniu

 

Kłopoty Foty zaczęły się w 2013 roku, kiedy kolejne banki wypowiadały spółce umowy kredytowe i domagały się spłaty należności. Jako powód instytucje podawały utratę zaufania do firmy.

Zmiany także w GAP

W listopadzie 2017 Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał zgodę na przejęcie Groupauto Polska przez Alliance Automotive Group. Firma Groupauto Polska poinformowała o transakcji w lipcu tego roku, ale umowę musiał jeszcze zatwierdzić UOKiK. Automotive Alliance Group (AAG) jest drugim co do wielkości dystrybutorem części w Europie. Siedziba firmy mieści się w Londynie. AAG zatrudnia 7500 osób i posiada ponad 1800 punktów sprzedaży we Francji, Wielkiej Brytanii i Niemczech. Roczne obroty AAG to około 2,3 miliardów dolarów amerykańskich.

 

Z kolei we wrześniu tego roku amerykański Genuine Parts poinformował o zamiarze przejęcia Automotive Alliance Group. Wartość transakcji to około 2 mld dolarów amerykańskich.

 

Zdjęcia: LKQ CorporationRhiag

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).