Rusza produkcja seryjna elektrycznej ciężarówki eActros | MOTOFAKTOR

Rusza produkcja seryjna elektrycznej ciężarówki eActros

7 października z taśmy produkcyjnej w Future Truck Center zakładu w Wörth zjechał pierwszy seryjny egzemplarz elektrycznej ciężarówki Mercedesa - eActros.

Oficjalnego otwarcia linii produkcyjnej oraz uroczystej inauguracji produkcji w największym zakładzie montażowym pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz dokonały Daniela Schmitt, minister gospodarki kraju związkowego Nadrenia-Palatynat, oraz Karin Rådström, członek zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialna za Mercedes-Benz Trucks, wraz ze Svenem Gräble, szefem Mercedes-Benz Trucks Operations, dr. Andreasem Bachhoferem, szefem zakładu i produkcji w Wörth oraz Thomasem Zwickiem, przewodniczącym rady zakładowej fabryki w Wörth.

 

Centralnym punktem produkcji seryjnej eActrosa jest Future Truck Center – hala produkcyjna w budynku 75, którą uroczyście oddano do użytku wraz z rozpoczęciem produkcji seryjnej. W tym miejscu odbywać się będzie także elektryfikacja kolejnych ciężarówek Mercedes-Benz o neutralnej emisji CO2. Na drugą połowę 2022 r. zaplanowano rozpoczęcie produkcji seryjnej pojazdu eEconic, zaprojektowanego do zastosowań komunalnych. Na rok 2024 przewiduje się gotowość do produkcji seryjnej eActrosa LongHaul, przeznaczonego do transportu dalekobieżnego.

Dzisiejsze rozpoczęcie seryjnej produkcji eActrosa jest namacalnym dowodem na to, że poważnie myślimy o transporcie bezemisyjnym. eActros, jako pierwsza seryjna ciężarówka marki Mercedes-Benz z akumulatorowym napędem elektrycznym, oraz powiązane z nim usługi są dla nas i naszych klientów ogromnym krokiem na drodze do osiągnięcia neutralności emisji CO2 w drogowym transporcie towarowym. Pojazd ten ma także szczególne znaczenie dla fabryki w Wörth i jej dalszego kierunku rozwoju. Już dziś wkraczamy w przyszłość produkcji pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz i chcemy tu znacznie rozszerzać produkcję seryjną naszych elektrycznych pojazdów ciężarowych.

członek zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialna za Mercedes-Benz Trucks - Karin Rådström

Wraz z rozpoczęciem seryjnej produkcji eActrosa w zakładzie w Wörth nasz kraj związkowy robi kolejny ważny krok w kierunku realizacji wizji przyszłościowej mobilności ludzi i towarów. eActros, jako produkt powstający w Nadrenii-Palatynacie, stanowi również zabezpieczenie łańcucha tworzenia wartości przemysłowej w naszym kraju związkowym i jest istotnym znakiem dowodzącym, że możemy z powodzeniem sprostać transformacji w przemyśle motoryzacyjnym.

minister gospodarki i transportu Nadrenii-Palatynatu - Daniela Schmitt

To historyczna chwila zarówno dla naszego zakładu, jak i dla całego regionu. W naszej fabryce, ulokowanej w południowym Palatynacie, rodzi się transport jutra. Powstaną nowe miejsca pracy i nowe profile zawodowe dla pracowników, a wraz z nimi możliwości doskonalenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji. Wspólnie kształtujemy trwającą transformację naszego zakładu!

przewodniczący rady zakładowej fabryki Mercedes-Benz w Wörth - Thomas Zwick

Future Truck Center – centrum elektryfikacji samochodów ciężarowych z napędami alternatywnymi w Wörth

Transformacja techniczna naszej branży w kierunku pojazdów ciężarowych o lokalnie neutralnej emisji CO2 oznacza również ogromne zmiany dla naszych zakładów i naszej produkcji. Rozpoczęcie seryjnej produkcji eActrosa nie jest dla nas zwykłym rozruchem, ale prawdziwym nowym początkiem. Nasz tzw. system "fullflex" umożliwia włączenie elektrycznych pojazdów ciężarowych w już istniejący system produkcji. W ten sposób zakład może efektywnie i jeszcze szybciej dostosowywać się do konkretnego zapotrzebowania rynkowego oraz niezawodnie spełniać wysokie standardy jakościowe Mercedes-Benz.

szef Mercedes-Benz Trucks Operations - Sven Gräble

 

Zanim egzemplarz eActrosa trafi do elektryfikacji w Future Truck Center, zostaje elastycznie włączony w produkcję na istniejącej linii montażowej, obok ciężarówek z napędem konwencjonalnym. Zasadniczo budowa różnych typów pojazdów ma być jak najbardziej zintegrowana, a podstawowa konstrukcja montowana na jednej linii – niezależnie od tego, czy montuje się konwencjonalny silnik spalinowy, czy elektryczny układ napędowy.

 

Następnie eActros trafia do Future Truck Center, gdzie odbywa się elektryfikacja pojazdu. W ostatnich miesiącach prowadzono tu intensywne przygotowania do wdrożenia nowych procesów produkcyjnych. Obejmowały one m.in. budowę nowej linii montażowej, na której realizowane są kolejne etapy montażu eActrosa. Oprócz akumulatorów wysokiego napięcia, na różnych etapach produkcji montowane są inne komponenty wysokiego napięcia, w tym moduł ładowania, stanowiący interfejs łączący pojazd i jego akumulator ze stacją ładowania. W Future Truck Center, po zmontowaniu wszystkich komponentów, następuje uruchomienie całego systemu, po czym ciężarówka jest zdolna do jazdy. Do wykończenia i kontroli końcowej pojazd zostaje ponownie włączony w regularny proces produkcji.

 

Nowe procesy produkcyjne pociągają za sobą również nowe wymagania w zakresie kwalifikacji i dalszego rozwoju zawodowego pracowników. W zakładowym centrum kształcenia i doskonalenia zawodowego w Wörth, począwszy od 2018 r., już ponad 2500 pracowników podniosło swoje kwalifikacje w dziedzinie pojazdów z instalacją wysokiego napięcia i komponentów wysokonapięciowych – uzyskując kompetencje niezbędne do montażu samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym.

Zakład w Wörth – centrum produkcji ciężarówek o lokalnie neutralnej emisji CO2 w ramach sieci produkcyjnej pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz

Na początek eActros – po nim pojawią się kolejne modele. W połowie lipca przedstawiciele kierownictwa i rady zakładowej uzgodnili pakiet przyszłościowy, obejmujący ekologiczną seryjną produkcję pojazdów ciężarowych z akumulatorowym napędem elektrycznym i napędem na ogniwa paliwowe w fabryce Mercedes-Benz w Wörth, a także kwestie rozwoju i doskonalenia zawodowego pracowników w ramach tej transformacji oraz dalszej cyfryzacji zakładu. Daimler Truck zdecydowanie stawia na zakład w Wörth, który w dłuższej perspektywie odegra w przedsiębiorstwie ważną rolę w ramach transformacji prowadzącej do neutralności transportu pod względem emisji CO2. Decyzja o produkowaniu w Wörth bezemisyjnych ciężarówek zapewni zakładowi długofalowe wykorzystanie mocy produkcyjnych i stabilność zatrudnienia.

W najbliższych latach nasza wysoce elastyczna organizacja procesu produkcyjnego zapewni fabryce Mercedes-Benz w Wörth możliwość efektywnego produkowania zarówno ciężarówek konwencjonalnych, jak i tych o lokalnie neutralnej emisji CO2 – a tym samym konkurencyjność całego zakładu. Wörth staje się ośrodkiem transportu przyszłości w sieci produkcyjnej pojazdów ciężarowych Mercedes-Benz. Łączymy nasze techniczne know-how z najwyższą elastycznością, a więc również z wydajnością produkcji, a wszystko to w neutralnej pod względem emisji CO2, zdigitalizowanej fabryce, wyposażonej w odpowiednią logistykę i infrastrukturę.

szef zakładu i produkcji w Wörth - dr Andreas Bachhofer

"Zielona fabryka" – neutralność emisji CO2 również w produkcji

Oprócz produktów, także cały zakład w Wörth, łącznie z produkcją, ma od 2022 r. osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2, podobnie jak wszystkie inne europejskie zakłady Daimler Truck. Umożliwić ma to m.in. unikalny system „zielonej” energii elektrycznej w koncernie Daimler – podstawę produkcji neutralnej pod względem emisji CO2 stanowić ma prąd elektryczny z odnawialnych źródeł energii, wolny od emisji dwutlenku węgla. Od 2022 roku zakład ma czerpać energię elektryczną z farm wiatrowych i fotowoltaicznych, a także z elektrowni wodnych.

 

Dążąc do uzyskania miana zielonej fabryki, zakład Mercedes-Benz w Wörth ma również w dłuższej perspektywie pracować bez emisji CO2 poprzez stopniowe tworzenie w ciągu najbliższych lat całkowicie odnawialnego systemu energetycznego. Istotną rolę odgrywa tu również ciągłe zwiększanie efektywności energetycznej w fabryce. Przykładem niech będzie centralny absorpcyjny układ chłodzenia, który w przyszłości zastąpi setki zdecentralizowanych urządzeń klimatyzacyjnych w zakładzie, wykorzystując do klimatyzacji istniejące ciepło zamiast energii elektrycznej. Ponadto również istniejące budynki wraz z infrastrukturą mają zostać gruntownie odnowione pod kątem efektywności energetycznej, a w produkcji wdrożone zostaną nowe, bardziej przyjazne dla klimatu rozwiązania techniczne, na przykład tzw. proces „Eco Paint” w lakierni.

 

Źródło: newsrm.tv

Zdjęcie główne: Daimler Truck

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).