Rozwiązania SWAG w naprawach tylnego zawieszenia Forda Mondeo | MOTOFAKTOR

Rozwiązania SWAG w naprawach tylnego zawieszenia Forda Mondeo

person Redakcja 23/10/2019

SWAG przedstawia typowe uszkodzenia układu zawieszenia Forda Mondeo 4. generacji, a także omawia swoją ofertę przygotowaną dla tego modelu.

Produkowany w latach 2007-2014 Ford Mondeo był modelem 4. generacji. Ze względu na znaczne zdolności przewozowe cieszył się dużym uznaniem, dzięki czemu był popularnym samochodem wśród firm oraz służb mundurowych. Wersja ta dzieliła wiele podzespołów z Fordem Galaxy i S-Max, a także kilkoma modelami Volvo. Podobieństwa dotyczą również konstrukcji zawieszenia i stosowanych w nim elementów.

 

Ten model Mondeo wyposażony był w niezależne, wielowahaczowe zawieszenie kół tylnych, które dostępne było w wersji standardowej, sportowej oraz wzmocnionej. Ponadto dostępne były amortyzatory samopoziomujące lub elektroniczne sterowanie zawieszenia. Niezależnie od tego, wszystkie pozostałe elementy zawieszenia w każdej wersji były takie same (Rys. 1).

Rys. 1

Wchodzące w skład zawieszenia tego pojazdu liczne połączenia, tuleje i łożyska współpracują ze sobą zapewniając przy każdym obciążeniu bezpieczną charakterystykę prowadzenia samochodu, a także odpowiedni komfort podróżowania kierowcy i pasażerów. Wraz z upływem czasu elementy te ulegają zużyciu i tracą swoją skuteczność działania, co może być słyszalne, odczuwalne lub widoczne. W takim przypadku mogą pojawić się częste stuki i skrzypienie, prowadzenie jest nieprecyzyjne. Skutkiem jest nierównomierne zużycie bieżnika opon, a jego słaby kontakt z nawierzchnią drogi może negatywnie wpłynąć na drogę hamowania.

 

Elementem układu zawieszenia, który wraz z czasem najczęściej ulega zużyciu, są tuleje tylnych wahaczy wzdłużnych. Guma pęka i rozrywa się, a zewnętrzny korpus koroduje. W takim przypadku często nadwozie jest przechylone, ale największym problemem są nadmierne luzy w zawieszeniu uniemożliwiające jego poprawne działanie (Rys. 2).

Rys 2

Tuleje te można demontować, dzięki czemu nie ma konieczności wymiany całego wahacza wzdłużnego. W tym celu należy użyć specjalnego przyrządu, który umożliwia wyciśnięcie starej, a następnie wciśnięcie nowej tulei. Podczas montażu należy zwrócić uwagę na właściwe ustawienie względem siebie znaczników na tulei oraz na wahaczu (Rys. 3). Ma to podstawowe znaczenie dla odpowiedniego działania tulei.

Rys. 3

W nowych tulejach SWAG zewnętrzny korpus metalowy wyposażony jest w wypustkę prowadzącą, która ułatwia montaż. Natomiast wulkanizowany kauczuk naturalny charakteryzuje się doskonałymi właściwościami mechanicznymi oraz twardością, co zapewnia wysoką trwałość.

 

Jednym z największych wyzwań podczas naprawy układu zawieszenia może być odkręcenie śrub lub nakrętek mocujących wymieniane elementy.

 

Wraz z czasem fabrycznie zamontowane śruby ulegają korozji, materiał ulega zmęczeniu, a podczas odkręcania często dochodzi do ich zerwania.

 

Do odkręcenia połączeń śrubowych można wykorzystać różne metody – począwszy od użycia preparatu penetrującego, przez podgrzewanie, po mechaniczne cięcie. W ostatnim przypadku oryginalne śruby nie nadają się do ponownego użycia, co wydłuża czas naprawy ze względu na konieczność zamówienia elementów montażowych. SWAG zapewnia rozwiązanie tego problemu oferując zestawy naprawcze obejmujące nowe śruby. Przykładem jest zestaw nr 50943403 zawierający tuleje na obydwie strony samochodu oraz potrzebne śruby. W przypadku bardziej skomplikowanej naprawy rozwiązaniem jest przeznaczony do drążka poprzecznego zestaw nr 50946000, w skład którego wchodzą tuleje, śruby oraz łączniki zawieszenia.

 

Dostarczane śruby mają wysoką wytrzymałość na rozciąganie, co pozwala odpowiednio zamocować elementy mające kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Charakteryzują się bardzo dobrą siłą docisku i posiadają zabezpieczenie antykorozyjne zapewniające wysoką trwałość. Ponadto śruby posiadają zwoje prowadzące ułatwiające wkręcanie, a całość gwintu została poddana obróbce zabezpieczającej przed odkręceniem podczas eksploatacji pojazdu.

 

Cała oferta części do samochodów osobowych dostępna jest na stronie: partsfinder.bilsteingroup.com.

 

SWAG jest marką należącą do bilstein group, firmy skupiającej kilka silnych marek. Więcej informacji na stronie: www.bilsteingroup.com.

 

Źródło: SWAG

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).