W I kwartale 2024 r. był kolejnym trudnym dla rynku oponiarskiego w Polsce. Wzrosty sprzedaży odnotowano tylko w segmentach opon dla SUV-ów (+12%) i motocyklowych (1%).
Anna Burakowska, dyrektor generalna Continental Opony Polska i prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) na 2024 rok, Fot. PZPO
„Widzimy pewne wyhamowanie spadków sprzedaży opon na polskim rynku, ale większość segmentów nadal nie rośnie. Wyjątkiem są wzrosty w segmencie SUV i opon motocyklowych. Mamy nadzieję, że w kolejnych kwartałach będziemy notować lepsze rezultaty wraz z rosnącym rynkiem wewnętrznym, ruchem pojazdów i zwiększającą się liczbą przewozów osobowych i towarowych. Naszym niezmiennym celem jest dalsza edukacja kierowców dotycząca istotnej roli odpowiednio dobranych opon dla bezpieczeństwa na drogach”– podkreśla Anna Burakowska, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Przedstawiciele największych producentów opon w Polsce i na świecie, którzy są członkami PZPO, codziennie dostarczają ponad 140 tysięcy opon z napisem „made in Poland” do samochodów osobowych, pojazdów ciężarowych, autobusów oraz maszyn rolniczych i przemysłowych.
Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), Fot. PZPO
„Segment opon do SUV-ów odnotowuje zwykle najmocniejsze wzrosty ze wszystkich. To zasługa rosnącego popytu na ten segment samochodów. Warto pamiętać, że opony do nich są nieco inne i nie chodzi o przyczepność w błocie czy rodzaj napędu. Przez wyżej położny środek ciężkości opony do SUV-ów muszą mieć nieco mocniejszą konstrukcję boku opony i wzmocnioną konstrukcję, żeby lepiej zapewniać przyczepność na zakrętach. Opony to szczególnie ważne wyposażenie samochodu, które jest inwestycją i nie można na nich oszczędzać – to przełoży się na mniejsze bezpieczeństwo”– dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.
Na rynku europejskim opony głównie na minusie
Adam McCarthy, sekretarz generalny Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA), Fot. ETRMA
„Inflacja nadal wpływa na popyt we wszystkich liniach oponiarskich. Sprzedaż w segmentach pojazdów ciężarowych i autobusów pozostaje ujemna (-8%) w porównaniu z pierwszym kwartałem 2023 r., podobnie jak w przypadku opon motocyklowych (-6%). W segmencie konsumenckim nadal obserwujemy ożywienie, które rozpoczęło się w ostatnim kwartale 2023 r., głównie dzięki sprzedaży opon zimowych. Jednak cały segment jest o 2% niższy niż w I kwartale 2019 r., przed kryzysem COVID-19″– powiedział Adam McCarthy, sekretarz generalny Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA).