Valeo 16.12.2018

Przygotowanie jednośladu do zimy

person Redakcja 14/11/2018

Zapłon to podstawa: odpowiednie przygotowanie jednośladu do zimowania zapewni niezawodny rozruch na wiosnę.

Przygotowanie każdego motocykla do przechowywania przez okres zimowy obejmuje obszerną listę czynności, które pozwolą zachować doskonały stan jednośladu i jednocześnie umożliwią w pełni cieszyć się pierwszymi przejażdżkami na wiosnę. Ale jeżeli użytkownik zapomni odpowiednio zabezpieczyć świecę zapłonową, może okazać się, że wybudzenie motocykla z zimowej hibernacji nie będzie możliwe. Wiodący na świecie producent świec zapłonowych – firma NGK Spark Plug – dzieli się swoimi wskazówkami pozwalającymi zapewnić niezawodny rozruch na wiosnę.

 

Po udanym sezonie konieczność odstawienia motocykla na okres zimowy nie zawsze jest łatwym doświadczeniem. Ale gdy spada temperatura, nadchodzi czas na wszystkie czynności kontrolne, obsługowe i konserwacyjne, które pozwolą bezpiecznie przeczekać zimę, czyli okres kiedy jednoślad nie jest używany. Przed nakryciem plandeką najczęściej użytkownik skupia się na kilku podstawowych czynnościach, jak wymiana oleju i jego filtra, demontaż akumulatora oraz kompleksowe czyszczenie pozwalające usunąć brud i inne zanieczyszczenia.

 

Jednakże bardzo często zapomina się o podstawowej czynności, jaką jest zadbanie o ochronę skuteczności działania układu zapłonowego.

Użytkownik siadając każdej wiosny na swój jednoślad oczekuje, że silnik zapali bez problemu. Ale niezawodne działanie świec zapłonowych zależy od kilku innych czynników. Dlatego, jeżeli przed odstawieniem motocykla na zimę nie zostaną wykonane odpowiednie czynności, silnik może zastrajkować w najmniej oczekiwanym momencie. Konieczne przygotowania są stosunkowo proste, ale mają ogromne znaczenie w momencie, gdy znowu będziemy chcieli wyjechać w trasę. Kai Wilschrei Menadżer Serwisów Technicznych NGK Spark Plug Europe

 

Poniżej najważniejsze wskazówki NGK pozwalające zapewnić niezawodny rozruch w następnym sezonie:

1. Wymienić stare paliwo

Po dłuższym postoju motocykla stare paliwo może powodować problemy z rozruchem na zimno, ale w łatwy sposób można ograniczyć to ryzyko. Podczas ostatniej przejażdżki wystarczy podjechać na najbliższą stację benzynową i napełnić zbiornik świeżym paliwem.

 

Dlaczego jest to takie ważne?

Gdy stare paliwo pozostaje przez dłuższy czas w zbiorniku, najbardziej lotne składniki benzyny odparowują, tym samym obniżając jej palność. W efekcie świeca z trudnością zapala mieszankę paliwowo-powietrzną i pojawiają się problemy z rozruchem na zimno. Niekiedy motocykla w ogóle nie można uruchomić. Kai Wilschrei

 

Pozostawienie starego paliwa, a tylko jego wymiana na świeże, gdy silnik nie będzie chciał zacząć pracować na wiosnę, nie jest najlepszym pomysłem. Stare paliwo może pozostawić na izolatorze każdej świecy problematyczny osad.

Osady pochodzące ze starego paliwa tworzą warstwę elektroprzewodzącą, która powoduje, że napięcie zapłonu przemieszcza się w kierunku elektrody masowej po izolatorze i korpusie świecy zapłonowej. Osadów takich praktycznie nie można usunąć, a co więcej nie zawsze są widoczne gołym okiem. Dlatego, nawet jeżeli świeca wygląda dobrze, jej wymiana może być jedynym rozwiązaniem, gdy motocykla nie można uruchomić po zimie. Kai Wilschrei

2. Napełnić zbiornik paliwa pod korek

Nie wystarczy nalać tylko trochę świeżego paliwa – bardzo ważne jest, by zbiornik napełnić pod korek. Dzięki temu nie będzie w nim wolnej przestrzeni pozwalającej na odparowanie lotnych składników benzyny.

Parowaniu paliwa w ciągu zimowych miesięcy można zapobiec, gdy zbiornik jest rzeczywiście pełny. Kai Wilschrei

 

Ponadto pełny zbiornik paliwa zmniejsza ryzyko powstawania korozji, ponieważ na wewnętrznych ściankach zbiornika nie będzie osadzała się skroplona para wodna.

3. Opróżnić komory pływakowe gaźnika

Następnie należy opróżnić komory pływakowe gaźników w celu usunięcia starego paliwa. Należy pamiętać o tym, że paliwo wypłynie przepłukując tym samym komorę pływakową, gdy kranik paliwa jest otwarty lub śruba spustowa jest odkręcona. Spuszczone paliwo należy odpowiednio zabezpieczyć zgodnie z wszystkimi przepisami w zakresie bezpieczeństwa i ochronnych środowiska.

 

Wszystko wydaje się być zbyt pracochłonne?

Należy zawsze pamiętać, że odpowiednia troska o sprzęt jest w każdym przypadku tańsza od jego naprawy. Dlatego warto wykonać tych kilka czynności. A wtedy przed uruchomieniem silnika wystarczy doładować akumulator i zostaje tylko cieszyć rozpoczęciem kolejnego sezonu. Kai Wilschrei

Najważniejsze 10 punktów kontrolnych przed przygotowaniem jednośladu do zimowania

  1. Wykonać pięć czynności zalecanych przez NGK w celu ochrony świecy zapłonowej.
  2. Wymienić płyny eksploatacyjne oraz filtry (oleju i powietrza).
  3. Wymontować akumulator, uzupełnić cele wodą destylowaną, naładować do pełna (w miarę możliwości ładowarką dostarczającą mały prąd). Akumulator należy przechowywać w suchym miejscu przy temperaturze pokojowej.
  4. Jeżeli silnik motocykla jest chłodzony cieczą, sprawdzić stan płynu chłodzącego lub wymienić go.
  5. Gruntownie oczyścić motocykl usuwając wszelkie zanieczyszczenia gromadzące wilgoć, a także mogące przedostać się do zbiornika paliwa.
  6. Oczyścić i nasmarować łańcuch.
  7. Nawoskować elementy lakierowane chromowane, skórę siedzenia zabezpieczyć odpowiednim środkiem.
  8. Jeżeli motocykl nie jest przechowywany na podnóżce centralnej, należy nieznacznie zwiększyć ciśnienie w oponach, co zapobiegnie powstawaniu na nich deformacji. Idealną wartością jest 0,5 bara powyżej zaleceń producenta motocykla. Raz na miesiąc należy obrócić koła – tak by zmienić miejsce styku opon z podłożem.
  9. Nakryć cały motocykl miękkim pokrowcem lub plandeką w celu zabezpieczenia przed wilgocią.
  10. Teraz można odpocząć i zacząć planowanie kolejnego sezonu!

 

Źródło: NGK Spark Plug Europe

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl
 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

FreshMail.pl