Przefiltrowana historia metod oczyszczania oleju – część 3 | MOTOFAKTOR

Przefiltrowana historia metod oczyszczania oleju - część 3

person Andrzej Glajzer 21/01/2020

W ostatniej części opowieści o filtrach oleju zbliżamy się już do współczesności.

W naszej opowieści o historii filtrów oleju zbliżamy się do momentu, kiedy nie tylko możemy pośmiać się z naszych dziadków automobilerów, ale spojrzeć pod maskę posiadanego obecnie auta. W kwestii filtrów oleju nie zobaczymy wiele, ale możemy go chociaż zlokalizować i przypomnieć sobie o konieczności wykonania kolejnego przeglądu i…wymiany filtra.

Stale rosnące wymagania stawiane współczesnym silnikom samochodowym powodują, że zadania stawiane każdemu z ich elementów są również coraz wyższe. Dotyczy to głównie większej efektywności filtrowania oleju i co za tym idzie zwiększania powierzchni filtrującej.

 

Stosowana dotychczas jako materiał filtrujący celuloza wypierana jest coraz częściej przez włókna syntetyczne, lub w przypadku filtrów wielowarstwowych kombinacji celulozowo-włókninowej. Filtry nowych generacji są w stanie zatrzymać zanieczyszczenia nawet o średnicy do 3 mikronów.

 

We współczesnych układach filtracji oleju silnikowego coraz częściej stosuje się także tzw. „media filtrujące” wytwarzane na bazie włókien kompozytowych lub w pełni syntetycznych (włókniny i fizeliny), które w porównaniu ze standardowymi wkładami filtrującymi zwiększają zdolność pochłaniania zanieczyszczeń nawet do 200%. Pozwala to oczywiście na polepszenie kondycji oleju silnikowego i tym samym na wydłużenie czasu między kolejnymi wymianami oleju.

 

Bardziej skomplikowanym i wyrafinowanym typem filtrów oleju, które coraz częściej zastępują tradycyjne filtry są tzw. wielofunkcyjne moduły filtrujące, w skład których oprócz samego filtra wchodzi również chłodnica oleju i najnowszych generacji czujniki mierzące ciśnienie, temperaturę oleju, a nierzadko poprzez pomiar tzw. stałej dielektrycznej również jego jakość.

Czy to ostanie słowo w kwestii rozwoju konstrukcji filtrów olejowych?  Zważywszy na rosnące wymagania dotyczące ochrony środowiska naturalnego oraz ciągłych poszukiwań metod zwiększania sprawności silników samochodowych z pewnością dalszy rozwój w tej dziedzinie następował będzie szybciej niż w przytoczonym tu rysie historycznym.

 

A na zakończenie jeszcze tylko kilka uwag ogólnych dotyczących filtrów oleju oraz podsumowanie dotyczące ich podziału na funkcje i rodzaje.

Filtr oleju – konstrukcja

Najczęściej spotykanym rodzajem filtra oleju jest tzw. filtr puszkowy składający się z metalowej lub wykonanej z tworzyw sztucznych obudowy, ułożonego w ścisłą harmonijkę wkładu filtrującego (najczęściej specjalnego, o określonej porowatości i odpornego na rozpuszczanie, ale przepuszczającego olej papieru) i kanału, w którym umieszczony jest nadciśnieniowy zawór przelewowy.

 

Olej do filtra wtłaczany jest pod ciśnieniem ok. 5 bar prze kilka znajdujących się na jego pokrywie otworów, po czym po przesączeniu ( już oczyszczony) przez wkład wpływa do kanału, którym ponownie trafia do silnika.

 

Rola zaworu nadciśnieniowego (przelewowego) polega na tym, że w razie nadmiernego zanieczyszczenia wkładu filtrującego lub jego ograniczonej niedrożności (olej nie może przedostać się przez warstwy wkładu) olej bezpośrednio kierowany jest z powrotem do silnika bez czyszczenia. W ten sposób zapobiega to ograniczeniu cyrkulacji oleju w układzie smarowania silnika.

 

Czasami w filtrach stosuje się również umieszczane przy pokrywie filtra zawory przeciwzwrotne, które zapobiegają cofaniu się oleju znajdującego się w puszce co następuje np. podczas unieruchomienia silnika. Zgromadzony zapas oleju wystarcza wtedy na pierwsze uzupełnienie magistrali olejowej zanim nastąpi ponowne tłoczenie oleju do filtra. Zawory tego typu znajdziemy w silnikach, w których filtry montowane są pokrywą do dołu lub poziomo przy bloku.

Medium filtrujące

To najbardziej istotny element filtrów oleju ponieważ od jego jakości zależy dokładność i wydajność filtracji oleju silnikowego. Tradycyjne media filtrujące wykonane są zwykle z celulozy lub odpornego na działanie oleju papieru wzmacnianego włóknami syntetycznymi, ale obecnie coraz częściej zastępuje się je tzw. mediami kompozytowymi złożonymi z kilku warstw celulozy lub włókniny, albo w pełni syntetycznymi z włókniny czy fizeliny.

 

Standardowe medium filtracyjne zatrzymuje cząsteczki o wielkości ok. 9 µm, a kompozytowe już nawet te nie przekraczające 4 µm co daje im ponad 20-krotną przewagę pod względem końcowego efektu filtracji.

 

I wreszcie znana „rozpiska” klasyfikująca filtry oleju, czyli:

 

Podział pod względem jakości filtrowania

 

  • zgrubne ( siatkowe i szczelinowe)
  • dokładnego oczyszczania (przegrodowe, włókninowe, odśrodkowe)
  • pomocnicze (magnetyczne)

 

Według rozmieszczenia ich w układzie smarowania:

 

  • bocznikowe
  • pełnoprzepływowe
  • szeregowo – bocznikowe

 

Inne artykuły z cyklu:

 

Przefiltrowana historia metod oczyszczania oleju – część 2

Przefiltrowana historia metod oczyszczania oleju – część 1

 

Zdjęcie główne: moduł filtra oleju Hengst do najnowszej generacji 2-litrowych silników wysokoprężnych montowanych w pojazdach należących do VAG

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).