Prototypowa „opona” Michelin Uptis | MOTOFAKTOR

Prototypowa "opona" Michelin Uptis

Michelin i General Motors stworzyły nową generację bezdętkowych opon pełniących funkcję koła do samochodów osobowych – Michelin Uptis.

„Opona” Michelin Uptis jest de facto kołem i ogumieniem w jednym. Składa się ze sztywnej piasty, którą z bieżnikiem łączą elastyczne ramiona w formie żeber. W ten sposób Michelin Uptis zachowuje wszystkie właściwości standardowej opony, takie jak amortyzacja w czasie jazdy, utrzymywanie trakcji czy odpowiednie hamowanie. Dzięki takiemu bezdętkowemu rozwiązaniu użytkownicy nie muszą martwić się ewentualnym przebiciem ani utrzymywaniem prawidłowego ciśnienia w oponie.

 

Michelin i General Motors rozpoczęły już testy prototypu Michelin Uptis na modelu Chevrolet Bolt EV, a jeszcze w tym roku obie firmy planują start rzeczywistych testów nowego rozwiązania na flocie Chevroletów Bolt EV. Opona ma się pojawić jako wyposażenie wybranych modeli aut już w 2024 roku. Ze względu na swoją bezdętkową konstrukcję Michelin Uptis ma szansę stać się przełomową innowacją, która ma całkowicie wyeliminować ryzyko przebitych opon i przełożyć się na bezpieczeństwo podróżowania. Korzyści z używania takiego koła mają odczuć również przewoźnicy i firmy transportowe, które dzięki niej mają zminimalizować przestoje oraz koszty utrzymania i napraw.

Do powyższych dochodzą kwestie ekologiczne, które dla Michelin są bardzo istotne i wyznaczają kierunek rozwoju firmy. Z jednej strony Michelin Uptis ma wyeliminować jazdę na zbyt niskim ciśnieniu, co przekłada się na wyższe zużycie paliwa oraz szybsze zużywanie się opon. To o tyle ważne, że badanie zrealizowane przez ośrodek badawczy TNS Polska* na zlecenie firmy Michelin pokazuje, że aż 25 proc. wszystkich kierowców w ogóle nie kontroluje ciśnienia w oponach, zaś 15 proc. sprawdza je najwyżej raz w roku. Z drugiej strony Michelin Uptis ma pozwolić zmniejszyć wykorzystanie surowców oraz liczbę odpadów związanych z produkcją nowego ogumienia, którym będziemy zastępować przebite, uszkodzone czy zbyt szybko zużyte opony.

 

Skalę problemu pokazują szacunki Michelin, zgodnie z którymi co roku około 200 milionów opon na całym świecie jest przedwcześnie wyrzucanych w wyniku przebić, uszkodzeń lub niewłaściwego ciśnienia powietrza, które powoduje nierównomierne zużycie. Michelin Uptis jest też istotnym krokiem na drodze do zrealizowania zaprezentowanej w 2017 r. koncepcji Michelin Vision w obszarze zrównoważonej mobilności. Michelin Vision to rozwiązanie oparte na czterech filarach innowacji: niewymagające pompowania, podłączone do aplikacji i urządzeń umożliwiających „komunikację” z kierowcą, drukowane w 3D i całkowicie ekologiczne dzięki wykorzystaniu w produkcji biodegradowalnych materiałów pochodzących z recyklingu.

 

*Badanie przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie Michelin Polska w czerwcu 2016 r. na reprezentatywnej grupie czynnych kierowców za pomocą wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo.

 

Źródło: Michelin

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).