Prototyp wodorowej Toyoty Hiluxa zaprezentowany | MOTOFAKTOR

Prototyp wodorowej Toyoty Hiluxa zaprezentowany

person Adrian Januszkiewicz 6/09/2023

Toyota Hilux otrzymała bezemisyjny napęd elektryczny na ogniwa paliwowe. Prototypowy egzemplarz wykorzystuje technologię z Toyoty Mirai.

 

Prezentacja przełomowego pick-upa odbyła się w zakładach Toyota Manufacturing UK (TMUK) w Derby, gdzie model został opracowany. Wodorowy Hilux wpisuje się w strategię Toyoty, by w procesie odchodzenia od paliw kopalnych w motoryzacji korzystać z różnych technologii napędów. Koncern, by sprostać oczekiwaniom klientów na całym świecie, już teraz ma w swojej ofercie samochody hybrydowe, hybrydy plug-in, auta elektryczne oraz samochody zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Fot. Rod Kirkpatrick Photography

Ponad 600 km zasięgu wodorowego Hiluxa

Hilux jest globalna ikoną pojazdów użytkowych. To pick-up o legendarnej niezawodności, trwałości i wytrzymałości. Kluczowym założeniem projektu było zachowanie tych cech Hiluxa i zaadaptowanie sprawdzonego napędu elektrycznego na ogniwa paliwowe, który od blisko dekady jest komercyjnie wykorzystywany przez Toyotę w modelu Mirai.

Fot. Rod Kirkpatrick Photography

Do stworzenia napędu prototypowego Hiluxa wykorzystano komponenty z Toyoty Mirai drugiej generacji. Wodór przechowywany jest pod wysokim ciśnieniem w trzech zbiornikach. Auto jest w stanie pokonać ponad 600 km na jednym tankowaniu. To zdecydowanie więcej niż byłoby możliwe z wykorzystaniem elektrycznego napędu z akumulatorem trakcyjnym. W wodorowym Hiluxie bateria, która magazynuje energię wytwarzaną przez ogniwa paliwowe, umieszczona jest z tyłu, by nie zmniejszać przestrzeni w kabinie.

Ponad rok prac nad wodorowym Hiluxem

Prace nad stworzeniem Toyoty Hilux z napędem elektrycznym na ogniwa paliwowe rozpoczęły się na początku 2022 roku. W projekcie realizowanym przez TMUK przy eksperckim wsparciu zespołu badawczo-rozwojowego Toyota Motor Europe biorą udział też brytyjskie organizacje Ricardo, European Thermodynamics (ETL), D2H i Thatcham Research, skupiające inżynierów i specjalistów zajmujących się innowacjami w różnych dziedzinach technologii, ochrony środowiska i bezpieczeństwa transportu. Na opracowanie wodorowego Hiluxa TMUK otrzymała grant od Advanced Propulsion Centre (APC), organizacji ufundowanej przez brytyjską branżę motoryzacyjną i budżet państwa zajmującej się finansowaniem projektów badawczo-rozwojowych nad nisko- i bezemisyjnymi technologiami napędowymi.

Fot. Rod Kirkpatrick Photography

5 czerwca, po niespełna roku prac projektowych, rozpoczęto budowę pierwszego egzemplarza prototypowego pick-upa. W fabryce TMUK przygotowano wydzieloną strefę, a auto powstaje zgodnie z założeniami koncepcji Toyota Production System. Pierwszy prototypowy Hilux był budowany trzy tygodnie, a do końca roku ma zostać wyprodukowanych 10 aut. Samochody przejdą rygorystyczne testy bezpieczeństwa oraz niezawodności wymagane przed wprowadzeniem do produkcji, które może nastąpić w drugiej połowie tej dekady.

 

Źródło: Toyota

Zdjęcie główne: Rod Kirkpatrick Photography

user photo

Autor

Adrian Januszkiewicz

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).