Poprawne działanie klimatyzacji w autach hybrydowych i elektrycznych | MOTOFAKTOR

Poprawne działanie klimatyzacji w autach hybrydowych i elektrycznych

person Redakcja 17/07/2023

NRF wyjaśnia dlaczego układ klimatyzacji w pojazdach hybrydowych i elektrycznych jest jeszcze ważniejszy niż w pojazdach spalinowych.

 

Układ klimatyzacji w „tradycyjnych” samochodach tj. zasilanych silnikami spalinowymi odgrywa dość podstawową rolę, a mianowicie ma zapewnić komfort podróżowania poprzez absorbowanie ciepła z przestrzeni pasażerskiej (czasem jest on również wykorzystywany w układzie ogrzewania, w zależności od rozwiązań producenta). Z reguły jego awaria (w zależności od usterki) nie wpływa na poprawność pracy silnika, a co za tym idzie, mimo jego awarii mamy możliwość kontynuowania jazdy (choć oczywiście w mniej komfortowych warunkach).

 

W przypadku samochodów zasilanych wysokim napięciem sytuacja wygląda zgoła inaczej, ponieważ układ klimatyzacji jest bardzo często ściśle powiązany z układem chłodzenia baterii wysokiego napięcia. Awaria układu klimatyzacji prowadzi do przejścia układu wysokiego napięcia w tryb awaryjny (w celu zredukowania mocy baterii), a w niektórych sytuacjach do samoczynnego wyłączenia układu celem ochrony baterii przed przegrzaniem. Konsekwencją takiej sytuacji, jest brak możliwości kontynuowania dalszej jazdy.

 

Dlatego tym ważniejsze staje się regularne i prawidłowe serwisowanie układu klimatyzacji.

 

EV Jaguar w barwach NRF na warsztacieObsługę układu klimatyzacji w samochodach hybrydowych i elektrycznych należy przeprowadzać ze szczególną starannością, z zachowaniem wszelkich zasad związanych z bezpieczeństwem pracy pod wysokim napięciem.

 

Sprężarka klimatyzacji NRFW przypadku obsługi układu klimatyzacji w samochodach hybrydowych i elektrycznych samo przestrzeganie procedur bezpieczeństwa to nie wszystko, poza nimi należy bezwzględnie pamiętać o równie ważnym aspekcie, a mianowicie o stosowaniu odpowiedniego oleju sprężarkowego.

 

Najczęściej stosowanym olejem w układach klimatyzacji jest olej PAG (oparty na poliglikolu alkilenowym), o różnych klasach lepkości (ISO46, ISO100, ISO150), natomiast w przypadku samochodów zasilanych wysokim napięciem zdecydowanie częściej spotkać możemy olej POE (olej poliestrowy lub olej na bazie estrów), który charakteryzuje się brakiem przewodzenia prądu.

 

Chłodnice NRFNależy bezwzględnie unikać mieszania tych olejów, zmieszanie oleju POE z olejem PAG prowadzi do utraty właściwości nie przewodzenia prądu przez olej POE, co stwarza ryzyko zagrożenia elektrycznego (w przypadku uszkodzenia izolacji elektrycznej w kompresorze, prąd popłynie poprzez obudowę sprężarki do bloku silnika oraz nadwozia). Ponadto oleje te nie łączą się ze sobą, co z kolei zaburza proces odpowiedniego smarowania kompresora, w efekcie prowadząc do jego uszkodzenia.

 

Warsztat EV NRFDlatego tak bardzo ważne jest, aby odpowiednio przygotować stację obsługi układu klimatyzacji, zawsze musimy mieć pewność, że w maszynie jest dedykowany olej i że nie doszło do zmieszania go z innym olejem.

 

Przed przystąpieniem do obsługi układu klimatyzacji bezwzględnie należy zweryfikować rodzaj oleju, jaki został zastosowany przez producenta samochodu (informacje te bardzo często możemy znaleźć na tabliczce znamionowej bądź w specyfikacji technicznej producenta).

 

Nie zapomnij odwiedzić kanału NRF na YouTube, gdzie dowiesz się m.in. jak przygotować samochód elektryczny do serwisu!

Artykuł sponsorowany przez NRF

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).