Polacy bardziej skłonni do zakupu EV przez wyższe ceny benzyny | MOTOFAKTOR

Polacy bardziej skłonni do zakupu EV przez wyższe ceny benzyny

person Adrian Januszkiewicz 9/08/2022

Wyższe ceny paliw mogą budzić zainteresowanie używanymi autami elektrycznymi (EV). Jakimi dokładnie? Odpowiada raport InsightOut Lab i VW.

 

W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2022 r. ceny paliw w Polsce wzrosły z poziomu niecałych 6 zł do niemal 8 zł za litr. Podwyżki na stacjach benzynowych sprawiają, że koszty użytkowania aut elektrycznych stają się jeszcze bardziej konkurencyjne wobec pojazdów spalinowych. Nawet biorąc pod uwagę możliwe wzrosty cen energii elektrycznej przemieszczanie się samochodem na prąd pozostanie kilkukrotnie tańsze niż „spalinówką”. 100 km jazdy samochodem elektrycznym może kosztować tylko 13 zł, czyli ponad trzy razy mniej niż w przypadku tradycyjnych aut*. Dlatego InsightOut Lab i Volkswagen sprawdzili, czy podwyżki na stacjach benzynowych wpływają na zainteresowanie autami elektrycznymi i czy Polacy biorą pod uwagę zakup używanego „elektryka”?

Korzyści praktyczne przede wszystkim

Osoby, które deklarują rozważanie zakupu auta na prąd, zostały zapytane o czynniki, które wpłynęły na ich zainteresowanie „elektrykami”. W odpowiedziach najczęściej powtarzają się motywacje natury praktycznej. Numerem jeden na liście są rosnące ceny paliw w ostatnim czasie. Wskazała je niemal połowa ankietowanych. Istotną motywacją dla niemal co trzeciego ankietowanego (31% odpowiedzi) są również niższe koszty eksploatacji aut na prąd. Osoby badane na przygotowanej liście miały do wyboru także dwa aspekty obejmujące motywacje ideowe i związane z doświadczeniem. Ekologiczność „elektryków” znalazła się na drugim miejscu (40% wskazań), a przyjemność z jazdy dopiero na ostatniej pozycji (9%).

Używane „elektryki” czekają na swój moment

Znamy już motywacje do rozważania zakupu aut elektrycznych. Sprawdźmy teraz ilu chętnych znajdzie się na używany model auta tego rodzaju? Wciąż niewielu. Z badania wynika, że w sumie 13% Polaków rozważa zakup używanego samochodu na prąd. Aż 2/3 badanych mówi „elektrykom” z drugiej ręki „nie”, w tym aż 40% – zdecydowane „nie”. Jeden na pięciu ankietowanych pozostaje niezdecydowany. Jeśli bliżej przyjrzymy się osobom, rozważającym zakup używanego auta elektrycznego, okaże się, że najczęściej są to osoby w średnim wieku (35-44 lata). Natomiast ani płeć, ani miejsce zamieszkania nie różnicują badanych.

Tymczasem oferta i popyt na używane auta elektryczne rośnie nie tylko w Polsce. Według The Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) sprzedaż używanych pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii wzrosła w 2021 roku o 119% – do 40 228 sztuk w porównaniu z rokiem 2020. Natomiast według firmy AAA Auto w Polsce w latach 2019-2022 oferta używanych aut na prąd wzrosła aż o 1451%, przy czym spadła mediana ich ceny (102 tys. zł) przy wzroście przebiegu (41 tys. km) i wieku (4 lata). Jednak zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Polsce auta elektryczne wciąż stanowią niewielki odsetek wszystkich pojazdów dostępnych „z drugiej ręki”.

Używane w średnim wieku

Osoby, które rozważają zakup używanego auta na prąd zostały zapytane, jaki jest wiek pojazdu, który są skłonne kupić? W sumie dla ponad 2/3 osób górną granicą wieku jest 7 lat, w tym dla 40% jest to przedział powyżej 2, ale mniej niż 4 lata. Jednak względnie spora grupa potencjalnych nabywców rozgląda się za autem młodszym niż 2 lata. Wyniki badania częściowo pokrywają się z danymi serwisu motoryzacyjnego OTOMOTO, przeanalizowanymi przez PSPA. Wśród używanych aut na prąd, wystawionych na sprzedaż, 2/3 stanowią tam samochody 1-4-letnie, a 1/3 to pojazdy 5-10-letnie.

SUV-y już nie takie atrakcyjne?

Auto typu SUV nie jest pierwszym wyborem osób, rozważających zakup używanego auta w pełni elektrycznego. Modele tego typu znalazły się dopiero na trzecim miejscu na „liście życzeń” potencjalnych nabywców. Elektryczne SUV-y z drugiej ręki są domeną osób w średnim wieku (35-44 lata), i budzą zainteresowanie zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Jednak numerem jeden na liście są auta klasy średniej, które nieznacznie wyprzedziły małe samochody miejskie. O tym ostatnim rodzaju aut myślą zwłaszcza kobiety, a dokładnie 49% pań, które zadeklarowały rozważanie zakupu używanego „elektryka”. Dysproporcja między płciami jest w tym przypadku znacząca, bo wśród mężczyzn ten odsetek wynosi 31%.

Metodologia

Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1067 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 22-25 lipca 2022. Metoda: CAWI.

 

* 13 zł dla ID.4 Pro 77 kWh 174 KM, zużycie energii 17 kWh/100 km, przyjęta cena 1 kWh: 77 groszy; 43 zł dla Volkswagena Tiguana 1.5 TSI Life DSG, zużycie paliwa 5,6 l/100 km, przyjęta cena za litr benzyny: 7,6 zł

 

Źródło: Volkswagen

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).