Podatek od emisji CO2 w Niemczech i Luksemburgu | MOTOFAKTOR

Podatek od emisji CO2 w Niemczech i Luksemburgu

person Adrian Januszkiewicz 22/12/2020

Od 1 stycznia 2021 r. Niemcy i Luksemburg wprowadzają nową opłatę za emisję CO2, co warto uwzględnić przy rewaloryzowaniu stawek transportowych.

Niemcy

Opłata za emisję dwutlenku węgla w Niemczech przekłada się na stały wzrost ceny diesla o ok. 8 centów brutto na litr w 2021 r. oraz ok. 15 centów w 2025 r. Oznacza to, że przewoźnicy, którzy w kontraktach mają zapisy o dokonywaniu rewaloryzacji ceny paliwa co trzy miesiące, bezpowrotnie stracą kwotę wynikającą ze zmiany podatku w pierwszym kwartale 2021 r.

 

Jedyną drogą uchronienia się przez firmy transportowe od straty, jest uwzględnienie w obecnych negocjacjach cenowych ze zleceniodawcami od razu wyższej stawki na paliwo, wynikającej z nałożonego na stałe podatku.

 

Dlaczego problem jest tak istotny i naglący? Absolutna większość polskich firm transportowych dokonuje rewaloryzacji cen paliw w kontraktach z klientami co trzy miesiące. Rewaloryzacja ta powoduje, że co kwartał przewoźnik traci lub zyskuje kwotę, wynikającą z różnicy między uzgodnioną stawką za paliwo a realnymi kosztami. Ponieważ ceny paliw wahają się w ciągu roku, różnice na plus czy minus są w długim okresie kompensowane i przewoźnik nie odnotowuje strat z tego tytułu.

 

Co innego dzieje się w sytuacji, kiedy cena paliwa na stałe wzrasta o jakąś wartość – a właśnie tak mamy w efekcie nałożenia podatku od CO2 w Niemczech. Wówczas przewoźnik, rozliczający się stawkami rewaloryzowanymi dzisiaj, poniesie w pierwszym kwartale 2021 r. stratę nie do odrobienia. Naturalne fluktuacje w cenach paliwa będą wyrównywane, natomiast dodatkową kwotę 8 centów za litr, czyli ok. 32 gr, trzeba będzie zapisać na minus.

Luksemburg

Drugą zmianą, którą warto uwzględnić przy rewaloryzowaniu stawek transportowych, jest wdrożenie podatku od emisji CO2 w Luksemburgu od 1 stycznia 2021 roku.

 

Bezpośrednią przyczyną jego nałożenia jest wprowadzenie w Luksemburgu krajowego handlu emisjami CO2. Celem daniny jest ograniczenie wytwarzania gazów cieplarnianych przez pojazdy.

 

Wzrost ceny paliwa powodowany podatkiem od CO2 kalkulowany jest w ujęciu rocznym. Począwszy od ceny 20 euro za tonę CO2 w 2021 r., przez stawkę do 25 euro za tonę w 2022 r. oraz 30 euro za tonę w 2023 r. Na podstawie pierwszych prognoz, podatek od emisji CO2 doprowadzi do wzrostu cen benzyny i oleju napędowego o 5-6 centów brutto za litr w 2021 r. W przeliczeniu procentowym oznacza to wzrost ceny diesla o 5,5% w roku 2021, 6,8% w roku 2022 i łącznie 7,8% w roku 2023.

 

Źródło: DKV

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).