Pirelli ma 3 motorsportowe filary w sezonie 2022 | MOTOFAKTOR

Pirelli ma 3 motorsportowe filary w sezonie 2022

Technologia, zrównoważony rozwój i wsparcie dla młodych talentów to 3 fundamenty zaprezentowanej motorsportowej kampanii Pirelli w sezonie 2022.

Jest to szczególnie istotny rok dla włoskiej firmy, świętującej 150. rocznicę powstania – założono ją 28 stycznia 1872 roku.

 

Mario Isola, szef motorsportu Pirelli: Tegoroczny sezon motorsportowy, rozpoczynający się za kilka dni podczas Rajdu Monte Carlo, jest dla nas punktem zwrotnym. Począwszy od Formuły 1, do wszystkich najważniejszych serii przygotowaliśmy nowe produkty, które wzmacniają bliskie więzi z naszym ogumieniem drogowym. Zgodnie z naszą strategią korporacyjną, kontynuujemy także naszą misję zrównoważonego rozwoju w motorsporcie, za którą pod koniec zeszłego roku otrzymaliśmy od FIA ważny certyfikat środowiskowy. Jak zawsze, spoglądamy także w przyszłość, nadal wspierając największe, rozwijające się talenty w motorsporcie.

 

Motorsport zawsze odgrywał ważną rolę w historii Pirelli, a rywalizacja jest jej częścią przez ostatnie 115 lat. Pierwszy poważny sukces wywalczono w 1907 roku, kiedy książę Scipione Borghese wygrał mordercze zawody z Pekinu do Paryża, startując samochodem Itala na oponach Pirelli. Współcześnie firma Pirelli jest obecna w ponad 350 seriach na całym świecie, a sezon 2022 stanowi otwarcie nowego, ważnego rozdziału technicznego. W Mistrzostwach Świata Formuły 1 pojawiają się 18-calowe opony, stworzono także ogumienie dla najnowszych, hybrydowych samochodów rywalizujących w Rajdowych Mistrzostwach Świata, a także nową gamę produktów do wszystkich klas w wyścigach GT. Ponadto firma Pirelli skupia się na różnych programach zrównoważonego rozwoju w motorsporcie oraz na inicjatywach wspierających młodych zawodników.

 

Program motorsportowy Pirelli na sezon 2022 zaprezentowano podczas transmitowanej w internecie konferencji prasowej – w której udział wzięli szef ds. motorsportu Mario Isola, menedżer ds. aktywności rajdowych Terenzio Testoni oraz menedżer ds. wyścigów GT Matteo Braga. Gościem na żywo był także wiceprezes FIA ds. sportu Robert Reid, zaprezentowano także wystąpienia filmowe kierowców rajdowych Craiga Breena i Olivera Solberga, którzy w początkowych etapach swoich karier byli wspierani przez Pirelli.

Technologia w nowych oponach

Formuła 1

 

Formuła 1 wkracza w nową erę technologiczną wspólnie z Pirelli – tak jak miało to miejsce podczas inauguracji wyścigowych mistrzostw świata w 1950 roku. Przez ponad pół wieku korzystano z 13-calowych opon, a teraz rozmiar ogumienia rośnie do 18 cali. Jest to kluczowy składnik nowych przepisów technicznych na sezon 2022, które obejmują także powrót efektu przypowierzchniowego.

 

Nowe 18-calowe opony zaprojektowano od podstaw, a każdy ich element powstawał od czystej kartki papieru – od profilu przez strukturę po mieszanki.

 

Procesy projektowania obejmowały ponad 10 tysięcy godzin testów w fabryce i ponad 5000 godzin symulacji, a wirtualnemu rozwojowi poddano ponad 70 prototypów opon. Ostatecznie stworzono 30 różnych specyfikacji, które prawie wszystkie zespoły testowały na dystansie ponad 20 tysięcy kilometrów. Kluczowa była rola kierowców – każdy z nich przyczynił się do rozwoju ogumienia na różnych etapach, a ich uwagi pomogły firmie Pirelli w dopracowaniu ostatecznych specyfikacji.

 

Nowe opony mają szersze okno pracy niż poprzednia generacja 13-calowego ogumienia, bez negatywnego wpływu na ich rozgrzewanie. Dzięki temu ograniczono ryzyko przegrzewania oraz zmniejszono poziom degradacji. Do tego dochodzą nowe wartości temperatur w kocach grzewczych. Wszystkie opony mogą teraz być dogrzewane do 70 stopni Celsjusza, zamiast do dotychczasowych poziomów 100 stopni w przypadku ogumienia przedniego i 80 stopni w przypadku ogumienia tylnego. Zmniejszenie temperatur w kocach jest elementem stopniowego odchodzenia od stosowania tych koców w kolejnych latach – co zmniejszy pobór energii elektrycznej i będzie sprzyjało zrównoważonemu rozwojowi.

 

Nowe 18-calowe opony bardziej przypominają ogumienie, z którego na co dzień korzystają zwykli kierowcy. Dzięki temu firma Pirelli może przenosić technologię rodem z Formuły 1 do drogowych produktów.

 

Rajdy

 

Firma Pirelli jest obecna w rajdach także od samego początku, czyli od rozegranej w 1973 roku pierwszej edycji Rajdowych Mistrzostw Świata. Od tamtej pory włoski producent przygotowuje opony na najwyższym poziomie technologicznym, a sezon 2022 przynosi wprowadzenie hybrydowych jednostek napędowych do samochodów WRC. Firma Pirelli zmodyfikowała całą gamę opon P Zero, Scorpion i Sottozero, z myślą o większej masie oraz mocy nowych rajdówek kategorii Rally1.

 

Asfaltowe opony P Zero oraz szutrowe Scorpion wykorzystują wzmocnioną strukturę i zoptymalizowany projekt, by lepiej radzić sobie z nowymi wyzwaniami w postaci masy większej o 100 kilogramów oraz wzrostem momentu obrotowego w hybrydowych jednostkach napędowych.

 

Nowe opony zostały sprawdzone przez zespoły podczas sesji testowych w końcówce 2021 roku. Zgromadzone zimą dane oraz informacje zbierane podczas rajdów rozgrywanych w sezonie 2022 przyniosą dodatkowe punkty odniesienia przy jakiejkolwiek dalszej ewolucji tych produktów, zgodnie ze stosowaną przez Pirelli filozofią bezustannego rozwoju. Kolcowane opony do jazdy po lodzie, które zadebiutują w Szwecji, wykorzystują wzmocnioną strukturę i poprawione kolce.

 

Wyścigi GT

 

W wyścigach GT firma Pirelli wykorzystała całą wiedzę i procesy produkcyjne, by stworzyć bardziej spójną gamę opon, zwiększyć wydajność i kontrolę produktów. Nowa gama ogumienia, nazwana P Zero DHF, została zaprojektowana z myślą o wszystkich klasach wyścigów GT: GT2, GT3 i GT4.

 

Nowa gama P Zero DHF zastępuje opony DHE, wykorzystywane dotychczas w autach GT3, a także opony DHB dla samochodów GT4. Ogumienie P Zero DHF wykorzystuje nową rodzinę materiałów, które zapewniają szersze okno pracy – zwłaszcza w cieplejszych warunkach – oraz nową konstrukcję, która poprawia balans pomiędzy przednią i tylną osią. Dzięki temu uzyskano lepsze osiągi i większą elastyczność, zapewniając także lepsze wyczucie kierowcom. Pojawi się także odświeżona gama opon dla monomarkowych serii – Pirelli jest partnerem najbardziej prestiżowych producentów na świecie, jak Ferrari, Lamborghini czy McLaren. Te innowacje przyniosą korzyści nie tylko zawodnikom, ale także kierowcom drogowych wersji tych samochodów.

 

Wzmacniając bliskie więzi między ogumieniem na drogi i tor wyścigowy, amerykańska seria Trans-Am przesiada się w tym sezonie z 16-calowych opon na 18-calowe. Największym, najbardziej pracowitym wydarzeniem dla Pirelli będą zawody 24h Spa-Francorchamps – z udziałem ponad 100 pracowników z 13 różnych państw, którzy przy pomocy prawie 30 ciężarówek dostarczą na ten wyścig ponad 13 tysięcy opon. Wyścigi GT reprezentują kluczowe wartości dla Pirelli: współpraca z producentami samochodów umożliwia producentowi wykorzystanie doświadczeń z torów wyścigowych do rozwoju najnowszej generacji opon P Zero, do samochodów drogowych o najwyższych osiągach.

Zrównoważony rozwój w motorsporcie

Jak wskazuje Robert Reid, wiceprezes FIA ds. sportu (odpowiadający także za zrównoważony rozwój), Pirelli to pierwszy i jedyny producent opon na świecie, który uzyskał trzy gwiazdki w środowiskowym programie akredytacji FIA. To prestiżowe potwierdzenie starań firmy na rzecz zrównoważonego rozwoju w motorsporcie. Działania podejmowane przez Pirelli w Formule 1 objęły zwiększone wykorzystanie odnawialnych materiałów, eliminację plastiku jednorazowego użytku podczas wydarzeń na torze oraz łańcuch dostaw, który jest zarządzany zgodnie z najlepszymi praktykami w dziedzinie dbałości o środowisko i zrównoważonego rozwoju społecznego.

 

Ponadto motorsportowe programy Pirelli z powodzeniem poddano serii rygorystycznych kontroli w zakresie zrównoważonego rozwoju, które biorą pod uwagę różne składniki ograniczające negatywny wpływ na środowisko – począwszy od emisji węglowych. Zrównoważony rozwój jest także osią rozwoju nowych opon do wyścigów GT – gamy P Zero DHF. W tym procesie szeroko wykorzystano wirtualne modelowanie, ograniczając tym samym liczbę wyprodukowanych fizycznych prototypów. W najnowszej gamie opon DHF zastosowano nowe rodzaje materiałów odnawialnych, co pomogło firmie Pirelli w zrealizowaniu ambitnych celów środowiskowych. Wykorzystanie takiego samego ogumienia w różnych klasach oznacza, że z logistycznego punktu widzenia wpływ na środowisko jest mniejszy.

 

Wśród przykładów środowiskowych celów Pirelli, zarówno w ogólnej działalności firmy, jak i w procesach produkcyjnych, wymienić można redukcję całkowitej emisji CO2 o 25% do 2025 roku (w porównaniu z 2015 rokiem) oraz ekwiwalent 100% energii elektrycznej pozyskiwanej z odnawialnych źródeł: ten cel został już osiągnięty przez europejskie fabryki Pirelli, w tym fabryki produkujące opony dla motorsportu w Slatinie (Rumunia) oraz Izmicie (Turcja).

 

W zakresie logistyki firma Pirelli korzysta w drogowym transporcie opon z floty najnowszych ciężarówek, spełniających normy Euro 6D. Stara się także w jak najszerszym zakresie wykorzystywać transport morski, który charakteryzuje się znacznie mniejszym poziomem zanieczyszczenia niż transport lotniczy.

 

W przyszłości strategia środowiskowa Pirelli ma umożliwić firmie – a także działowi motorsportu – uzyskanie całkowitej neutralności węglowej do 2030 roku, dzięki agresywnemu planowi zastąpienia paliw kopalnych przez 100-procentowo odnawialną energię.

 

Pirelli angażuje się także w programy badawcze, umożliwiające odzyskiwanie cennych materiałów z motorsportowych opon po zakończeniu ich wykorzystywania. Firma pracuje także nad innowacyjnymi technologiami odzyskiwania materiałów pierwotnych z używanego ogumienia. Aby zwiększyć liczbę opon objętych takim procesem, Pirelli uruchamia w szerszym motorsportowym świecie kampanię odzyskiwania używanego ogumienia w różnych seriach.

Wsparcie młodych talentów

Pomoc młodym talentom w rozwoju umiejętności jest kolejnym ważnym aspektem, od zawsze charakteryzującym podejście Pirelli do motorsportu poprzez różne programy w Formule 1 i Rajdowych Mistrzostwach Świata, a także w licznych mistrzostwach krajowych.

 

W sezonie 2022 wsparcie Pirelli dla młodych zawodników wchodzi na jeszcze wyższy poziom, nie tylko dzięki dalszemu zaangażowaniu firmy w kategorię Junior WRC – w której załogi korzystają w tym roku po raz pierwszy z samochodów z napędem na cztery koła – ale także poprzez wsparcie programu FIA Rally Star: rywalizacji uruchomionej i prowadzonej przez FIA w celu poszukiwania nowych rajdowych talentów w wieku od 17 do 26 lat. Jest to ewolucja słynnego programu Pirelli Star Driver, którego absolwentami byli Ott Tanak czy Elfyn Evans. Z kolei Craig Breen przeszedł przez inną dobrze znaną inicjatywę wspieraną przez Pirelli, czyli WRC Academy. Młodzi kierowcy w programie Rally Star są wybierani podczas wieloetapowej selekcji, w oparciu o motorsport wirtualny oraz prawdziwą jazdę.

 

Podobne inicjatywy są podejmowane także w przypadku obiecujących kierowców wyścigowych, którzy zmierzają w stronę Formuły 1. Od wielu lat firma Pirelli przyznaje stypendium zwycięzcom mistrzostw Formuły 3, pomagając im w drodze na szczyt.

 

Kolejnym ważnym programem wspieranym przez Pirelli jest FIA Girls on Track – inicjatywa promująca zawodniczki oraz obecność kobiet w motorsporcie. Te działania są zgodne z duchem integracji i równości.

 

Źródło: Pirelli

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).