Pirelli i Kajto gotowi na Rajd Estonii | MOTOFAKTOR

Pirelli i Kajto gotowi na Rajd Estonii

person Adrian Januszkiewicz 5/08/2020

Kluczowym punktem przygotowań przed wyruszeniem na estońskie szutry są testy opon. Dlaczego Kajto nazywa je "czarnym zlotem rajdów"?

Wyzwanie dla zespołu

Ponad 870 kilometrów, z czego 232 stanowią odcinki specjalne – i to wszystko w nieco ponad dwa dni. Emocjonująco zapowiada się Rajd Estonii, który wznowi tegoroczne Rajdowe Mistrzostwa Świata 4 września. Do zawodów przygotowują się Kajetan Kajetanowicz z Maciejem Szczepaniakiem, reprezentanci LOTOS Rally Team.

 

Zmagania na odcinkach specjalnych tradycyjnie poprzedzi odcinek testowy, który tym razem rozegrany zostanie w piątek (4.09). Na wieczór zaplanowano krótki OS 1 Tartu, o długości 1,28 km (start o 18:08 czasu polskiego). Sobota to aż pięć odcinków specjalnych, każdy z nich pokonywany dwukrotnie, w tym najdłuższa w rajdzie próba Prangli (20,23 km), która będzie rozpoczynać pętle.

 

Na niedzielę zaplanowano trzy dwukrotnie pokonywane odcinki, bez przerwy serwisowej. Rywalizacja ruszy o 6:35 czasu polskiego. Przed zawodnikami spore wyzwanie, które wymaga nie tylko odpowiedniego przygotowania, ale także sprawdzonych komponentów. Jednym z nich są opony.

Wyzwanie dla opon

Opony to dla każdego kierowcy tak zwane „czarne złoto”. Od nich bardzo wiele zależy, nie tylko w rajdach, ale i w ruchu codziennym. Opony dobieram zawsze w oparciu o prognozy pogody, o feeling, w zależności od tego, co działo się podczas testów i wcześniejsze doświadczenia. Przy etapach o długości nawet 80-90 kilometrów muszą być bardzo wytrzymałe. Kajetan Kajetanowicz kierowca LOTOS Rally Team

 

Dla niewtajemniczonych dobór sportowych opon Pirelli na rajdy może się wydawać dość łatwy. Tak jak w przypadku opon do samochodów osobowych, trzy znane marki bieżników – P Zero, Scorpion i Sottozero, stosowane są odpowiednio na asfalt, na nieutwardzone nawierzchnie i na śnieg lub lód.

 

W praktyce jednak, w ofercie firmy FF-Sport – oficjalnego dystrybutora sportowych opon Pirelli w Polsce – znajdziemy ok. 100 wariantów opon rajdowych. Tak długa lista nie jest konsekwencją dużej gamy rozmiarów – ta w rajdach jest bardzo ograniczona np. w serii WRC wyłącznie do rozmiarów 205/65R15 i 235/40R18. Duża liczba produktów to pochodna występowania wielu wariantów mieszanki gumowej.

 

Jej oznaczenia, choć mniejsze, także umieszczane są na bokach opon Pirelli. Np. opona RA9 to opona rajdowa, asfaltowa, o dziewiątym stopniu miękkości mieszanki gumowej. To od doboru właściwego wariantu może zależeć wynik rajdu.

Partnerstwo

Niezależnie od tego, jak dobrze jesteś przygotowany do rajdu i jak fantastycznym samochodem dysponujesz, nie osiągniesz sukcesu bez odpowiednio dobranych, wysokiej jakości opon. W sporcie, w którym tak ważna jest przyczepność, nie bez powodu mówi się o nich jako o “czarnym złocie rajdów”.

 

Jeszcze w czasach walki o rajdowe mistrzostwo Polski, Kajetanowicz stawiał na opony Pirelli. Ta współpraca przeniosła się później na europejskie trasy i zaowocowała wywalczeniem trzech tytułów mistrza Starego Kontynentu z rzędu. Po zeszłorocznym sukcesie, jakim było wywalczenie drugiego miejsca w klasyfikacji WRC2, przyszedł czas na kolejny krok. W rozpoczętym już sezonie kierowca LOTOS Rally Team powalczy o tytuł Mistrza Świata WRC3.

Źródło: Pirelli

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).