Philips ostrzega: tanie żarówki mogą wybuchać! | MOTOFAKTOR

Philips zaleca, aby do swojego auta wybierać halogeny wykonane ze szkła kwarcowego. Te z gorszego materiału mają tendencję do wybuchania.

 

Podczas wyboru żarówek samochodowych zwracamy uwagę głównie na deklarowaną jasność generowanego światła oraz na cenę. Warto jednak docenić także wysiłki producentów w zakresie poprawy wytrzymałości. Wybierając np. żarówki ze szkła kwarcowego Philips zminimalizujemy ryzyko wystąpienia takich incydentów jak ten przedstawiony na załączonych zdjęciach…

Tania żarówka eksplodowała w reflektorze podczas jazdy. Efektem są drobiny szkła i konieczność wymiany żarówki na nową. Fot. Philips
Tak wyglądają resztki taniej żarówki po demontażu z samochodu, Fot. Philips

Parametry optyczne szkła kwarcowego

Kwarcowe szkło ma lepsze parametry optyczne od szkła tradycyjnego. Są to m.in. wysoka przezroczystość i niska dyspersja. Przezroczystość jest zaletą oczywistą. Niska dyspersja (niska skłonność do rozszczepiania wiązki światła) oznacza, że po przejściu przez szkło wiązka białego światła pozostaje biała i nie rozszczepia się na „tęczę”.

 

Niektórzy kierowcy lub mechanicy mogą w tym miejscu zwrócić uwagę na fakt, że szkło kwarcowe doskonale przepuszcza promieniowanie UV, co przyspiesza proces matowienia reflektorów z tworzyw sztucznych. To prawda, ale Philips dodaje do szkła specjalne pierwiastki, które dają efekt filtra (między innymi odpowiada za to dodatek ceru) i w ten sposób redukuje to zjawisko.

 

O kwestiach optycznych można pisać długo, ale tym razem skupimy się jednak bardziej na kwestiach wytrzymałościowych, ponieważ ich rola jest zazwyczaj bagatelizowana. Realnie okazuje się ona jednak ważniejsza niż może się początkowo wydawać.

Szkło kwarcowe jest bardzo wytrzymałe

Samochodowe żarówki halogenowe Philips są wykonane z wysokiej jakości szkła kwarcowego, Fot. Philips

Szkło kwarcowe ma relatywnie niski współczynnik rozszerzalności cieplnej, w związku z czym jest odporne (w porównaniu z innymi gatunkami szkła) na szok termiczny oraz różnice temperatur powstające np. przy nierównomiernym ogrzewaniu. Właśnie z tego powodu używa się go powszechnie do produkcji naczyń laboratoryjnych, które mogą być punktowo podgrzewane palnikiem.

 

Żarówki samochodowe nie są wprawdzie poddawane aż tak ciężkim próbom, ale ich szklane bańki także poddawane są imponującym obciążeniom. W żarówkach kwarcowych Philips żarnik wytrzymuje temperaturę do 2650°C, a szkło bańki – 800°C. Ale to nie wszystko. Kwarcowa bańka jest w stanie wytrzymać także ogromne szoki termiczne. Dzięki niskiej rozszerzalności temperaturowej szkła kwarcowego nawet jeśli na rozgrzaną bańkę żarówki spadnie kropla wody to ta żarówka to nie wybuchnie a tym samym nie uszkodzi reflektora.

 

Cechą wszystkich żarówek jest fakt, że bańka nagrzewana przez żarnik styka się jedynie w niewielkiej części z korpusem żarówki, który efektywnie odprowadza ciepło. Większa część bańki pozostaje gorąca. Mamy zatem aż dwa problemy: wysoką temperaturę i miejscowe chłodzenie.

 

Dodatkowym obciążeniem może stać się wadliwa konstrukcja reflektora, w którym jeden z elementów niemal dotyka bańki żarówki. „Groźne” są także… ślady po palcach montażysty, który przez nieuwagę dotknął w czasie wymiany bańki żarówki.

 

To jednak nie wszystko. We wnętrzu bańki znajduje się gaz pod ciśnieniem. Gaz to precyzyjnie dobrane halogeny, które optymalnie współpracują z żarnikiem gwarantując mu tzw. samoregenerację. Niestety – aby zapewnić oczekiwaną żywotność żarnika niezbędny jest nie tylko odpowiedni skład gazu, ale także wysokie ciśnienie robocze. Oznacza to dodatkowe obciążenie dla bańki. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że producenci budżetowych żarówek ze względu na ograniczone możliwości taniego szkła dopuszczają znacznie niższe ciśnienie gazu w bańce, co przekłada się na skróconą żywotność żarnika.

Takie rzeczy się zdarzają!

Czy żarówki rzeczywiście pękają podczas jazdy? Nie dzieje się to wprawdzie zbyt często, ale jak najbardziej się zdarza. Na załączonych zdjęciach Philips prezentuje skutki „wybuchu” zwykłej żarówki samochodowej, która nie wytrzymała trudów eksploatacji. Pracowała w aucie, w którym napięcie na kostkach zasilających fabrycznie przekracza 14 V. Reflektory były szczelne, w bardzo dobrym stanie. Charakterystycznym śladem „wybuchu” żarówki są drobiny szkła wewnątrz reflektora. Sam reflektor nie został uszkodzony w wyniku tego incydentu, ale szkło zaśmieciło całe wnętrze, co będzie dość kłopotliwe do usunięcia.

Podsumowanie, wnioski

Oprócz wskazania zalet żarówek ze szkła kwarcowego Philips, w podsumowaniu warto także porównać je z żarówkami ze zwykłego szkła twardego.

 

Tania żarówka vs wysokiej klasy żarówka Philips:

 

Oszczędności na etapie zakupu mogą okazać się pozorne, ponieważ tańsze żarówki zazwyczaj trzeba będzie częściej wymieniać. Może nie ze względu na wybuchy baniek, bo te mimo wszystko zdarzają się rzadko, ale ze względu na szybsze przepalanie się żarnika spowodowane prawdopodobnie niższym ciśnieniem gazu w delikatnej bańce.

 

Wysokiej klasy żarówka vs wysokiej klasy żarówka Philips:

 

W takim porównaniu ceny są bardzo podobne, ale żarówka Philips jest ze szkła kwarcowego, a większość rywali podobnej klasy – nie, więc Philips wychodzi na prowadzenie właśnie za sprawą solidnej bańki ze szkła kwarcowego.

 

Źródło: Philips

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).