Peugeot 9X8 od Team Peugeot TotalEnergies zadebiutował w Portimão | MOTOFAKTOR

Peugeot 9X8 od Team Peugeot TotalEnergies zadebiutował w Portimão

person Redakcja 26/10/2022

Team Peugeot TotalEnergies zaprezentował wersję ostateczną hypercaru 9X8, gotową do wyścigów długodystansowych FIA WEC. Premiera odbyła się w Portimão.

 

Peugeot 9X8 to hypercar wyścigowy z napędem na cztery koła i hybrydowym układem napędowym opracowanym przez Peugeot Sport. Tylne koła napędzane są silnikiem spalinowym o pojemności 2,6 l bi-turbo V6/520 kW. Przednie koła napędza opracowany na zamówienie silnik elektryczny o mocy 200 kW. Elektronika silnika elektrycznego oparta na węgliku krzemu, została opracowana we współpracy z firmą Marelli. Wysokonapięciowy, 900-woltowy akumulator samochodu to dzieło TotalEnergies/Saft. Opony – zgodne z przepisami obowiązującymi w klasie supersamochodów – dostarcza Michelin.

Bardzo niski i bez skrzydła

Peugeot 9X8 ma dopracowane proporcje. Jego długość to 4,995 m, szerokość – 2 m, a wysokość – 1,145 m. Jest zatem przysadzisty i bardzo niski. Waży zaledwie 1 030 kg, a jego zbiornik mieści maksymalnie 90 litrów paliwa Excellium Racing 100 TotalEnergies, które pochodzi w 100% z odnawialnych źródeł energii. Hipersamochód – jak mawiają o nim twórcy – wyróżnia się brakiem tylnego skrzydła, ale mimo tego jest zgodny z przepisami ACO i FIA dotyczącymi kategorii Le Mans Hypercar. Stylizacja auta wpisuje się w najnowsze trendy Peugeota i nawiązuje detalami do najnowszych modeli wielkoseryjnych. Ten projekt, który przełamuje schematy, jest owocem współpracy zespołu Peugeot Design (pod kierownictwem Matthiasa Hossanna) i zespołu sportowego (pod kierownictwem Oliviera Jansonnie).

Na granicy regulaminu?

Podczas prezentacji prototypu w lipcu 2021 roku, wielu spekulowało, że brak tylnego skrzydła będzie niezgodny z regulaminem z FIA dla Hypercar. Dział techniczny Peugeot Sport obstawał jednak przy swoim. Czas pokazał, że interpretacja przepisów ACO/FIA dotyczących LMH okazała się prawidłowa. Testy, które odbywały się od grudnia na torach Portimão/Portugalia, Le Castellet/Francja, MotorLand Aragón/Hiszpania, Barcelona/Hiszpania i Magny-Cours/Francja potwierdziły zalety tej przełomowej koncepcji w praktyce, w różnych warunkach pogodowych.

Symboliczne znaczenie

Auto jest wizytówką technicznych możliwości francuskiego koncernu w zakresie hybrydyzacji. Wyraziste wzornictwo, pasja do sportów motorowych i doskonałość technologiczna to trzy wartości Peugeot, które przyświecają temu programowi. Powrót marki do wyścigów długodystansowych z wykorzystaniem tak futurystycznego modelu ma w tym wypadku symboliczny charakter. 24-godzinny wyścig Le Mans jest celem szczególnym, ponieważ jest to najlepszy egzamin dla innowacyjnych pomysłów oraz najnowszych technologii. Warto w tym miejscu przypomnieć, że Peugeot ma na tym polu olbrzymie doświadczenie. Poprzednicy 9X8 905 i 908 wygrali już LeMans, a obecna, uważana za przełomową, konstrukcja wyznacza nowy kierunek projektowania w programie FIA WEC.

Ponad 10 tys. km testów

W ciągu 25 dni testowych Peugeot 9X8 przejechał ponad 10 000 kilometrów. Z powodzeniem przeprowadzono homologację samochodu we współpracy z FIA. W tym samym czasie zespół kierowany przez dyrektora Peugeot Sport Powertrain Françoisa Coudraina koncentrował się na rozwoju układu napędowego na stanowisku badawczym, w symulatorze i na torze wyścigowym. Prac nie dało się ukończyć przed rozpoczęciem sezonu i z tego względu Peugeot 9X8 dołączył do stawki FIA World Endurance Championship dopiero podczas 6-godzinnego wyścigu Monza (10 lipca) na słynnym włoskim torze nazywanym “Świątynią prędkości”.

Efekt współpracy specjalistów

Projekt 9X8 to efekt współpracy Teamu Peugeot TotalEnergies z wieloma międzynarodowymi partnerami, z których każdy cieszy się uznaniem w swojej branży. Za zarządzanie energią i optymalizację wydajności sekcji elektrycznej odpowiedzialna jest marka Capgemini, specjalista w dziedzinie sztucznej inteligencji. Sparco dostarczył zespołowi niezbędne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, a duńska marka Jack & Jones zaopatruje Team Peugeot TotalEnergies w odzież.

 

Udział Peugeota w FIA World Endurance jest kolejnym dowodem na pomysłowość marki i jej pasję do sportów motorowych. Odgrywa on również znaczącą rolę w niezbędnym transferze technologii z torów wyścigowych do naszych pojazdów drogowych, zwłaszcza w dziedzinie elektryfikacji. Aby pokazać, jak poważnie podchodzimy do kwestii transformacji energetycznej, Peugeot zobowiązał się do elektryfikacji całej gamy modelowej do 2024 roku. Co więcej, jeżeli chcemy osiągnąć nasz cel, jakim jest posiadanie w Europie do 2030 roku wyłącznie pojazdów elektrycznych, wiemy, że musimy wyróżniać się w tej dziedzinie, a wyścigi samochodowe bardzo nam w tym pomagają. Warto w tym miejscu wspomnieć, że zanim PEUGEOT 9X8 zadebiutuje w wyścigach, inżynierowie programu przenieśli już jego system hybrydowy do jednego z naszych samochodów drogowych – PEUGEOT 508 Peugeot Sport. W przygotowaniu są również inne modele – mówi Linda Jackson, CEO Peugeota.

 

PEUGEOT 9X8 Le Mans Hypercar w pełni oddaje DNA marki i jest efektem niestrudzonej pracy zespołowej naszych działów sportowych i projektowych, wspieranych przez naszych kluczowych partnerów, których wiedza i doświadczenie w swoich dziedzinach były niezwykle istotne. Sukces na torze wyścigowym można osiągnąć tylko dzięki połączeniu wszystkich umiejętności – stwierdził Jean-Marc Finot, Dyrektor Stellantis Motorsport.

 

Prezentując dziś nasz nowy samochód wyścigowy, spełniamy obietnicę, którą złożyliśmy zeszłego lata. PEUGEOT 9X8 jest w rzeczywistości fizycznym ucieleśnieniem koncepcji, którą ujawniliśmy w lipcu 2021 roku – dodał Olivier Jansonnie, Dyrektor Techniczny, Peugeot Sport.

 

Źródło: TotalEnergies

Zdjęcia: Marian Chytka/MCH Photography

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).