PassThru – fabryczna diagnostyka w niezależnym warsztacie | MOTOFAKTOR

PassThru – fabryczna diagnostyka w niezależnym warsztacie

PassThru to jedna z ważniejszych funkcji diagnostycznych potrzebnych w warsztatach. Trzeba wiedzieć jak z niej korzystać, by uniknąć problemów prawnych.

Od 2010 roku wraz z wejściem w życie normy Euro 5, europejskie regulacje prawne zobowiązały producentów pojazdów do udostępniania niezależnym warsztatom informacji technicznych i możliwości pobierania aktualizacji oprogramowania sterowników do swoich samochodów. Te dane i oprogramowanie dostępne są za pośrednictwem portali producentów pojazdu na określonych przez nich warunkach.

 

Podstawowym warunkiem jest opłata za wszystkie wykonywane czynności diagnostyczne i aktualizacyjne oferowane przez dany portal. Opłaty zależą (każdy producent nalicza je inaczej) od zakresu prac (diagnostyka, aktualizacja oprogramowania, dokumentacja techniczna), ilości pobranych danych czy czasu korzystania z portalu. Ogólnie i statystycznie dostęp na jedną godzinę to 7 do 11 euro, a roczny abonament to nawet 3800 i więcej euro.

 

Korzystanie z funkcji PassThru nie jest łatwe, wymaga dokładnego przygotowania sprzętu komputerowego jakim dysponuje warsztat, bardzo dobrego i pewnego połączenia z Internetem oraz specjalnego interfejsu, który połączy komputer zalogowany do portalu producenta samochodu z pojazdem, który będzie poddany pracom diagnostycznym. Takim interfejsem może być zaawansowany tester diagnostyczny lub jego część. W przypadku testerów diagnostycznych serii mega macs firmy Hella Gutmann Solutions rolę pośrednika między komputerem a pojazdem pełni moduł VCI, który służy do połączenia złącza EOBD auta z testerem.

 

W przypadku korzystania z funkcji PassThru wykorzystywany jest tylko moduł VCI (VCI łączy się ze złączem diagnostycznym auta z jednej strony i komputerem z drugiej), sam tester nie bierze udziału w tym procesie. Moduł VCI zapewnia poprawną współpracę z portali takich marek jak: Audi, BMW, Chevrolet, Ford, Lexus, Mercedes-Benz, Mini, Opel, Renault, SEAT, Skoda, Smart, Toyota, Volkswagen. Należy przy tym pamiętać, że posiadanie aktualnie opłaconej wersji licencji na oprogramowanie testera nie jest równoznaczne z bezpłatnym dostępem do portali producentów. Logowanie do tych portali wymaga zawsze niezależnych opłat bez względu na płatne licencje oprogramowania testerów.

Jak skorzystać z PassThru?

Należy wyposażyć się w odpowiedni interfejs pośredniczący między pojazdem a komputerem logowanym do portalu producenta (użytkownicy testerów mega macs użyją modułu VCI). Logowanie do portalu wymaga najczęściej (każda marka aut ma tu własne często znacznie różniące się między sobą wymagania) rejestracji warsztatu, weryfikacji online wykorzystywanego interfejsu, aktywnej i wypłacalnej karty kredytowej (opłaty pobierane są w walucie europejskiej). Konieczne jest pobranie i zainstalowanie oprogramowania obsługującego portal danego producenta (każda marka ma swój) co wymaga sporej ilości wolnego miejsca na dysku komputera (zwykle 20-40 GB). Komputer, który będzie wykorzystywany do PassThru musi mieć działający i zaktualizowany system operacyjny (Windows 7 lub wyżej) i musi być podłączony do bardzo solidnego i szybkiego łącza internetowego.

Dostęp do danych i czynności diagnostycznych w portalach producentów pojazdów zwykle jest podzielony na dwie części. Jedna dotyczy danych ogólnych, np. odczytu kodów błędów, rozpoznania usterki, adaptacji zmienianego modułu funkcjonalnego itd. Zakres tych prac jest podobny do tego co oferują uniwersalne testery ale w rozmiarze fabrycznej diagnostyki. Druga część to możliwości diagnostyczne i aktualizacyjne sterowników, pobieranie ich aktualnego oprogramowania. Do tej części zalicza się także prace z systemami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo w tym za zabezpieczenie pojazdu przed kradzieżą. Jeżeli diagnosta chce używać tych danych musi liczyć się z nieuniknioną weryfikacja legalności wykonywanych czynności, używanych narzędzi i oprogramowania komputerowego. Może być także poproszony o przedstawienie zaświadczenia o niekaralności. Taka weryfikacja trwa nawet kilkanaście dni zanim przyznany zostanie dostęp do odpowiednich danych i funkcji (Grupa VW).

 

Jeżeli warsztat i diagności spełniają warunki stawiane przez daną markę samochodów i uzyskali dostęp do właściwego portalu mogą teraz wykonać wszelkie prace diagnostyczne, pobrać najnowsze wersje oprogramowania sterowników naprawianego auta, adoptować wszystkie systemy, weryfikować ich stan i funkcjonalność na tym samym poziomie jak robią to autoryzowane serwisy marki.

 

Obecny rozwój samochodów, a szczególnie najnowszych systemów elektronicznych, wymaga korzystania z właściwych narzędzi diagnostycznych. Takim narzędziem już jest system PassThru, którego znacznie będzie szybko nabierało wielkiego znaczenia.

Czy warto brać pod uwagę system PassThru?

Jeżeli zakład usługowy zajmuje się najnowszymi autami i gdy posiadane testery nie są w stanie zapewnić właściwego zakresu prac diagnostyczno-adaptacyjnych (żaden tester uniwersalny nie ma takich możliwości jak fabryczny system diagnostyki) to PassThru jest potrzebnym i koniecznym rozwiązaniem.

 

Na koniec konieczna uwaga. Żaden producent testerów diagnostycznych umożliwiających dostęp do funkcji PassThru ani właściciel portalu producenta nie bierze żadnej odpowiedzialności jak ten system wykorzysta zakład usługowy.

 

Artykuł sponsorowany przez Hella Gutmann Solutions

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).