Opony ważne w zrównoważonym biznesie flotowym | MOTOFAKTOR

Opony ważne w zrównoważonym biznesie flotowym

Rośnie liczba flot w Europie stawiających na paliwooszczędne opony i nowoczesny park maszynowy dla zrównoważonego rozwoju - wskazuje raport Goodyear Sustainable Reality Survey 2023.

 

W najnowszym badaniu Goodyear wzięła udział rekordowa w historii ankiety liczba flot – aż 1600 firm transportowych z całej Europy, w tym z Polski.

Rośnie rola opon w osiąganiu celów zrównoważonego rozwoju

Badanie wykazało, że przybyło firm, które stosują paliwooszczędne opony – takie działania podejmuje już 56% flot (wobec 54% przed rokiem). To rozwiązanie jest szczególnie popularne wśród największych przedsiębiorstw, liczących ponad 500 pojazdów, gdzie aż 70% wskazało na opony. W mniejszych flotach widać podobnych trend – już ponad połowa z nich stawia na opony ograniczające zużycie paliwa.

 

Z opon bieżnikowanych korzysta 42% przedsiębiorstw i tu również przodują największe floty. Bieżnikowanie jest ekonomiczne i ekologiczne, pozwala zmniejszyć ogólne wydatki na opony o 10%, wydłużyć ich żywotność nawet o 150% [1] i jest to proces bardziej przyjazny dla środowiska, redukujący wykorzystanie ropy naftowej o 56% [2].

 

Operatorzy flot rozumieją, że zmiana opon we flocie na bardziej efektywne paliwowo może przełożyć się na znaczące oszczędności. Na przykład wyposażenie floty w opony Goodyear z serii Fuelmax Endurance, dedykowanej dla firm transportowych operujących na trasach regionalnych, może przynieść zmniejszenie emisji CO2 o 2%, co w przypadku floty składającej się ze 100 pojazdów oznacza oszczędność aż 40 000 litrów paliwa rocznie [1]. Porównywalne korzyści flotom międzynarodowym może dać zastosowanie innej opony z portfolio Goodyear, Fuelmax Performance na oś kierowaną.

 

Floty, szczególnie te większe, coraz częściej dostrzegają korzyści z zastosowanie dobrej jakości opon, rozumiejąc, że początkowo wyższy koszt zakupu przekłada się na późniejsze oszczędności w całym okresie ich eksploatacji. Te korzyści mogą być jeszcze wyższe w połączeniu z kompleksowym pakietem rozwiązań i usług do monitorowania opon, jak Goodyear Total Mobility, które pozwalają zmaksymalizować cykl życia produktu i jego efektywność, jednocześnie minimalizując ryzyko problemów związanych z oponami. Ponadto pomagają obniżyć koszty paliwa i osiągnąć cele w zakresie emisji CO2.To wszystko przekłada się na wyższą efektywność operacyjną, a w ślad za tym na lepszą konkurencyjność przedsiębiorstw transportowych – skomentował Maciej Szymański, dyrektor marketingu Goodyear ds. opon użytkowych w Europie.

Floty stawiają na nowocześniejsze pojazdy

Przybywa w Europie flot, które modernizują posiadany park pojazdów – wynik tegoroczny to 62% wobec 58% rok wcześniej. Branża kontynuuje transformację w kierunku pojazdów elektrycznych oraz bardziej wydajnych układów napędowych, co jest szczególnie popularne wśród dużych i największych flot, w rozmiarze od 101 i więcej pojazdów – odsetek odpowiedzi przekroczył tam 70%, a wśród firm posiadających ponad 500 pojazdów wyniósł 79%. Najmniejsze floty ( 1-10 pojazdów) rzadziej decydują się na tego typu inwestycje – ten wariant wybrało 42% z nich, co może być uzasadnione ograniczeniami budżetowymi.

Rozwiązania telematyczne pomagają oszczędzać

W dążeniu do redukcji emisji CO2 floty sięgają też po inne narzędzia – 47% ankietowanych wdrożyło rozwiązania telematyczne, monitorujące i redukujące zużycie paliwa. Najczęściej na ten krok decydują się największe floty z taborem przekraczającym 500 pojazdów (71%), a najmniej popularne jest to wśród małych flot (w rozmiarze do 10 pojazdów) z wynikiem poniżej jednej trzeciej.

 

Cele w zakresie zużycia paliwa ustaliło 45% firm transportowych i aby je osiągnąć, dbają one o odpowiednie przeszkolenie kierowców z eco drivingu. Przodują w tym największe floty (76%), ale duże firmy nie pozostają w tyle – już ponad połowa z nich zdecydowała się na podobny krok. Dla odmiany tylko 33% najmniejszych i 38% średnich flot (11-50 pojazdów) dba o doskonalenie umiejętności swoich kierowców z zakresie ekonomicznej jazdy.

 

[1] Na podstawie analizy wewnętrznej i porównania użycie nowej opony Goodyear z modelem pogłębianym, bieżnikowanym i pogłębianym po raz drugi.
[2] Na podstawie szacunków wewnętrznych Goodyear.

 

Źródło: Goodyear

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).