Olej do sprężarek i czynnik chłodniczy – jak mieszać? | MOTOFAKTOR

Olej do sprężarek i czynnik chłodniczy – jak mieszać?

Na europejski rynek wprowadzono nowy czynnik chłodniczy – R1234yf.

Które mieszanki oleju do sprężarek i nowego czynnika chłodniczego są prawidłowe? Jak uniknąć kosztownych uszkodzeń układu klimatyzacji spowodowanych stosowaniem niewłaściwego oleju? Eksperci Denso odpowiadają na najczęstsze pytania warsztatowców.

 

Układy klimatyzacji wszystkich samochodów wyprodukowanych po 1 stycznia 2017 roku są napełnione nowym czynnikiem chłodniczym R1234yf. Z kolei pojazdy, które zostały wyprodukowane przed styczniem 2017 i w których stosowany jest czynnik R134a, będą wymagały modernizacji układu klimatyzacji. W celu spełnienia nowych przepisów UE, konieczne będzie przejście na czynnik chłodniczy typu R1234yf. Należy również pamiętać, że wraz ze zmianą czynnika chłodniczego na rynku pojawiły się również nowe oleje do sprężarek.

Jaki olej, jaki czynnik chłodniczy?

Denso w sprężarkach klimatyzacji z czynnikiem typu R134a stosuje olej ND-8 (olej PAG 46 DEC). W układach napełnionych nowym czynnikiem chłodniczym R1234yf należy stosować olej ND-12 (DEC) – jest to również olej typu PAG 46, ale zawiera specyficzne dodatki dla czynnika chłodniczego R1234yf.

 

Oleje ND-8 i ND-12 nie są wymienne. Podczas gdy olej ND- 12 może być używany zarówno z czynnikiem R134a, jak i R1234yf, olej-ND 8 nie może być stosowany z czynnikiem chłodniczym typu R1234yf.

 

W poniższej tabeli przedstawione zostały różne typy olejów stosowane w poszczególnych sprężarkach Denso oraz przypisane im czynniki chłodnicze typu R134a lub R1234yf, które są dostępne na rynku wtórnym.

Mieszanie olejów

Mieszanie olejów do sprężarek klimatyzacji nie jest zalecane, ponieważ może prowadzić do uszkodzenia kompresora, jednak nowy olej ND-12 może być stosowany zarówno z czynnikiem chłodniczym R1234yf, jak i z czynnikami starego typu R134a.

 

Co ważne, po zmodernizowaniu układu klimatyzacji pod czynniki chłodnicze typu R1234yf, sprężarki wstępnie napełnione olejem ND-8 nie mogą być w nich dłużej używane. Kiedy czynnik chłodniczy typu R1234yf wejdzie w reakcję z olejem ND-8, ulegnie degradacji i zacznie negatywnie działać na części układu klimatyzacji. Dlatego też nie zaleca się stosowania oleju ND-8 w połączeniu z czynnikiem chłodniczym typu R1234yf.

 

Nowy olej ND-12 może być stosowany w układach z czynnikiem chłodniczym typu R134a, bez potrzeby przepłukiwania układu i usuwania pozostałego oleju ND 8, chociaż pracownicy warsztatów powinni upewnić się, że układ klimatyzacji jest czysty.

Wpływ na rynek wtórny

Pierwsze zmiany na rynku wtórnym pojawiły się w zastosowaniach dla pojazdów marki FIAT. Denso jest producentem sprężarki DCP09003, wstępnie napełnionej olejem ND-8, która była montowana w modelach z układami klimatyzacji z czynnikiem chłodniczym typu R134a. Sprężarka ta została zastąpiona przez model DCP09060, wstępnie napełniony olejem ND-12. Nowy kompresor jest montowany w tych samych modelach FIAT, przy czym pojazdy są teraz wyposażone w układy klimatyzacji z czynnikiem typu R1234yf.

 

Wraz ze zmianami na rynku i aktualizacjami poszczególnych modeli przez producentów samochodów, Denso opracowuje nowe części wstępnie napełnione olejem ND-12, aby zapewnić klientom najlepszą obsługę na rynku. Z 40% udziałem w rynku Denso jest wiodącym producentem sprężarek klimatyzacji na świecie.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).