Sportowe zacięcie, zaawansowane rozwiązania techniczne i budząca emocje stylistyka, są podstawą wygranych samochodów marki Audi. Geny sukcesu mają swe źródło w wyścigach. A wszystko zaczęło się w roku 1980.

Historia sukcesu zaczyna się wraz z Audi quattro

Pomijając czas przed II wojną światową, erę legendarnych samochodów wyścigowych z lat trzydziestych – Auto Union Grand Prix, historia udziału AUDI AG w sportach motorowych rozpoczyna się wraz z Audi Quattro. Ważnym czynnikiem późniejszego sukcesu rynkowego napędu quattro były liczne zwycięstwa oraz dwa tytuły mistrzowskie w klasyfikacji producentów oraz również dwa w klasyfikacji kierowców, zdobyte przez “oryginalne quattro” w Rajdowych Mistrzostwach Świata w latach 1982 – 1984.

Quattro zwycięża również na torach wyścigowych

Po tym jak Cztery Pierścienie wywróciły rajdy do góry nogami i trzykrotnie, w rekordowym za każdym razem czasie szturmem zdobyły w modelu Sport Quattro amerykański szczyt Pikes Peak, Audi przystosowało napęd quattro również do użytku na torach wyścigowych. Sukcesów tu było wiele: na początku Audi 200 Quattro i Audi 90 Quattro IMSA GTO w Stanach Zjednoczonych, później – w latach 1990 i 1991 dwa tytuły mistrzowskie Audi V8 Quattro w mistrzostwach serii DTM i na koniec Audi A4 w wyścigach samochodów turystycznych budowanych na bazie modeli seryjnych. W roku 1996 Audi A4 Quattro zdobyło tytuł mistrzowski w siedmiu krajach. W latach 2012 – 2016 napęd na cztery koła quattro powracał na tor jako e-tron quattro.

Audi R8 – sportowy samochód z Le Mans najbardziej utytułowanym we współczesnych wyścigach

W ślad za tym, jak dominujący wówczas napęd quattro został zakazany w klasie wyścigów samochodów turystycznych, Audi przeszło do kategorii sportowych prototypów i to właśnie w tej klasie sportów motorowych przez 18 lat skutecznie promowało swe hasło: “Vorsprung durch Technik” – przewaga dzięki technice. Już podczas swego debiutu w Le Mans – najtrudniejszym na świecie wyścigu długodystansowym – w roku 1999, cztery pierścienie od razu stanęły na podium, na trzecim jego miejscu. W kolejnych latach Audi R8 było klasą samo dla siebie. W latach 2000 – 2002, Audi, między innymi dzięki debiutującej w roku 2001 technice TFSI, która później z sukcesem weszła do masowej produkcji, osiągnęło historyczny hat-trick. W latach 2004 i 2005 zespoły klienckie zdobyły kolejne dwa generalne zwycięstwa dla czterech pierścieni. Audi R8 zapewniło sobie miejsce w historii sportów motorowych zwyciężając 63 razy w 80 wyścigach.

Powrót do DTM

Po tym jak Laurent Aiello wygrał w roku 2002 za kierownicą Abt Audi TT-R, Audi w roku 2004 powróciło do serii DTM z zespołem fabrycznym i od razu, za sprawą swego szwedzkiego kierowcy Mattiasa Ekströma, wygrało. Szwed triumfował ponownie w roku 2007, a w latach 2008 i 2009 jego sukcesy powtarzał inny kierowca Audi, Timo Scheider. Audi było pierwszym i do dnia dzisiejszego pozostaje jedynym producentem motoryzacyjnym w historii DTM, który zdobył takie potrójne zwycięstwo. W sezonie 2011 do historii sukcesów dołączył Martin Tomczyk, zdobywając za kierownicą Audi A4 DTM kolejną wygraną dla marki i piątą dla tego modelu. W roku 2013 Mike Rockenfeller za sterami Audi RS 5 DTM zapewnił Audi dziewiąty tytuł mistrzowski w serii DTM. Natomiast w 2018 sensację wzbudził Rene Rast, gdy zwyciężył dla czterech pierścieni w swym debiutanckim w serii DTM sezonie. W tym samym roku Audi zgarnęło również tytuł Mistrzów Świata klasyfikacji producentów.

Pionierskie osiągnięcia z techniką TDI

Technika TDI pozwoliła Audi po raz kolejny odegrać rolę pioniera i po raz kolejny zademonstrować swą “przewagę dzięki technice”. W roku 2006 Audi R10 TDI wyposażone w nową koncepcję napędu, było pierwszym samochodem sportowym z silnikiem wysokoprężnym triumfującym w legendarnym, 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. W sumie technika TDI zwyciężała w Le Mans osiem razy. Audi R10 TDI wygrywało ponownie w Le Sarthe w latach 2007 i 2008. Dodatkowo cztery pierścienie trzy razy zwyciężały serię American Le Mans oraz w roku 2008 również serię European Le Mans – wszystko samochodami z silnikami wysokoprężnymi. W 2010, już bolidem R15 TDI, Audi zdobyło w Le Mans wszystkie trzy miejsca na podium i ustanowiło nowy, nie pobity do dnia dzisiejszego rekord przejechanego dystansu. W 2011, 2012, 2013 i 2014, TDI ponownie w Le Mans nie miało sobie równych. W 2014, marka z Ingolstadt świętowała swe trzynaste zwycięstwo w szesnastu wyścigach, w których brała udział. Audi pokazuje swą “przewagę dzięki technice” również jeśli chodzi o wydajność energetyczną. Podczas całej “ery TDI” Cztery Pierścienie na przestrzeni jednej dekady zredukowały spalanie oleju napędowego w swych bolidach o 46%.

Pierwszy hybrydowy triumfator Le Mans

Zapewniając sobie w roku 2012 pierwszą w historii wygraną w Le Mans hybrydowego samochodu wyścigowego, Audi przekroczyło kolejny milowy kamień najważniejszego na świecie wyścigu długodystansowego. Trzy lata z rzędu (w latach 2012, 2013 i 2014), Audi R18 e-tron quattro było w Le Mans nie do pobicia. Obok jego pionierskich rozwiązań dotyczących napędu pojawiły się inne innowacje, jak np. światła laserowe Audi Laser Light. Tytuł mistrzowski w klasyfikacji producentów i kierowców zdobyty w roku 2012 oraz Mistrzostwo Świata w Wyścigach Długodystansowych FIA – WEC z roku 2013, zamykają zakończoną w roku 2016 księgę zwycięstw Audi w tej serii wyścigów.

Audi Sport customer racing otwiera możliwości dla klientów zewnętrznych

Model R8 LMS z roku 2009 zapoczątkował w Audi systematyczny rozwój gałęzi produkcji samochodów wyścigowych z myślą o klientach zewnętrznych. Sportowe auto klasy GT3, w którym zawartość podzespołów zaczerpniętych z seryjnie produkowanego modelu wynosi ponad 50%, wciąż robi wrażenie. Do końca roku 2016 Audi oddało do rąk swych klientów ponad 200 takich aut. W marcu roku 2015 koncern z Ingolstadt przedstawił drugą generację tego samochodu klasy GT3. Nowa jego wersja wygrała 24-godzinny wyścig w Spa i dwukrotnie 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring. Począwszy od roku 2017 ofertę pojazdów na poziomie wejściowym uzupełnia Audi RS 3 LMS zaprojektowane z myślą o kategorii wyścigów samochodów turystycznych TCR. Pod koniec tego samego roku Audi Sport customer racing zaczęło oferować trzeci model w gamie – Audi R8 LMS GT4, stworzone dla tzw. gentlemen drivers.

Vorsprung durch Technik – przewaga dzięki technice wciąż trwa

W sezonie 2019 marka z czterema pierścieniami w logo kontynuuje zaangażowanie w serię wyścigów samochodów elektrycznych, a jednocześnie w popularną serię wyścigów samochodów turystycznych DTM. Obecność w wyścigach Formuły E – przeżywającej obecnie boom pierwszej na świecie serii wyścigów samochodów w pełni elektrycznych, stanowi w tym roku filar programu sportów motorowych Audi.

Źródło: Audi

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.