Nowy taryfikator mandatów od 1 stycznia 2022 r. | MOTOFAKTOR

Nowy taryfikator mandatów od 1 stycznia 2022 r.

person Redakcja 25/09/2022

Nowy taryfikator to m.in. wyższe kwoty mandatów, dodatkowe przepisy chroniące pieszych czy dotkliwsze restrykcje wobec nietrzeźwych kierowców.

 

  • Od 1 stycznia 2022 r. weszły w życie zmiany zapisane w znowelizowanej ustawie Prawo o ruchu drogowym i Kodeksie Wykroczeń, które wprowadziły m.in. podwyżkę maksymalnej wysokości grzywny nakładanej przez sąd z 5 000 do 30 000 zł
  • Podniesione zostały również kary za kierowanie pojazdem w stanie po spożyciu alkoholu czy wykroczenia popełnienie na przejazdach kolejowych
  • II etap zmian w taryfikatorze mandatów wszedł w życie od 17 września 2022 r. i zwiększył on ilości punktów karnych nakładanych przez służby za poszczególne wykroczenia w ruchu drogowym
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

Część przepisów w znowelizowanej ustawie Prawo o ruchu drogowym oraz zmian w Kodeksie Wykroczeń weszła w życie od 1 stycznia 2022 r. Regulacje między innymi podwyższyły maksymalną wysokość grzywny nakładaną przez sąd z 5 000 do 30 000 złotych. Od 1 stycznia 2022 roku kierowcy, którzy przekraczają dopuszczalną prędkość, wyprzedzają w miejscu niedozwolonym lub naruszają przepisy chroniące pieszych, muszą liczyć się zatem ze znacznie większymi restrykcjami.

 

Wprowadzone zostały także nowe regulacje dotyczące zatrzymywania prawa jazdy. To także zwiększone grzywny za kierowanie pojazdem w stanie po spożyciu alkoholu czy wykroczenia popełnienie na przejazdach kolejowych.

 

Zmiany dotyczą głównie wykroczeń, które stanowią jedne z najczęstszych przyczyn wypadków drogowych. To przede wszystkim przekroczenie dopuszczalnej prędkości. Jeżeli będziemy jechać za szybko o 30 km/h, minimalna kwota mandatu wyniesie 800 zł (dotychczas było to od 200 do 300 zł.). Z proporcjonalnie większymi mandatami muszą się liczyć kierowcy, którzy jeszcze bardziej przekroczą dopuszczalną prędkość.

 

Zmiany dotyczą także kodeksu wykroczeń. Grzywną minimum 1 500 zł zagrożeni są kierowcy, którzy popełnili wykroczenie wobec pieszego. Mówi o tym nowy artykuł 86b kodeksu wykroczeń. Wprowadza on katalog nieprawidłowych zachowań, takich jak nie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu czy nie zatrzymanie pojazdu przed przejściem dla pieszych, aby umożliwić przejście osobie z niepełnosprawnością. To także wyprzedzanie na przejściu dla pieszych lub omijanie pojazdu, który zatrzymał się by umożliwić przejście pieszemu. Wówczas sąd może dodatkowo orzec zakaz prowadzenia pojazdów, w szczególności, jeżeli sprawca wykroczenia spowodował zagrożenie bezpieczeństwa pieszego.

 

Do wielu poważnych w skutkach wypadków dochodzi również na przejazdach kolejowych. Uderzenie rozpędzonego pociągu w samochód najczęściej kończy się tragicznie. Dlatego za objeżdżanie opuszczonych zapór, wjeżdżanie na przejazd, gdy zapory już się opuszczają, niestosowanie się do sygnałów świetlnych czy wjeżdżanie na przejazd, jeżeli po jego drugiej stronie nie ma miejsca na kontynuowanie jazdy, grozi mandat nie mniejszy niż 2 000 zł.

 

Kolejne ważne zmiany dotyczą podniesienia dolnej granicy grzywny do 2 500 zł za kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po spożyciu alkoholu, a do 1 000 zł za poruszanie się po spożyciu alkoholu pojazdem innym, niż mechaniczny (np. rower lub hulajnoga). Również spowodowanie kolizji pod wpływem alkoholu lub środków działających podobnie oznacza mandat nie mniejszy niż 2 500 zł. Artykuł 86 par. 1a kodeksu wykroczeń za kolizję, gdzie poszkodowani odniosą obrażenia (poniżej 7 dni) wprowadził minimalną grzywnę 1 500 złotych.

 

Policjanci mogą również zatrzymać prawo jazdy kierowców w transporcie drogowym za nierejestrowanie aktywności kierowcy, używanie cudzej karty kierowcy, nieuprawnioną ingerencję w działanie tachografu czy odłączenie tachografu.

 

Taryfikator obowiązujący od 1 stycznia 2022 r. jest opisany TUTAJ

II etap zmian w taryfikatorze od 17 września

Od 17 września 2022 r. zaczął obowiązywać II etap zmian w powyższych aktach prawnych, który przede wszystkim wprowadził zmiany w ilości przyznawanych punktów karnych za poszczególne wykroczenia.

 

Nowy taryfikator sprawia, że o utratę prawa jazdy jest znacznie łatwiej niż dotąd, bo lista wykroczeń, za które można dostać 15 punktów karnych została wydłużona. Tyle punktów dostaniemy m.in. za:

 

  • nieudzielenie pomocy ofierze wypadku;
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych albo wchodzącemu na to przejście;
  • jazdę autostradą pod prąd;
  • omijanie zapór kolejowych;
  • niezastosowanie się, w celu uniknięcia kontroli, do sygnału osoby uprawnionej do kontroli ruchu drogowego, nakazującego zatrzymanie pojazdu;
  • niestosowanie się do znaku B-25 lub B-26 „zakaz wyprzedzania”;
  • przekroczenie prędkości o więcej niż 70 km/h.

 

12 punktów można dostać przykładowo za:

 

  • naruszenie zakazu zawracania na autostradzie albo na drodze ekspresowej;
  • naruszenie zakazu korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku przez kierującego pojazdem.

 

Co więcej, nakładane punkty karne są kasowane dopiero po dwóch latach od momentu opłacenia mandatu.

 

Zastosowanie w przypadku najbardziej poważnych wykroczeń, skutkujących poważnym zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego ma tzw. „recydywa”. Sytuacja ta dotyczy złamania przepisów z tej samej grupy w ciągu 2 lat od ostatniego wykroczenia. Jeżeli tak się stanie, mandat drogowy będzie dwukrotnie wyższy niż dotychczas.

 

Dotyczy to na przykład przekroczenia prędkości o:

 

  • 31-40 km/h – pierwszy raz: 800 złotych / recydywa: 1600 złotych
  • 41-50 km/h – pierwszy raz: 1000 złotych / recydywa: 2000 złotych
  • 51-60 km/h – pierwszy raz: 1500 złotych / recydywa: 3000 złotych
  • 61-70 km/h – pierwszy raz: 2000 złotych / recydywa: 4000 złotych
  • 71 km/h i więcej – pierwszy raz: 2500 złotych / recydywa: 5000 złotych

 

Oprócz przekroczenia prędkości nowy taryfikator zakłada, że podwójne karanie innych obszarów ruchu, np.:

 

  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu – pierwszy raz: 1500 złotych / recydywa: 3000 złotych;
  • złamanie zakazu wyprzedzania – pierwszy raz: 1000 złotych / recydywa: 2000 złotych;
  • wyprzedzanie na przejściu lub przed nim – pierwszy raz: 1500 złotych / recydywa: 3000 złotych;
  • niezachowanie ostrożności i spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym z następstwem w postaci poszkodowanego pieszego, rowerzysty itp. – pierwszy raz: 1500 złotych / recydywa: 3000 złotych;
  • omijanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – pierwszy raz: 1500 złotych /  recydywa: 3000 złotych;
  • wjeżdżanie na torowisko przy zaporach, które są opuszczane, opuszczone lub nie skończyło się ich podnoszenie – pierwszy raz: 2000 złotych / recydywa: 4000 złotych;
  • wjazd na przejazd kolejowy przy czerwonym świetle sygnalizatora lub jeżeli po drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy – pierwszy raz: 2000 złotych / recydywa: 4000 złotych;
  • prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie po spożyciu alkoholu lub innego, podobnie działającego środka – pierwszy raz: 2500 złotych /  recydywa: 5000 złotych.

 

Taryfikator obowiązujący od 17 września jest opisany TUTAJ.

Są pierwsi ukarani

Zmiany w taryfikatorze na własnej skórze odczuł 2 dni po jego aktualizacji 32-latek z powiatu zamojskiego, który wyprzedzał na przejściu dla pieszych i przekroczył dozwoloną prędkość o 66 km/h w terenie zabudowanym. Z tytułu zmian stracił prawo jazdy i otrzymał 3500 złotych mandatu.

 

Kierowcy powinni się teraz mieć na baczności, bo za wykroczenia drogowe mogą ich czekać bardzo dotkliwe kary.

 

Źródło: Komenda Wojewódzka Policji w Opolu/Komenda Główna Policji

user photo

Autor

Redakcja

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).