Nowy system komunikacji SEAT-a | MOTOFAKTOR

Nowy system komunikacji SEAT-a

person Adrian Januszkiewicz 9/12/2019

SEAT stworzył system, który pozwala na wymianę danych w czasie rzeczywistym między samochodami a infrastrukturą drogową.

Kierowcy otrzymują ostrzeżenia o zmianach światła i innych istotnych zdarzeniach wprost do kokpitu w pojeździe. Nowe rozwiązanie ma znacznie zwiększać bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego.

Pojazdy połączone z sygnalizacją świetlną i infrastrukturą miejską

Do tej pory kierowcy dojeżdżając do skrzyżowania, mogli polegać wyłącznie na swojej intuicji. Teraz technologia ma pomóc im w określeniu, jakiej barwy światła powinni się spodziewać, jeśli wciąż będą poruszać się z tą samą prędkością.

 

Projekt prowadzony przez SEAT-a we współpracy z Urzędem ds. Ruchu Drogowego, Radą Miasta Barcelony i ETRA połączył pojazdy z miejską sygnalizacją świetlną i centrum kontroli ruchu drogowego. System pozwala także na przesyłanie informacji o wypadkach drogowych i innych utrudnieniach bezpośrednio na ekran deski rozdzielczej z opóźnieniem wynoszącym jedynie 300 milisekund.

W tym pilotażowym projekcie wykorzystujemy nowe samochody SEAT-a, wyposażone w technologię konieczną do łączenia się z siecią. W czasie rzeczywistym otrzymują ostrzeżenia o aktualnej sytuacji na drodze. Jordi Caus szef działu Urban Mobility Concepts w SEAT

Rozpocznij hamowanie

Podstawę projektu stanowi nawiązanie łączności między pojazdami a miejską infrastrukturą drogową.

Sygnalizacja świetlna przesyła komunikaty o aktualnym statusie i zmianie światła do chmury Urzędu ds. Ruchu Drogowego. Następnie odbiera je samochód i ostrzega kierowcę, czy uda mu się przejechać skrzyżowanie bez zatrzymywania, czy jednak powinien rozpocząć hamowanie. Jordi Caus

 

Gdy pojazd zbliża się do sygnalizacji, komputer wylicza na podstawie jego lokalizacji i aktualnej prędkości, jakiej barwy światła należy oczekiwać. System działa wyłącznie wtedy, gdy auto porusza się z dozwoloną prędkością.

To narzędzie, które ma pomóc kierowcom w płynniejszym przemieszczaniu, a jednocześnie znacznie zwiększyć ich bezpieczeństwo. Manuel Valdés szef działu Mobilności i Infrastruktury w Radzie Miasta Barcelony

Większa efektywność i mniejsze ryzyko

Dotychczas informacje na temat nasilenia ruchu drogowego, warunków pogodowych, pracach remontowych czy wypadkach kierowcy pozyskiwali z paneli informacyjnych umieszczonych przy drodze. Opracowany system pozwala wyświetlać wszystkie te komunikaty bezpośrednio na kokpicie auta podłączonego do chmury.

 

Większa ilość danych do dyspozycji kierowcy przekłada się na mniejsze ryzyko w transporcie. To właśnie główny cel projektu – znaczne ograniczenie groźnych sytuacji na drogach.

Ostatecznie chodzi nam o to, aby zmniejszyć liczbę wypadków i usprawnić ruch, co przyniesie też pozytywne skutki dla środowiska naturalnego. Jorge Ordás zastępca dyrektora działu Mobilności i Technologii w hiszpańskim Urzędzie ds. Ruchu Drogowego
Udało nam się połączyć samochody i infrastrukturę drogową, to jednak nie koniec naszej pracy. W przyszłości chcemy opracować narzędzia, które pozwolą bezpośrednio wpływać na pojazdy w sytuacji zagrożenia. Jordi Caus

 

SEAT od kilku lat współpracuje z władzami lokalnymi nad pionierskimi projektami mającymi zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Efektem wspólnych projektów była m.in. zaprezentowana w 2017 r. specjalna wersja modelu SEAT Leon Cristobal.

Samochód wyposażono w aż 19 systemów bezpieczeństwa składających się na tryb Guardian Angel. Sześć spośród nich, jak samochodowa czarna skrzynka czy szerokokątna kamera wsteczna, eliminuje czynniki, które prowadzą do 80% wypadków drogowych. Obecnie SEAT prowadzi również zaawansowane testy nad możliwością wykorzystania sieci 5G do połączenia pojazdu z infrastrukturą, zarówno w mieście, jak i na trasie.

 

Źródło: SEAT

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).