Nowoczesna chemia w służbie motoryzacji | MOTOFAKTOR

Nowoczesna chemia w służbie motoryzacji

W czasie Dnia Innowacji i Zrównoważonego Rozwoju BASF otwarto nowe laboratorium chemiczne w Humanitarium Wrocławskiego Centrum Badań EIT+. Dla koncernu chemicznego była to okazja do zaprezentowania zakresu swoich działań, z których dwa dotyczą właśnie motoryzacji.

Motoryzacja to zaledwie wycinek działalności koncernu BASF, ale bardzo istotny dla budowy współczesnych aut. Technologie lakiernicze BASF stosowane są praktycznie przez wszystkich producentów pojazdów, choć nie zawsze jako pełny pakiet – od kataforezy po lakier bezbarwny. Z kolei spełnienie wyśrubowanych norm czystości spalin nie byłoby możliwe bez katalizatorów, które od niedawna powstają także w Polsce – w nowej fabryce w Środzie Śląskiej.

 

Podczas prezentacji BASF goście mogli zobaczyć Teslę model S, polakierowaną przy użyciu materiałów należącej do koncernu marki Glasurit.

Powłoka lakiernicza tego samochodu jest odporna na zarysowania. Rysy powstałe na zewnętrznej warstwie lakieru bezbarwnego znikają same pod wpływem działania słońca i ciepła. Tak polakierowane auto znacznie dłużej zachowuje świeży wygląd. Dziś coraz więcej producentów pojazdów sięga po takie rozwiązanie.

BASF Coatings Services - Krzysztof Dwojewski

Branża lakiernicza przeżywa obecnie okres szybkiego rozwoju technologicznego. BASF wprowadza właśnie do produkcji pierwszą generację podkładów utwardzanych promieniowaniem UV, którą można skutecznie zastosować w warsztatach blacharsko-lakierniczych.

Podkład wysycha całkowicie w ciągu zaledwie kilku minut. Lakierowane podłoże nie rozgrzewa się w procesie suszenia, dlatego nie ma problemów z deformacją części nadwozia wykonanych z tworzyw sztucznych, czy elementami elektronicznymi znajdującymi się w pobliżu lakierowanego elementu. Powłoka od razu po wyschnięciu staje się stabilna i nie podlega żadnym zmianom. Tego rodzaju rozwiązanie wymaga stosowania specjalistycznych lamp emitujących promieniowanie UV-A i UV-B w odpowiedniej proporcji. Z uwagi na niezbędne nakłady inwestycyjne dopiero rozważamy wprowadzenie tej technologii na rynek polski.

- Krzysztof Dwojewski

 

Korzyść ze znacznego skrócenia czasu potrzebnego na polakierowanie danego elementu jest w Polsce mniej odczuwalna niż np. w Niemczech, ponieważ w naszym kraju stawka roboczogodziny w lakiernictwie jest mniej więcej czterokrotnie niższa niż za Odrą.

 

Inną nowością marki Glasurit jest podkład gruntujący typu DTM, który można aplikować bezpośrednio zarówno na podłoża metalowe, jak i na tworzywa sztuczne – zarówno w systemie do szlifowania, jak i na mokro.

Polska wciąż ma problem z przestawieniem się na stosowanie lakierów wodnych, które wymagają wyższego reżimu technologicznego niż lakiery konwencjonalne.

Przy aplikacji lakierów wodnych musi być cieplej, ich powłoka jest wrażliwa na wilgoć w otoczeniu, a mieszanka droższa. Ponadto w wielu regionach Polski prawo UE określające dopuszczalne udziały LZO w lakierach renowacyjnych nie jest skutecznie egzekwowane.

- Krzysztof Dwojewski

 

Aby przekonać polskich klientów, przedstawiciele należącej do BASF marki Glasurit prezentują lakiery wodne Linii 90 jako element pełnego systemu lakierniczego, wskazując na redukcję całkowitego kosztu i uproszczenie procesu naprawy związane z wykorzystaniem zaawansowanych technologicznie materiałów oraz towarzyszących im narzędzi Glasurit.

Katalizatory

Wiedza polskich mechaników i kierowców na temat katalizatorów jest wciąż niska. Brakuje świadomości na temat ważnej roli jaką pełni katalizator dla ochrony środowiska i prawidłowego działania silnika, a także na temat jego trwałości i czynników, które ją skracają.

Średnio katalizator zapewnia właściwy poziom oczyszczania spalin do 120 tys. km przebiegu samochodu, a potem jego wydajność spada. Po przebiegu 200-250 tys. km katalizator przestaje spełniać swoją funkcję ekologiczną. Dlatego po 120 tys. km przebiegu powinien zostać wymieniony lub przynajmniej oczyszczony.

kierownik działu inżynierii i procesów w fabryce BASF w Środzie Śląskiej - Bartosz Ura

 

Niskiej jakości paliwo, zawierające siarkę lub fosfor jest wręcz zabójcze dla katalizatorów.

Dotyczy to przede wszystkim oleju opałowego, który bywa nielegalnie tankowany do pojazdów z silnikiem Diesla, a który jest mocno zasiarczony w porównaniu z olejem napędowym.

- Bartosz Ura

 

Niedopuszczalne jest „wycinanie” katalizatora, ponieważ nie tylko taki samochód nie spełnia norm czystości spalin przewidzianych w jego homologacji, ale zmieniają się warunki pracy silnika, który nie będzie prawidłowo pracował.

W nowym laboratorium chemicznym Humanitarium Wrocławskiego Centrum Badań EIT+ jednocześnie może uczyć się 30 osób. Warsztaty skierowane są do dzieci i młodzieży w wieku od 4 do 16 lat, a z dotychczasowej oferty edukacyjnej tej placówki skorzystało ponad 10 tys. osób.

BASF w Polsce ma dwa zakłady produkcyjne, w których zatrudnia około 700 osób, a których przychody w 2015 roku wyniosły 760 mln euro.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).