Nowe oznakowania paliw na stacjach benzynowych i nie tylko od października 2018 | MOTOFAKTOR

Nowe oznakowania paliw na stacjach benzynowych i nie tylko od października 2018

Za sprawą unijnej dyrektywy Parlamentu i Rady Europejskiej na terenie wspólnoty będą wprowadzane nowe etykiety oznaczające rodzaje paliw.
5/07/2018

Dyrektywa 2014/94/UE ma na celu przyczynienie się do rozwoju ogólnounijnej infrastruktury paliw alternatywnych i ma wychodzić naprzeciw przyszłym potrzebom Europy, dotyczącym zapewnienia szerszego dostępu do paliw alternatywnych oraz zawiera wymóg, zgodnie z którym nowe pojazdy i wszystkie dystrybutory paliw/stacje ładowania będą musiały być oznaczone etykietami, by umożliwić kierowcom łatwiejszy dobór paliwa, odpowiedniego dla danego rodzaju pojazdu.

 

Dziś tego typu oznaczenia można znaleźć w instrukcjach obsługi pojazdów oraz są umieszczone przy korkach i klapkach wlewu paliwa, jednak nie były one zharmonizowane na terenie Starego Kontynentu, co ma zmienić ta dyrektywa.

 

Nowe etykiety pojawią się od 12 października 2018:

  • na wszystkich nowo wyprodukowanych pojazdach (motorowerach, motocyklach, pojazdach trój- i czterokołowych; samochodach osobowych; lekkich samochodach dostawczych; pojazdach ciężarowych; autobusach i autokarach) bezpośrednio w pobliżu korków/klapek wlewu paliwa, a także w instrukcji użytkowania pojazdów. W przypadku nowszych pojazdów etykiety mogą się również pojawić w instrukcji obsługi w wersji elektronicznej, dostępnej w systemie audionawigacyjnym
  • na wszystkich ogólnodostępnych stacjach tankowania pojazdów na dystrybutorze paliwa oraz na pistolecie dystrybutora
  • w punktach sprzedaży pojazdów

 

Za ich opracowanie odpowiedzialny jest specjalny zespół działający w ramach Komitetu Technicznego 441 (TC441) CEN (Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego). W jego skład weszli unijni eksperci z branży samochodowej i paliwowej, przedstawiciele organizacji pozarządowych reprezentujących konsumentów, krajowych organów normalizacyjnych, rządów państw UE oraz Komisji Europejskiej. Parametry techniczne oraz rozmiary nowych etykiet zgodne są z normą EN16942.

Jak wyglądają nowe etykiety?

Etykieta paliwowa składa się z:

  • specjalnego znaku identyfikacyjnego dla danego rodzaju paliwa
  • informacji wewnątrz znaku identyfikacyjnego o maksymalnej zawartości biokomponentów w paliwie zalecanym do użycia w pojeździe wyposażonym w nową etykietę

Zarówno znaki, jak i informacje w nich zawarte, będą możliwie jak najprostsze. W związku z tym w normie CEN EN16942 przyjęto:

  • Kółko dla benzyny. Informacja wewnątrz znaku odnośnie do zawartości biokomponentów w benzynie oznaczona jest jako „Exx”. „E” oznacza 'etanol’, zaś „xx” to maksymalna ilość etanolu zalecana do użycia w danym pojeździe; takie oznaczenie będzie również odpowiednio umieszczone na pompie paliwa w dystrybutorze. W powyższej figurze „E5” oznacza, że w pojeździe można stosować benzynę zawierającą do 5 proc. etanolu, zaś „E10” oznacza, że w pojeździe można stosować benzynę zawierającą do 10 proc. etanolu. „E” dla „etanolu” to skrótowy sposób pokazania, jaki maksymalny poziom etanolu i/lub innych związków tlenowych może zawierać benzyna.
  • Kwadrat dla oleju napędowego. Informacja wewnątrz znaku odnośnie do zawartości biokomponentów w oleju napędowym oznaczona jest jako „Bxx”. „B” oznacza biodiesel, zaś „xx” to maksymalna ilość biodiesla dopuszczalna do użycia w danym pojeździe; takie oznaczenie będzie również odpowiednio umieszczone na pompie paliwa w dystrybutorze. Na powyższym obrazku „B7” oznacza, że w pojeździe można stosować olej napędowy zawierający do 7 proc. biodiesla, zaś „B10” oznacza, że w pojeździe można stosować olej napędowy zawierający do 10 proc. biodiesla. „B” dla „biodiesla” to skrótowy sposób pokazania, jaki maksymalny procentowy poziom biodiesla w postaci estrów metylowych kwasów tłuszczowych (FAME) może zawierać olej napędowy, oznaczony danym znakiem.
  • Kwadrat także używany dla „XTL”, który jest parafinowym olejem napędowym, wytwarzanym z surowców odnawialnych lub kopalnych innych niż ropa naftowa, w procesie syntezy lub hydrorafinacji, a którego skład jest prawie identyczny z tradycyjnym olejem napędowym, uzyskiwanym z ropy naftowej. Stosowna norma CEN dla XTL to EN15940. „XTL” oznacza tu parafinowy olej napędowy, używany jako czyste paliwo. Norma EN15940 zezwala, by parafinowy olej napędowy zawierał do 7 proc. estrów metylowych kwasów tłuszczowych (FAME).
  • Romb dla paliw gazowych. Informacja wewnątrz znaku określa, czy pojazd może być napełniony wodorem („H2”), sprężonym gazem ziemnym („CNG”), skroplonym gazem ziemnym („LNG”) lub gazem płynnym („LPG”).

 

Więcej informacji w załączonej ulotce.

 

Źródło: ACEA

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).