Dyrektywa 2014/94/UE ma na celu przyczynienie się do rozwoju ogólnounijnej infrastruktury paliw alternatywnych i ma wychodzić naprzeciw przyszłym potrzebom Europy, dotyczącym zapewnienia szerszego dostępu do paliw alternatywnych oraz zawiera wymóg, zgodnie z którym nowe pojazdy i wszystkie dystrybutory paliw/stacje ładowania będą musiały być oznaczone etykietami, by umożliwić kierowcom łatwiejszy dobór paliwa, odpowiedniego dla danego rodzaju pojazdu.
Dziś tego typu oznaczenia można znaleźć w instrukcjach obsługi pojazdów oraz są umieszczone przy korkach i klapkach wlewu paliwa, jednak nie były one zharmonizowane na terenie Starego Kontynentu, co ma zmienić ta dyrektywa.
Nowe etykiety pojawią się od 12 października 2018:
- na wszystkich nowo wyprodukowanych pojazdach (motorowerach, motocyklach, pojazdach trój- i czterokołowych; samochodach osobowych; lekkich samochodach dostawczych; pojazdach ciężarowych; autobusach i autokarach) bezpośrednio w pobliżu korków/klapek wlewu paliwa, a także w instrukcji użytkowania pojazdów. W przypadku nowszych pojazdów etykiety mogą się również pojawić w instrukcji obsługi w wersji elektronicznej, dostępnej w systemie audionawigacyjnym
- na wszystkich ogólnodostępnych stacjach tankowania pojazdów na dystrybutorze paliwa oraz na pistolecie dystrybutora
- w punktach sprzedaży pojazdów
Za ich opracowanie odpowiedzialny jest specjalny zespół działający w ramach Komitetu Technicznego 441 (TC441) CEN (Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego). W jego skład weszli unijni eksperci z branży samochodowej i paliwowej, przedstawiciele organizacji pozarządowych reprezentujących konsumentów, krajowych organów normalizacyjnych, rządów państw UE oraz Komisji Europejskiej. Parametry techniczne oraz rozmiary nowych etykiet zgodne są z normą EN16942.
Etykieta paliwowa składa się z:
- specjalnego znaku identyfikacyjnego dla danego rodzaju paliwa
- informacji wewnątrz znaku identyfikacyjnego o maksymalnej zawartości biokomponentów w paliwie zalecanym do użycia w pojeździe wyposażonym w nową etykietę
Zarówno znaki, jak i informacje w nich zawarte, będą możliwie jak najprostsze. W związku z tym w normie CEN EN16942 przyjęto:
- Kółko dla benzyny. Informacja wewnątrz znaku odnośnie do zawartości biokomponentów w benzynie oznaczona jest jako „Exx”. „E” oznacza 'etanol’, zaś „xx” to maksymalna ilość etanolu zalecana do użycia w danym pojeździe; takie oznaczenie będzie również odpowiednio umieszczone na pompie paliwa w dystrybutorze. W powyższej figurze „E5” oznacza, że w pojeździe można stosować benzynę zawierającą do 5 proc. etanolu, zaś „E10” oznacza, że w pojeździe można stosować benzynę zawierającą do 10 proc. etanolu. „E” dla „etanolu” to skrótowy sposób pokazania, jaki maksymalny poziom etanolu i/lub innych związków tlenowych może zawierać benzyna.
- Kwadrat dla oleju napędowego. Informacja wewnątrz znaku odnośnie do zawartości biokomponentów w oleju napędowym oznaczona jest jako „Bxx”. „B” oznacza biodiesel, zaś „xx” to maksymalna ilość biodiesla dopuszczalna do użycia w danym pojeździe; takie oznaczenie będzie również odpowiednio umieszczone na pompie paliwa w dystrybutorze. Na powyższym obrazku „B7” oznacza, że w pojeździe można stosować olej napędowy zawierający do 7 proc. biodiesla, zaś „B10” oznacza, że w pojeździe można stosować olej napędowy zawierający do 10 proc. biodiesla. „B” dla „biodiesla” to skrótowy sposób pokazania, jaki maksymalny procentowy poziom biodiesla w postaci estrów metylowych kwasów tłuszczowych (FAME) może zawierać olej napędowy, oznaczony danym znakiem.
- Kwadrat także używany dla „XTL”, który jest parafinowym olejem napędowym, wytwarzanym z surowców odnawialnych lub kopalnych innych niż ropa naftowa, w procesie syntezy lub hydrorafinacji, a którego skład jest prawie identyczny z tradycyjnym olejem napędowym, uzyskiwanym z ropy naftowej. Stosowna norma CEN dla XTL to EN15940. „XTL” oznacza tu parafinowy olej napędowy, używany jako czyste paliwo. Norma EN15940 zezwala, by parafinowy olej napędowy zawierał do 7 proc. estrów metylowych kwasów tłuszczowych (FAME).
- Romb dla paliw gazowych. Informacja wewnątrz znaku określa, czy pojazd może być napełniony wodorem („H2”), sprężonym gazem ziemnym („CNG”), skroplonym gazem ziemnym („LNG”) lub gazem płynnym („LPG”).
Więcej informacji w załączonej ulotce.
Źródło: ACEA