Nokian Tyres pomógł przy nowych etykietach opon | MOTOFAKTOR

Nokian Tyres pomógł przy nowych etykietach opon

person Adrian Januszkiewicz 26/04/2021

Nokian Tyres brał udział przy opracowywaniu nowych europejskich etykiet dla opon, które zaczną być stosowane od 1 maja br.

Etykiety opon zostaną zmodernizowane w całej Unii Europejskiej. Nowe etykiety są wymagane w przypadku opon wyprodukowanych po kwietniu 2021 r., dlatego zaczną się pojawiać stopniowo na oponach trafiających do sprzedaży.

 

Opony całoroczne, letnie i zimowe bez kolców sprzedawane w Unii Europejskiej zostały po raz pierwszy opatrzone etykietami UE w 2012 roku. Etykiety były dotychczas wymagane w przypadku opon do samochodów osobowych, SUV-ów oraz samochodów dostawczych i musiały zawierać informacje o oporze toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni, a także zewnętrznym hałasie toczenia. Teraz etykiety się zmieniają, a informacje muszą też obejmować przyczepność na śniegu i lodzie. Ponadto zaktualizowana została dotychczasowa skala, a do etykiety dodano kod QR. Wymaganie to nie dotyczy opon zimowych z kolcami.

W praktyce przyczepność na mokrej nawierzchni jest przeciwieństwem przyczepności na lodzie — zwiększenie jednej z tych właściwości zazwyczaj powoduje zmniejszenie drugiej. W oponach zaprojektowanych do użytku w Europie Środkowej podkreśla się cechy wymagane na niezanieczyszczonych lodem czy śniegiem drogach, podczas gdy piktogram przyczepności na lodzie wskazuje, że opona rzeczywiście sprawdza się i pozostaje bezpieczna w trudnych skandynawskich warunkach zimowych. Nie zalecamy stosowania opon przeznaczonych na region Europy Środkowej w warunkach, do których nie zostały one zaprojektowane. Matti Morri menedżer ds. obsługi technicznej klientów Nokian Tyres

Etykiety także na oponach do pojazdów ciężarowych i autobusów

Nowy system etykietowania może nawet wpłynąć na wybór opon przez firmy, ponieważ wymagania te dotyczyć będą teraz także opon do pojazdów ciężarowych i autobusów. W tym segmencie oznakowania opon były dotychczas używane tylko w materiałach marketingowych. Opony te nie będą mieć piktogramu przyczepności na lodzie.

Wzmocniony nacisk na zrównoważony rozwój zwiększy dodatkowo znaczenie niskiego oporu toczenia i oszczędności paliwa. Z drugiej strony przyczepność na śniegu jest bardzo istotna, szczególnie w Niemczech i krajach skandynawskich. Musimy pamiętać o zachowaniu równowagi między różnymi właściwościami. Teppo Siltanen menedżer ds. produktu Nokian Heavy Tyres

 

Niemal 90% śladu węglowego opony generuje się podczas jej eksploatacji, dlatego Nokian Tyres od dawna pracuje nad zmniejszaniem oporu toczenia swoich produktów. Firma zmniejszyła opór toczenia swoich opon średnio o 8,5% w porównaniu z 2013 rokiem. Niższy opór toczenia oznacza mniejsze zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla.

Obszerna baza danych wszystkich opon

Kiedy Unia Europejska chciała dodać na oponach etykietę oporu toczenia na początku lat dwutysięcznych, branża zażądała także etykiety przyczepności na mokrej nawierzchni, aby uniknąć akcentowania energooszczędności kosztem bezpieczeństwa. Organizacje ekologiczne chciały z kolei wskazywania cech związanych z hałasem. W ten sposób powstała pierwotna etykieta, wskazująca opór toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz zewnętrzny hałas toczenia. Jarmo Sunnari menedżer ds. norm, przepisów i atestów w Nokian Tyres

 

Zmiana etykiet opon ma na celu ułatwienie wyboru klientom i zwiększenie ogólnego bezpieczeństwa jazdy. Aktualny pozostaje też pierwotny cel etykiet — redukcja emisji dwutlenku węgla.

Nowym elementem etykiety jest kod QR, który prowadzi do obszernej bazy danych o wszystkich oponach dostępnych na rynku europejskim. Informacje o produktach są ustandaryzowane, co umożliwia łatwe porównanie opon. W przyszłości etykiety opon będą nadal uzupełniane o nowe elementy, takie jak wskaźniki zużycia ściernego oraz przebiegu w okresie eksploatacji opony na drogach. Decyzja została już podjęta, ale zatwierdzenie metod testowych potrwa jeszcze lata. Jarmo Sunnari

 

Źródło: Nokian Tyres

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).