Napęd hybrydowy i diagnostyka | MOTOFAKTOR

Napęd hybrydowy i diagnostyka

Serwisowanie jak i naprawa samochodów z napędem hybrydowym zaczyna stawiać wiele ciekawych wyzwań dla warsztatów niezależnych.

Aby sprostać potrzebom rynku, i zapewnić profesjonalny poziom obsługi tego typu pojazdów warsztat musi posiadać przeszkolony personel, fachową wiedzę i sprzęt który będzie w stanie skutecznie zdiagnozować naprawiany samochód. Urządzenie Mega Macs X firmy Hella Gutmann jest realną odpowiedzią na potrzeby serwisu który chciałby nie tylko sprawnie zlokalizować usterkę, ale również przeprowadzić pomiary w zakresie wysokich i niskich napięć.

 

Z pewnością wielu mechaników zastanawia się nad praktycznym zastosowaniem i możliwościami urządzeń do diagnostyki pojazdów z napędem hybrydowym. Oferty na rynku tego typu sprzętu są bardzo zróżnicowane, więc zakup testera nie jest już tak jednoznaczny i może wiązać się z ryzykiem niefortunnej inwestycji. Na wstępie warto zadać sobie pytanie – jakie funkcje i parametry powinien posiadać profesjonalny tester by wydajnie pomóc w pracy mechanika?. Niezwykle istotnym czynnikiem będą rzeczywiste możliwości komunikacji urządzenia ze sterownikami pojazdu hybrydowego (ilustracja 1), odczyt parametrów (ilustracja 2) oraz funkcje adaptacyjne i testowe instalacji wysokiego napięcia (ilustracja 4, 5).

Ilustracja 1. Urządzenie Mega Macs X dzięki swojej funkcjonalności oferuje pełne wsparcie w przypadku najnowszych pojazdów, na zdjęciu diagnostyka Mercedesa CLA 250 E Hybrid z 2022 r. (autor: M. Leśniewski).

 

Mega Macs X, został zaprojektowany z uwzględnieniem standardów producentów czołowych marek dzięki czemu jego modułowa architektura umożliwia dostosowanie urządzenia do określonych potrzeb. Co więcej, poszczególne licencje produktu pozwalają na sukcesywne rozbudowanie środowiska diagnostycznego o funkcje niezbędne w diagnostyce pojazdów z napędami klasycznymi jak i alternatywnymi.

 

Ilustracja 2. Odczyt parametrów pojazdu Porsche Panamera Turbo S Hybrid pozwala ocenić wstępnie funkcjonowanie napędu hybrydowego. (autor: M. Leśniewski).

 

Zatem, jak w praktycznym ujęciu wygląda praca mechanika z urządzeniem Mega Macs X gdy do warsztatu zawita samochód z napędem hybrydowym?
W pierwszej kolejności, warsztat musi ocenić czy posiada dokumentację techniczną niezbędną do naprawy pojazdu i z jakiego typu awarią będzie musiał się „zmierzyć”. Odczytanie kodów usterek z poszczególnych sterowników, to tylko preludium do podjęcia poważnych kroków diagnostycznych (zdjęcie 3).

Ilustracja 3. Odczyt kodów usterek instalacji wysokonapięciowej. (autor: M. Leśniewski).

 

Urządzenie Mega Macs X oferuje pełne wsparcie mechanika, gdyż nie tylko odczyta pamięć zarejestrowanych usterek, lecz tester będzie starał się zinterpretować kod danej usterki i wstępnie przygotować niezbędny pomiar ilustracja 6) weryfikujący podzespół który może być uszkodzony. Oczywiście, tester zasygnalizuje mechanikowi wszelkie sytuacje związane z akcjami serwisowymi które mogą być bezpośrednio powiązane z diagnozowanym obszarem. Ponadto urządzenie zawiera również niezbędne kompendium wiedzy technicznej pozwalające na wsparcie takich czynności jak: odłączenie lub podłączenia układu wysokiego napięcia, testowanie wydajności baterii czy też dostęp do informacji dotyczących specyfiki napędu obsługiwanego pojazdu (płyny eksploatacyjne, terminy przeglądów itp.) oraz wiele innych danych.

Ilustracja 4. Mega Macs X przeanalizuje parametry akumulatora HV i przygotuje jego przegląd bazujący na kluczowych parametrach baterii. (autor: M. Leśniewski).

 

Funkcjonalność środowiska diagnostycznego Mega Macs X powiązana z intuicyjną obsługą urządzenia tworzą sprzęt diagnostyczny o niebywałym potencjale. Na wykorzystanie tych możliwości mechanik będzie musiał poświęcić sporo czasu, jednak tego typu inwestycja pozwoli warsztatowi w przyszłości naprawiać trudniejsze przypadki.

Ilustracja 5. Analiza napięć w poszczególnych ogniwach baterii HV pozwala na określenie jej stanu. (autor: M. Leśniewski).
Ilustracja 6. Moduł MT-HV pozwala realizować pomiary instalacji wysokiego napięcia, których parametry są zapisywane w pamięci urządzenia. (autor: M. Leśniewski).

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).