Napęd elektryczny ZF w Formule E | MOTOFAKTOR

Napęd elektryczny ZF w Formule E

Już jutro rozpocznie się kolejny sezon Formuły E, w którym wystartuje m.in. zespół Venturi wspierany przez ZF.

Od roku 2016 trwa współpraca technologiczna zespołu Venturi z ZF na rzecz Formuły E. W piątym sezonie mistrzostw firma ZF opracowała elektryczny układ napędowy, który zawiera silnik elektryczny, a także nowo opracowane elektroniczne układy przeniesienia napędu i mocy. Wyścigi o wyższej intensywności bez zamiany samochodów, jeszcze trudniejsza rywalizacja techniczna; napęd ZF spełnia podwyższone wymagania dzięki większej wydajności i niższej wadze.

 

Pierwsza na świecie seria wyścigów do całkowicie elektrycznych pojazdów stale rośnie. Podążając śladami producentów takich jak Audi, Jaguar i Mahindra, w piątym sezonie BMW i Nissan dołączą do serii z zespołami fabrycznymi. Mercedes i Porsche planują fabryczne wsparcie w szóstym sezonie.

 

Nowe przepisy w tym roku wprowadzą wiele zmian. Samochód Gen2 będzie świętować swój debiut na torze z podwojoną pojemnością akumulatorów swojego poprzednika – Gen1. Oznacza to, że może ukończyć cały wyścig bez konieczności zamiany samochodów w trakcie wyścigu. Bolid Gen2 ma zwiększoną moc do 250 kW, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,8 sekundy i ma prędkość maksymalną 280 km/h. Venturi wystawi byłego kierowcę Formuły 1 Felipe Massę i Edoardo Mortarę do zdobywania punktów w tym roku. Niemiecki zespół HWA Racelab wejdzie do Formuły E jako zespół kliencki Venturi i zakupi swoje pojazdy od Venturi z siedzibą w Monako. Elektryczny układ napędowy ZF będzie w nie mniej niż czterech bolidach w nowym sezonie.

Współpraca zostanie rozszerzona

W ramach partnerstwa ZF dostarczyła zespołowi Venturi amortyzatory do jego samochodów i opracowała nową skrzynię biegów na sezon czwarty. Tym razem po raz pierwszy Venturi pokaże się na torze z całkowicie nowym układem napędowym od ZF. Oprócz ulepszonej przekładni, układ napędowy obejmuje również nowo opracowaną elektronikę przenoszącą moc i silnik elektryczny.

Szybkość rozwoju profesjonalnych sportów motorowych jest niezwykle wysoka, ponieważ wymagania dotyczące całego systemu były niejasne przez tak długi czas, musieliśmy wprowadzić wiele krótkoterminowych zmian i wprowadzać nieprzewidziane okoliczności w naszych pracach rozwojowych. W końcu nasz sukces opierał się na dobrej współpracy w całej Grupie. Poza wydziałem e-mobilności ZF Race Engineering oraz ZF Advanced Engineering odgrywali kluczowe role w rozwoju systemu.

Technical Project Manager Electric Axle Drive Formula E - Tobias Hofmann

Klasyczne know-how i technologia nowej generacji

Cały system jest pierwszym napędem elektrycznym od ZF, który został opracowany wyłącznie do użytku w sportach motorowych. Oprócz ekstremalnej wydajności i momentu obrotowego, układ jezdny Formuły E ma znacznie większą wydajność niż zwykle w przypadku zastosowań seryjnych. Wyraźnie przekracza większość kluczowych danych dotyczących wydajności z czwartego sezonu. Wprowadzono również całkowicie nową koncepcję wzajemnego oddziaływania zawieszenia silnika elektrycznego i skrzyni biegów.

 

Ponieważ moc silnika jest regulowana w Formule E, transfer mocy jest niezwykle ważny.

Aby pozostać konkurencyjnym w walce o najlepsze czasy okrążeń, musieliśmy dokonać znaczących zmian w konstrukcji przekładni. Po raz pierwszy ta nowa przekładnia wykorzystuje koncepcję pojedynczego biegu, a także nowe materiały, takie jak aluminium dla obudowy skrzyni biegów. Nowy projekt pozwolił nam po raz kolejny znacznie zmniejszyć masę przekładni, o prawie 40% w stosunku do projektu z poprzedniego sezonu. Nowy układ napędowy umożliwił także znaczny wzrost wydajności.

- Tobias Hofmann

 

Inwerter, również nowo opracowany, jest pierwszym przenoszącym moc produktem ZF z wysokowydajnymi krzemowo-węglowymi modułami. Obudowa falownika wykonana jest w całości z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Inteligentne oprogramowanie sterujące opiera się na latach testowania w produkcji seryjnej i zostało specjalnie dostosowane do specjalnych wymagań sportów motorowych.

 

Norbert Odendahl, dyrektor generalny ZF Race Engineering, czeka na ekscytujący sezon:

Oprócz naszych klasycznych produktów dla sportów motorowych, takich jak amortyzatory i sprzęgła, chcemy teraz użyć nowego elektrycznego układu napędowego ZF, aby podkreślić nasze kompetencje w sportach motorowych i elektromobilności najwyższych lotów, szczególnie w najtrudniejszych warunkach. Formuła E zapewnia nam optymalną platformę do tego celu.

dyrektor generalny ZF Race Engineering - Norbert Odendahl

 

Źródło: ZF Friedrichshafen AG

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).