Napęd AWD-i w hybrydowych SUV-ach Toyoty. Jak działa? | MOTOFAKTOR

Napęd AWD-i w hybrydowych SUV-ach Toyoty. Jak działa?

person Adrian Januszkiewicz 29/09/2021

Toyota wyjaśnia, jak napęd AWD-i jest zbudowany, jakie daje korzyści i dlaczego pojawia się wyłącznie w jej hybrydach.

Napęd na cztery koła bez wału napędowego

Inteligentny napęd AWD-i to sterowany przez komputer rozbudowany układ hybrydowy, w którym tylna oś jest napędzana przez dodatkowy, załączany w razie potrzeby silnik elektryczny. W tym rozwiązaniu nie ma żadnego mechanicznego połączenia między osiami, wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Dzięki temu hybrydy z AWD-i zużywają niemal tyle samo paliwa co wersje z napędem na przód.

Nowoczesny system sterowany komputerem

Układ hybrydowy przy przedniej osi składa się z silnika benzynowego i elektrycznego oraz generatora ładującego baterię trakcyjną. Silnik napędzający tylną oś, który wraz z systemem hybrydowym tworzy AWD-i, jest zatem trzecią jednostką elektryczną w aucie. Pracą tych urządzeń zarządza sterownik PCU za pośrednictwem przekładni hybrydowej i konwertera, dzięki któremu można stosować mocniejsze silniki elektryczne przy utrzymaniu tej samej mocy i pojemności baterii. To sprawia, że hybrydy Toyoty mogą poruszać się ze znaczną prędkością w trybie elektrycznym, a ich bagażniki zachowują dużą pojemność.

W Yarisie Cross działa taki sam system elektrycznego napędu na cztery koła jak w RAV4 Hybrid. Tym autem wjedziemy bez problemu w nierówny, a nawet lekko pagórkowaty teren. Gdy poruszamy się z pełną przyczepnością, wtedy zarówno w RAV4, jak i w Yarisie Cross używamy wyłącznie napędu przedniej osi. Ale gdy tę przyczepność stracimy, wtedy błyskawicznie uruchamia się elektryczny napęd tylnej osi. Samochód z tym rozwiązaniem jest dynamiczny, bezpieczny i oszczędny, bo dołączenie tylnego silnika elektrycznego nie powoduje zauważalnego zwiększenia zużycia paliwa. Bardzo dobre właściwości jezdne Yarisa Cross AWD-i to także efekt zastosowania wielowahaczowego tylnego zawieszenia. Robert Mularczyk PR Senior Manager Toyota Motor Poland

Jak działa napęd AWD-i

Silnik napędzający tylne koła działa niezależnie od napędu przedniej osi i jest automatycznie dołączany podczas ruszania lub jazdy po śliskiej nawierzchni, w zakręcie oraz na miękkim podłożu, zwiększając przyczepność, stabilność i sterowność w trudnych warunkach drogowych. Balans między napędzaniem kół przednich i tylnych jest dostosowywany automatycznie w proporcjach od 100:0 do 40:60. Przy stałej prędkości napęd przekazywany jest na koła przednie, by zapewnić niższe zużycie paliwa oraz większą skuteczność hamowania. AWD-i nie tylko wyraźnie poprawia własności jezdne i daje możliwość ciągnięcia sporej przyczepy, ale i ogranicza straty energii, zapewniając niższe zużycie paliwa, niż w przypadku pojazdów z konwencjonalnym napędem na cztery koła.

 

Skuteczność napędu AWD-i zwiększają specjalne tryby jazdy Trail i Snow. Tryb Trail ułatwia jazdę po nierównej drodze, gdy jedno z kół traci kontakt z podłożem. System automatycznie zahamuje kręcące się koło i przekazuje moment obrotowy na te koła, które mają przyczepność. W trybie Snow układ ogranicza reakcję pedału gazu, by pomóc w ruszaniu lub przyspieszaniu na śniegu i lodzie.

 

Napęd AWD-i pojawił się po raz pierwszy na polskim rynku w 2016 roku wraz z debiutem hybrydowej odmiany RAV4 czwartej generacji. Teraz w Europie napęd AWD-i jest dostępny w modelach RAV4 Hybrid, RAV4 Plug-in Hybrid, hybrydowym Highlanderze oraz w zupełnie nowym miejskim crossoverze Yaris Cross. Każdy z nich został opracowany w architekturze TNGA.

 

Źródło: Toyota

Zobacz podobne

Szanowny Czytelniku

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informujemy Cię o przetwarzaniu Twoich danych.

Administratorem danych jest Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28. Chodzi o dane, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, newsletterów i innych funkcjonalności udostępnianych przez Proautomotive Sp. z o.o., głównie zapisanych w plikach cookies i innych identyfikatorach internetowych, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych zaufanych partnerów. Gromadzone dane są wykorzystywane wyłącznie w celach: świadczenia usług drogą elektroniczną wykrywania nadużyć w usługach pomiarów statystycznych i udoskonalenia usług

Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do danych, sprostowania i usunięcia danych, ograniczenia ich przetwarzania. Osoba może też wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wszelkie zgłoszenia dotyczące ochrony danych osobowych prosimy kierować na adres biuro@motofaktor.pl lub pisemnie na adres Proautomotive Sp. z o.o., 39 - 200 Dębica, ul. Kolejowa 28 z dopiskiem "ochrona danych osobowych".

Więcej o zasadach przetwarzania danych osobowych i przysługujących Użytkownikowi prawach znajduje się w Polityce prywatności.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).