Nadchodzące zmiany prawne w 2024 r. | MOTOFAKTOR

Nadchodzące zmiany prawne w 2024 r.

Już od 1 stycznia 2024 r. czeka nas szereg zmian w prawnych, które odbiją się na codzienności kierowców i nie tylko. W tym materiale opisujemy najważniejsze.

Co nowego w motoryzacji od 2024 roku, czyli wszystkie zmiany w prawie, strefy czystego transportu, przepisy, nowe stawki mandatów, taryfikatory – wszystko, co czeka branżę opisujemy w tym materiale.

Zmiany w taryfikatorze mandatów

Kolejny rok, to kolejne zmiany w taryfikatorze mandatów. Po raz kolejny ulegną one podwyżce, a to przez wzrost płacy minimalnej, która w ciągu najbliższych 12 miesięcy wzrośnie 2-krotnie. Pierwsza podwyżka do 4242 zł brutto i 27,70 zł brutto za godzinę zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2024 r., a druga, tj. 4300 zł brutto i 28,10 zł brutto za godzinę od 1 lipca 2024 r.

W związku z tymi podwyżkami i obowiązującym w Polsce prawem kary grzywny również muszą wzrosnąć. Jak wynika z przepisów, kara grzywny musi mieścić się w granicach nieprzekraczających 5-krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. Oznacza to więc, że od stycznia ta granica wzrośnie do 21 210 zł, a od lipca do 21 500 zł.

Nie można wykluczyć, że po Nowym Roku dojdzie do kolejnych zmian w taryfikatorze, jednak obecnie nie ma szczegółów jak miałyby wyglądać.

Specjalne tablice rejestracyjne dla rajdówek

Ciekawą zmianą prawną, która nas czeka w nadchodzącym roku będzie możliwość rejestrowania samochodów rajdowych i wyścigowych. Ma to być możliwe od czerwca 2024 r.

O zmianę w przepisach od lat postulowało szczególnie środowisko rajdowe, ponieważ podczas organizowanych nad Wisłą rajdów samochodowych często dochodziło do sytuacji, że startujące załogi nie mogły poruszać się po drogach publicznych swoimi samochodami, bo nie spełniały one wymogów pojazdów dopuszczonych do ruchu po tychże drogach przez brak ważnego badania technicznego i były zatrzymywane przez policję, która konfiskowała dowody rejestracyjne.

Na mocy podpisanej już przez prezydenta RP ustawy w polskim prawodawstwie pojawiło się pojęcie „samochodu osobowego przeznaczonego do zawodów sportowych”. Każdy taki samochód będzie musiał mieć założone dedykowane dla niego tablice rejestracyjne i będzie miał prawo do poruszania się po drogach publicznych tylko w czasie trwania zawodów sportowych i na wyznaczonych przez organizatora odcinkach. Poza nimi auto będzie musiało poruszać się na lawecie. Wygląd nowych tablic rejestracyjnych nie jest jeszcze ściśle określony, ale przypuszcza się, że będą one pomarańczowe. Mają być wydawane tymczasowo na okres maksymalnie 12 miesięcy, który będzie można przedłużyć po wykonaniu badania co do zgodności z warunkami technicznymi (nie mylić z typowym badaniem technicznym).

Prace nad odpowiednim rozporządzeniem Ministerstwa Infrastruktury ws. powyższych tablic rejestracyjnych są w trakcie. Ich przebieg można śledzić TUTAJ.

Fot. Steinhof

Strefy Czystego Transportu

Od 1 lipca nadchodzącego roku w Warszawie i Krakowie zaczną obowiązywać pierwsze obostrzenia w ramach Stref Czystego Transportu. Oznacza to, że w granicach tych stref będą mogły poruszać się tylko pojazdy spełniające określone normy emisji spalin.

SCT w stolicy obejmie 7% powierzchni miasta, tj. obszar całego Śródmieścia i fragmenty dzielnic centralnych. Jest to wynik przegłosowanej 7 grudnia br. propozycji, która zawierała 2 poprawki względem wstępnej propozycji stołecznego ratusza. Po tym obszarze nie będą mogły poruszać się pojazdy:

  • z silnikami benzynowymi (w tym LPG) o normie emisji spalin mniejszej niż Euro 2 lub wyprodukowane przed 1997 r. (maksymalny wiek pojazdu 27 lat);
  • z silnikami wysokoprężnymi nie spełniające Euro 4 lub wyprodukowane przed 2006 r. (maksymalnie 18 lat).

SCT w Krakowie obejmie całe miasto poza m.in. jego obwodnicą autostradową i drogami ekspresowymi. Od 1 lipca 2024 r. w jej granicach będą mogły się poruszać pojazdy:

  • z silnikami benzynowymi (w tym LPG) o normie Euro 1 lub roku produkcji 1992, jeśli zarejestrowano je przed 1 stycznia 2023 r.;
  • z silnikami wysokoprężnymi o normie Euro 2 lub roku produkcji 1996, jeśli zarejestrowano je przed 1 stycznia 2023 r.;
  • z silnikami benzynowymi (w tym LPG) o normie Euro 3 lub roku produkcji 2000, jeśli zarejestrowano je po 1 stycznia 2023 r.;
  • z silnikami wysokoprężnymi o normie Euro 5 lub roku produkcji 2010, jeśli zarejestrowano je po 1 stycznia 2023 r.

Kolejne obostrzenia w ramach tych Stref są zapowiadane w lipcu 2026 r. Do tego czasu może powstać kolejna SCT m.in. we Wrocławiu.

Kupisz pojazd używany, będziesz musiał go przerejestrować

Od 1 lipca 2024 r. czekają nas istotne zmiany dotyczące rejestracji pojazdu po zakupie na rynku wtórnym. Dotyczy to zarówno samochodów osobowych, jak i motocykli.

Dotychczas było tak, że osoba nabywająca pojazd zarejestrowany w Polsce była zobowiązana w ciągu 30 dni jedynie zgłosić to do starosty. Za brak powiadomienia o zakupie pojazdu groziły sankcje od 200 zł do 1000 zł (wysokość kary zależała od decyzji urzędnika), ale bez kary za pozostawienie pojazdu bez rejestracji na swoje dane.

Od Nowego Roku znika obecny obowiązek zgłaszania zakupu pojazdu. Zamiast niego wchodzi obowiązek przerejestrowania kupionego pojazdu. Na wykonanie go będzie 30 dni od daty nabycia. W przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami, termin ten wyniesie 90 dni.

W przypadku nieterminowego zarejestrowania pojazdu właścicielowi grozić będzie kara pieniężna w wysokości 500 zł, jeśli nie złoży wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 30 dni lub 1000 zł, jeśli nie złoży wniosku o rejestrację pojazdu w terminie 180 dni.

Nowa benzyna na stacjach paliw

Od 1 stycznia 2024 r. czeka nas także nie lada zmiana na stacjach paliw, ponieważ 95-oktanowa benzyna będzie wymieniana z wersji E5 na E10, która w swoim składzie chemicznym będzie objętościowo posiadała więcej biokomponentów (bioetanolu). Oznacza to, że nie każdy pojazd będzie mógł tę benzynę tankować. Kierowcy, którzy nie są pewni czy E10-tka dobrze się przyjmie w ich silnikach i układach paliwowych mogą to zweryfikować przez specjalną przeglądarkę Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Fot. Autobaza.pl

Rok 2024 dla branży TSL

Rok 2024 oznacza też szereg zmian dla branży TSL. Sektor spodziewa się takich nowości jak:

  • wprowadzenie e-CMR, czyli elektronicznego listu przewozowego;
  • zmiany dotyczące Border Target Operating Model wprowadzające świadectwa zdrowia przy przywozie produktów z UE;
  • wprowadzenie opartych na dokumentacji i ryzyku identyfikacyjnych kontroli produktów zwierzęcych, roślin, produktów roślinnych i żywności niepochodzącej od zwierząt z UE;
  • zmiany w Pakiecie Mobilności;
  • wzrosty kosztów prowadzenia działalności spowodowane wspomnianymi wcześniej podwyżkami płacy minimalnej.

Na tym najpewniej zmiany w branży motoryzacyjnej na najbliższy rok się nie skończą. Nowy rząd może chcieć w jego trakcie wprowadzić kolejne, o których będziemy informować na bieżąco.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).