Mobilność nowej generacji według ZF na CES 2019 | MOTOFAKTOR

Mobilność nowej generacji według ZF na CES 2019

Na trwających targach CES 2019 w Las Vegas firma ZF prezentuje swoje najnowsze rozwiązania technologiczne dla motoryzacji przyszłości.

Nowinki technologiczne prezentowane przez ZF w Las Vegas opierają się przede wszystkim na wykorzystaniu sztucznej inteligencji, internetu rzeczy czy chmury. Należą do nich m.in. rodzina produktów ZF ProAI, radar ZF Full-Range, kamera S-Cam4, czy Sound.AI. Poniżej trochę szczegółów.

Rodzina ZF ProAI

ZF zaprezentował najnowszy model swojego superkomputera motoryzacyjnego ZF ProAI tuż przed rozpoczęciem tegorocznych targów Consumer Electronics Show (CES). Centralna jednostka sterująca ZF ProAI RoboThink oferuje najwyższą wydajność tego rodzaju w branży. Producenci pojazdów i dostawcy usług mobilności dodatkowo korzystają z modułowości i skalowalności systemu. Dzisiejsze cztery modele z rodziny produktów ZF ProAI mogą być optymalnie skonfigurowane do każdej aplikacji – od podstawowej funkcji ADAS aż po w pełni autonomiczne samochody, pojazdy użytkowe i aplikacje przemysłowe.

Robo taksówka bez kierownicy i pedałów

W superkomputer ZF ProAI RoboThink wyposażony został pojazd pokazowy ZF pozbawiony kierownicy i pedałów. Ma on pokazać, w jaki sposób technologie ZF umożliwiają nowe formy mobilności w mieście. Użytkownicy mogą przywołać taksówkę za pomocą smartfona lub tabletu, gdy ona będzie manewrować w sposób autonomiczny, aby ich odebrać. Następnie będzie mogła skierować ich do miejsca, do którego chcą się udać.

Automatyzacja, elektryfikacja i tworzenie sieci są kluczowymi czynnikami, ponieważ transport ludzi i towarów nieustannie rośnie w centrach miejskich, a dzięki naszym rozległym kompetencjom systemowym, ZF umożliwia i kształtuje mobilność następnej generacji. Nasze elastyczne i modułowe rozwiązania systemowe są atrakcyjne nie tylko dla tradycyjnych producentów samochodów, ale także dla nowych firm wchodzących na rynek mobilności.

szef Advanced Engineering w ZF i dyrektor generalny Zukunft Ventures GmbH - Torsten Gollewski

 

Dzięki robo-taxi ZF demonstruje, że może dostarczyć niezbędnych rozwiązań do rozwoju robo-pojazdów  i powiązanych usług. Zgodnie z filozofią firmy „see. think. act.” rodzina czujników ZF pomaga w precyzyjnym wykrywaniu otoczenia pojazdu demonstracyjnego. ZF ProAI RoboThink, wysokowydajny superkomputer do samodzielnej jazdy, przeznaczony jest do przetwarzania ogromnej ilości danych z czujników, przekształcania ich w spójny obraz i wyprowadzania właściwych poleceń dla pojazdu. Te polecenia są następnie wdrażane przez połączone systemy ZF, które umożliwiają sterowanie ruchem pojazdu i zwiększone bezpieczeństwo.

ZF również ciężko pracowało, łącząc swoje inteligentne układy mechaniczne z opartą na chmurze platformą usług mobilnych. Oprogramowanie pojazdu będzie można aktualizować za pośrednictwem chmury.

 

Wraz ze wzrostem automatyzacji potrzebne są również nowe koncepcje pozycji siedzenia w całkowicie zautomatyzowanych pojazdach dostawczych lub robo-taksówkach.  Trendsetting Cockpit ZF zainstalowany w samochodzie demonstracyjnym pokazuje dokąd zmierza rozwój. Może manewrować bez kierownicy i pedałów i jest wyposażony w trzy ekrany. Dostawcy lub pasażerowie mogą dowolnie wybrać miejsce do siedzenia. Zapewnia to większą elastyczność, swobodę ruchów i nowe opcje wykorzystania przestrzeni wewnętrznej.

Otoczenie pojazdu bez tajemnic

Do prawidłowego działania takich superkomputerów jak te z rodziny ZF ProAI przy prowadzeniu pojazdu autonomicznego konieczne są również czujniki rejestrujące otoczenie pojazdu, aby mógł on właściwie manewrować. Dlatego na targach CES ZF podkreśla też swoją mocną ofertę w tym zakresie. Powstała architektura – w tym nowy radar pełnozakresowy, LiDAR, innowacyjne kamery i czujniki akustyczne – są połączone z superkomputerami z rodziny produktów ZF ProAI, aby stworzyć potężny ogólny system czujników.

Jako architekci systemów do samodzielnej jazdy, opracowaliśmy zestaw czujników, który wyposaża samochody we wszystkie niezbędne zmysły, aby cyfrowo wykryć otoczenie. Nasze systemy mogą bardziej precyzyjnie umożliwiać wykrywanie i przetwarzanie sygnału otaczającego środowiska w czasie rzeczywistym, co jest niezbędne, aby umożliwić bezpieczne, zautomatyzowane funkcje jazdy.

- Torsten Gollewski

 

Zestaw czujników składa się z kamer najnowszej generacji, radarów, czujników LiDAR i akustycznych ZF oraz – w zakresie oprogramowania – narzędzi i algorytmów do wykrywania i klasyfikacji oraz sterowania pojazdem, z których informacje są przetwarzane w centralnej jednostce sterującej ZF ProAI. Cała architektura została zaprojektowana z myślą o wysokich wymaganiach branży motoryzacyjnej, w tym ekstremalnych temperaturach i wibracjach. Te wysoce zaawansowane systemy czujników są również ważne dla zapewnienia zgodności z przyszłymi przepisami bezpieczeństwa i ocenami bezpieczeństwa konsumentów (np. NCAP).

 

Zamontowany z przodu pojazdu radar ZF o wysokiej rozdzielczości zapewnia znakomitą wykrywalność w czterech wymiarach prędkości, odległości, rozdzielczości kątowej i wysokości. W połączeniu z narzędziami programowymi czujniki LiDAR oparte na technologii laserowej pomagają lepiej rozpoznawać obiekty i wolną przestrzeń – w tym złożone sytuacje w ruchu drogowym i praktycznie we wszystkich warunkach oświetleniowych. Nowy LiDAR Solid-State  – który ZF opracowuje wspólnie z IBEO – może również lepiej wykrywać pieszych i małe obiekty w 3D.

 

S-Cam4 firmy ZF podkreśla dalszy rozwój i ekspansję portfolio S-Cam. Ze 100-stopniowym polem widzenia i 1,7-megapikselowym czujnikiem obrazu HDR, technologia oferuje wysoką wydajność, jeśli chodzi o wykrywanie pieszych i rowerzystów w środowisku miejskim. Kamery mogą również zawierać zaawansowane algorytmy sterowania wzdłużnego i poprzecznego ZF dla Adaptive Cruise Control (ACC), automatycznego hamowania awaryjnego (AEB) i Lane Keeping Assist (LKA), a także inne funkcje. Wewnętrzna kamera 3D firmy ZF może zapewnić nowe korzyści związane z komfortem i bezpieczeństwem. W ramach systemu obserwacji wewnętrznej ZF (IOS) może zbierać w czasie rzeczywistym informacje o wielkości, pozycji i postawie pasażerów. W rezultacie wydajność różnych systemów bezpieczeństwa pasażerów w pojeździe może być dostosowana w taki sposób, że w sytuacji awaryjnej będzie można lepiej złagodzić wpływ kolizji.

 

Dzięki Sound.AI ZF system pojazdu analizuje sygnały syreny, aby określić, jaki rodzaj pojazdu uprzywilejowanego zbliża się, i z którego kierunku. Wyświetlacz systemowy może w ten sposób również dostarczyć kierowcy m.in. instrukcji „zjedź w prawo” lub „zjedź na pas awaryjny”.

Aplikacje IoT

Internet rzeczy ulega kolejnym zmianom dzięki uczeniu maszynowemu i sztucznej inteligencji. Rozwiązania cyfrowe mogą ułatwić życie firmom i użytkownikom końcowym, a łatwość obsługi staje się coraz ważniejsza jako czynnik sukcesu. Dlatego ZF zaprezentuje szeroką gamę aplikacji obsługiwanych przez platformy chmurowe.

 

Otwarta platforma ZF IoT oparta na Microsoft Azure zapewnia możliwość wdrożenia nowych usług cyfrowych i bardziej wydajnego wykorzystania systemów hardware poprzez analizę danych i inteligentne algorytmy. Dzięki szerokiemu portfolio ZF może wykorzystać platformę do analizowania trendów w różnych branżach i wykorzystywać wyniki do wprowadzania nowych praktyk. Platforma IoT Grupy już łączy różne funkcje w szerokim zakresie aplikacji i branż, aby zapewnić swoim klientom innowacyjne, bezpieczne i inteligentne rozwiązania.

 

Źródło: ZF

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).