Michelin zamknie dwie europejskie fabryki opon | MOTOFAKTOR

Michelin zamknie dwie europejskie fabryki opon

Na przełomie lat 2020/2021 Michelin planuje zamknięcie swoich fabryk w niemieckim Bambergu i francuskim La Roche-sur-Yon.

Pod koniec września br. Michelin poinformował swoich pracowników zakładu w Bambergu, że do początku roku 2021 zakończy on swoją działalność. Niemiecka fabryka została otwarta w roku 1971 i produkuje głównie 16-calowe opony samochodowe klasy premium, segment rynku charakteryzujący się zarówno gwałtownym spadkiem popytu na świecie, jak i wyjątkowo silną konkurencją ze strony azjatyckich producentów. Od 2013 r. Grupa Michelin zainwestowała 60 milionów euro w rozwój rynku i stopniowe dostosowywanie produkcji. Jednak wysiłki te, w połączeniu z zaangażowaniem zespołów, nie mogą już zrekompensować transformacji strukturalnej rynku opon do samochodów osobowych w Europie. W tym kontekście nie jest możliwa ekonomicznie opłacalna alternatywa przemysłowa.

 

Decyzja o zamknięciu fabryki nastąpiła po fazie konsultacji z radą zakładową zgodnie z niemieckim ustawodawstwem i teraz celem Grupy jest zapewnienie 858 pracownikom fabryki i regionu Bamberg najskuteczniejszego możliwego wsparcia, które umożliwi im stawienie czoła konsekwencjom tej decyzji. Wdrożony ma być pełny i spersonalizowany program wsparcia dla każdego z pracowników fabryki, w tym w szczególności korzystanie z firmy transferowej, pomoc w przejściu na emeryturę oraz mobilność wewnętrzną i zewnętrzną. Odbędą się negocjacje z organizacjami związkowymi w celu określenia sposobu wdrożenia tych środków.

 

Aby sfinansować tę operację, Grupa Michelin utworzy rezerwę w wysokości ok. 167 mln euro na jednorazowe wydatki w swoim skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym na dzień 31 grudnia 2019 r.

 

Podobnie sytuacja wygląda we francuskim La Roche-sur-Yon, gdzie wczoraj również ogłoszone zostało zamknięcie miejscowej fabryki opon do końca 2020 roku. W tym przypadku działania Grupy odnośnie projektu „Skipper”, którego celem było wzmocnienie działalności zakładu, nie przyniosły pożądanych rezultatów. Projekt ten, wspierany inwestycją o wartości 70 mln euro, nie spełnił oczekiwań ze względu na transformację strukturalną rynku opon klasy premium do pojazdów ciężarowych, zarówno w Europie, jak i na świecie. Tu również Michelin uruchomił program pomocowy dla swoich 619 pracowników, który ma im pomóc znaleźć zatrudnienie lub przejść na wcześniejszą emeryturę po zamknięciu zakładu.

 

Zamknięcie fabryki w La Roche-sur-Yon odbije się również na 74 z 1338 pracowników w fabryce w Cholet, która dostarcza mieszanki gumowe do zakładu La Roche-sur-Yon. Oprócz możliwości wcześniejszego przechodzenia na emeryturę każdemu pracownikowi w Cholet zaoferowane zostanie nowe stanowisko w zakładzie.

 

Aby sfinansować tę operację, Grupa Michelin utworzy rezerwę w wysokości ok. 120 mln euro na jednorazowe wydatki w swoim skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym na dzień 31 grudnia 2019 r.

 

Źródło: Michelin

 

 

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).